1. Home
  2. Bilmærker
  3. Bentley
  4. Brugttest: Bentley Continental GT Speed
0

Brugttest: Bentley Continental GT Speed

Brugttest: Bentley Continental GT Speed
0
0

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jobbet som biljournalist til tider må være verdens sjoveste. En mandag formiddag får jeg nøglerne til en Bentley Continental GT Speed fra 2008 stukket i hænderne. Gud bevares tænker du: en bil med seks år på bagen, men måske får sætningen W12 motor og 626 heste dig på andre tanker?

Straks skal jeg vælge en fotolokation, og jeg tænker asap på Amalienborg. Det er dog ikke et sted man bare parkerer, så jeg ringer til Kongehuset, hvor jeg får indhentet deres tilladelse. Herefter skal jeg ringe videre til Politiet, hvor deres Beredskabsenhed skal overtales på rekordtid, da de ofte behandler disse ansøgninger på en lille uges tid.
Tilladelsen blev dog indhentet i tide, og jeg går fra kontorpladsen ud mod Bentlyen, der holder foran indgangspartiet.

Tysk ejet, britisk samlet

Bilen oser af eksklusivitet trods det er et meget markant design. Personligt har jeg svært ved designet, men det er lige meget, når der er en W12’er foran. Kabinen prydes af det lækreste læder, og sæderne har fået broderet Bentley-logoet ind, ligesom resten af kabinen oser af klasse. Gearvælgeren har selvfølgelig også fået sat et Bentley-logo på, som man skal presses ned for at rykke den i Drive. Man er i hvert fald ikke tvivl om det er kram, hvilket også gør sig bemærket når døren skal lukkes, da den næsten vejer mere end en moderne minibil. Den køreklar vægt lyder på 2.350 kilo, hvilket selvfølgelig sætter en begrænsning for de dynamiske køreegenskaber.

Historien om Speed-modellerne starter helt tilbage i 1923, og fart må man sige der er på! Tophastigheden er 326 km/t og på den lokale tankstation, hvor jeg påfylder brændstof og tjekker dæktryk, beslutter jeg mig for, at jeg nok hellere må holde mig under 275 km/t, hvilket selvfølgelig har betydning for, hvad dæktrykket skal være.

Fra Continental GT til Speed

I forhold til den almindelige Continental GT har Speed-modellen fået ni procent flere heste samt cirka 15 % mere moment. Helt eksakt er det 50 hestekræfter og 100 newtonmeter, der adskiller de to modeller i motorrummet. Speed-udgaven har dog også en opgraderet affjedring, hvorfor den er sænket 10mm foran og 15mm bagtil, mens styretøjet også er opdateret. Kort sagt har Bentley arbejdet med at give bilen bedre agilitet, således den føles mere sportslig. 2008 Speed udgaven kan blandt andet kendes på de bredere og lavere luftindtag, bredere sportsudstødning samt en grill udført i mørk krom. Indvendig er der et sportslæderrat, en anden gearvælger, Speed alu dørlister og et andet mere eksklusivt kabinetrim.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Tilbage i bilen trykker jeg på startknappen igen, og der kommer kortvarigt en dyb brummen. Herefter er der stille, næsten total stilhed. Kabinen er godt forseglet for støj. Sædeindstillingen foregår selvfølgelig elektronisk, hvor man kan blive skubbet rundt på alverdens måder, mens rattet også justeres elektrisk på ratstammen. Jeg retter siddepositionen til, så jeg er klar til lidt sjov kørsel. Herfra sætter jeg gearvælgeren i Sport, da man ikke får den fulde nydelse af motorens symfoni i Drive. Mens jeg stille triller væk fra tankstationen ruller jeg vinduet ned, og får fundet Dynamic Mode, der løsner mere op end Sports Traction-indstilling man finder i den almindelige Continental GT. Det er dermed i Dynamic Mode man rigtig mærker køreegenskaberne, trods de fleste næppe ville vælge en Bentley, hvis det kun var køreegenskaberne det handlede om. Forstå mig ret, for Bentley Continental GT Speed kører ganske fint i forhold til sin størrelse, men det er mere en komfortabel og overdådig flyder man får.

Himmelsk lyd

Lyden er overdådig ved start, hvor motoren nærmest lyder vred. Modsat seks- og ottecylindrede motorer der oftest skriger, så er den tolvcylindrede motorlyd mere dyb og rolig. Dette er dog kun lige indtil du træder speederen i bund, og omdrejningstælleren nærmer sig 4.500 omdrejninger, hvorefter man nærmest bliver bange for den ekstreme vrede Bentlyen slipper løs… Holder man speederen i bund fortsætter man til 326 km/t, og det var såmænd også den mest potente samt hurtigste produktionsbyggede Bentley til dato, da den blev introduceret. Den nye Bentley Continental GT Speed har stadig en volumen på seks liter og tolv cylindre, men ydelsen er hævet til 635 hk og 820 newtonmeter, hvilket betyder den nu fortsætter til 331 km/t… Det er sjovt på papiret, men fuldstændig ligegyldigt i hverdagen, hvis man er glad for sit kørekort, samt mest af alt sin førlighed – eller nok nærmere sit liv.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Kræfterne sendes til alle fire hjul via den sekstrins ZF 6HP26 automatgearkasse, der klarer jobbet overraskende godt, men ift. nutidens skarphed i ZF-gearkasserne, så mangler der en del. Det er specielt ved nedgearing den arbejder noget sløvt.

Efterhånden nærmer jeg mig Amalienborg, hvor jeg stille triller ind på pladsen, men det laver ikke om på, at næsten alle turisterne kigger over på bilen med det samme. Da jeg parkerer bilen ved siden af slottet ser mange af turisterne spændte ud, og flere har allerede gjort kameraerne klar til at knipse løs, men sjældent har jeg set så mange skuffede mennesker, da jeg trådte ud af bilen…
Der går dog ikke mange sekunder før en garder med hviskende stemme siger til mig, at jeg vist ikke må holde der. Heldigvis er tilladelsen i orden, så da ”overgarderen” traver henover pladsen kan jeg vise ham papirerne – inde i bilen selvfølgelig, hvilket han havde besvær med grundet den store bjørneskindshue, men sjovt så det ud.

Efter fotosessionen går turen mod lufthavnen igennem byen, og her trækker Bentlyen igen mange sultne blikke. Farven er kedelig Bentley-grå, men det er de markante former og logoet som fanger. Folk er ikke i tvivl om det er noget helt specielt, som kommer kørende, og når man åbner for gassen kigger folk sig bange omkring.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Fra lufthavnen går turen tilbage via motorvejen, da der nu skal prøves nogle accelerationer… Lad os bare sige den er lynhurtig ift. dens størrelse! De første 100 kilometer i timen er passeret på 4,5 sekunder, men grundet vægten virker den sløv de første meter. Holder man speederen i bund ned af motorvejskørslen er kørekortet dog væk, og hvis politiet stopper dig vil højst sandsynligt blive henrettet på stedet. Mens jeg accelerer ned af motorvejsrampen og rammer motorvejen søger jeg ud mod overhalingssporet, hvor man med fuld fart rigtig mærker, at det er en tung krabat man har med at gøre. Mellemaccelerationen fra 80-120 km/t tager blot 3 sekunder, og det er faktisk mellemaccelerationerne som er sjovest.
Trods man bliver slynget tilbage i sædet under accelerationerne, så er der ingen fuldkommen dramatik som i en hysterisk italiener. Derfor vælger man også hurtigt at skifte fra Sport til Drive, hvorefter der bliver meget stille i kabinen, ligesom man ændrer undervognen fra Sport til Comfort. Desuden viste det sig, at testmodellen også havde et TV-modul indbygget, og et yderst imponerende anlæg, når man cruiser stille af sted.

Tilbage ved kontoret blev nøglerne afleveret tilbage uden nogen tåre at spore i øjenkrogen. Bentley Continental GT Speed er en overdådig og rigtig fin bil, men den kom desværre ikke ind under huden på mig.

Vi synes:

Engelsk ekstravagance med fart på.
Hvorfor skal du vælge den? Fordi du kan!
Hvorfor skal du ikke vælge den? Spørg banken…

Bentley Continental GT Speed
6-liters W12 TwinTurbo
Ydelse: 610 hk v. 6.000 o/min
Moment: 750 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 326 km/t
0-100 km/t: 4,5 sek
Køreklar vægt: 2.350 kg
Mål i cm: L: 480,3 B: 191,5 H: 138,2