Home Bilmærker Audi Ny Audi RS 5 Coupé

Ny Audi RS 5 Coupé

Ny Audi RS 5 Coupé
0

Den nye Audi RS 5 Coupé blev prøsenteret på Geneve 2017. Men en komplet nyudviklet 2.9 TFSI-biturbomotor får du 450 hk og et drejningsmoment på 600 Nm. Quattro-firehjulstræk fordeler kraften til alle fire hjul.

Designet er inspireret af blandt andet Audi 90 quattro IMSA GTO-bilen – hvis du kan huske den.

Fronten på den nye Audi RS 5 Coupé har massive luftindtager markant bredere og lavere end på basismodellen og ved siden af forlygterne sidder der ekstra luftindtag og luftudtag, og Matrix-LED-forlygterne, der dog er sekstraudstyr. Quattro-kanterne  over hjulkasserne giver ægte Quattro-look.

RS 5 Coupé står som standard på 19” fælge, mens 20” fælge fås som ekstraudstyr.

Mere kraft …

2.9 TFSI V6-biturbomotoren, leverer væsentligt mere kraft og den yder 450 hk, og dens maksimale drejningsmoment på 600 Nm, hvilket er 170 Nm mere end forgængermodellen. Kraften er klar fra 1.900 til 5.000 omdr./min. og den rykker fra 0 til 100 km/t på 3,9 sek., og med RS-dynamikpakken (ekstraudstyr) har den en tophastighed på 280 km/t.

Læs også:  Ny Opel Insignia - Se de første billeder her

Turbo midt i det hele

Begge 2.9 TFSI-motorens turboladere er placeret centralt mellem cylinderrækkerne. Ved hjælp af avanceret indsugning i en såkaldt B-cyklus-forbrændingsmetode reducerer Audi kompressionen. Det giver mulighed for højere kompressionsforhold, der øger effektiviteten i motoren.

Ud over saft og kraft giver det ifølge Audi en forbedret brændstoføkonomi og V&-biturbomotoren kører 11,5 km/l – en 17 % forøgelse af effektiviteten i forhold til forgængermodellen. Det hjælper også i den forbindelse at coupéen har tabt sig 60 kg i forhold til forgængeren.

Kraften overføres via en 8-trins tiptronic med optimerede skiftetider til det permanente firehjulstræk quattro med midterdifferentiale. Trækkraften fordeles asymmetrisk i forholdet 40:60 til akslerne – det sikrer dynamiske køreegenskaber med optimalt vejgreb og størst mulig sikkerhed. Som ekstraudstyr tilbyder Audi Sport et sportsdifferentiale til bagakslen.

Med den standardmonterede RS-sportsundervogn er den nye Audi RS 5 Coupé markant lavere end standardmodellen. Som alternativ tilbyder Audi Sport RS-sportsundervogn plus med Dynamic Ride Control (DRC), keramiske bremser og den dynamiske styring med RS-specifik afstemning.

Læs også:  Politikontrol vil stoppe fartsyndere

Sort luksus

Kabinen i den nye Audi RS 5 Coupé, der er holdt i sort med detaljer som RS-sportssæderne og RS-multifunktionssportslæderrattet med flad bund understreger også high-performance-coupéens karakter i kabinen. Der er RS-logoer på sæderne, rattet, panellisterne og gearvælgeren. Specielle RS-visninger i Audi virtual cockpit giver informationer om dæktryk, drejningsmoment og g-kræfter.

Infotainment skal sørge for du ikke keder dig og Audi smartphone interface viser udvalgte apps i en separat MMI-menu via Apple CarPlay. Betjeningen er nem og med integreret  stemmestyring og fritekstsøgning. Bilens touchpad i midterkonsollen giver mulighed for at zoome og scrolle og anvendes til angivelse af tegn. Andre teknologier som head-up-displayet og de op til 30 forskellige førerassistentsystemer øger sikkerheden, komforten og effektiviteten.