1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Fransk flagskib er landet i Danmark
0

Fransk flagskib er landet i Danmark

Fransk flagskib er landet i Danmark
0
0

Den femte generation af Renault Espace er i øjeblikket ved at blive lanceret hos de danske Renault forhandlere.

Kigger man på de hårde facts er Espace 4,85 meter lang, hvilket er omtrent samme størrelse som Grand Espace. Den nye Espace findes både i en fem og syvpersons udgave. Den findes dog kun i én udgave størrelsesmæssigt modsat forgængeren. Bagagerummet er på 660 liter og nedfælder man alle sæderne, så får man fyrstelige 2.040 liter.

Desuden har Espace tabt sig 250 kilo, og når man taler om brændstofforbruget kan det fortælles, at den nu i gennemsnit kører 20 % længere end forgængeren – dette skyldes også nydviklede motorer.

Højteknologisk kabine

Inde i kabinen vil man uden tvivl bemærke den store 8,7 skærm til højre for føreren. Infotainmentsystemet gør brug af den anden generation af R-Link, og i visse versioner kan man via systemet styre bilens elektroniske styrede støddæmpere. Kabinebelysningen kan også ændres mellem grønt, blåt, gult, rødt og lilla via infortainmentsystemet.

Forstolene kan desuden indstilles i seks forskellige positioner og flyttes op til 24 cm i længderetningen. På anden række finder man tre individuelle sæder, og endda to ekstra på tredje række, hvis man vælger den syvpersoners udgave.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

To motorer og udstyrsniveauer

Motorudvalget er ret let at overskue. To 1.6 liters dieselmotorer med enten 130 (320 Nm) eller den 160 (380 Nm) hestekræfters TwinTurbo. Den lille motor kører 22,2 km/l og den store 21,3 km/l. Den sidstnævntes 160 hestes motor kan også få med EDC-automatgearkasse, der gør man ligeledes får Renault Multi-Sense systemet med. Renault Multi-Sense styrer først og fremmest den 4Control chassiet – altså 4 hjulsstyring som også kendes fra Laguna Coupé GT. Multi-Sense gør det muligt at vælge mellem fire forprogrammerede køreprogrammer: Eco, Komfort, Neutral og Sport.

De to udstyrsniveauer hedder Life og Zen. Life er indstigningsversionen og Zen er topudstyret. Selv i Life er der fuldautomatisk klima, 8,7” touchskærm parkeringssensor foran, bagved og på siden.
I Zen-udgave får man bl.a. også adaptive fartpilot, 18” alufælge og stof/læderkabine.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Prisen starter ved 515.000 kr. for 130 dieselheste og Life-udstyr. Renault slår dog stærkt på beskatningsværdien, da Renault forventer størstedelen af de solgte modeller vil være til firmabilister. Beskatningsprisen for den billigste udgave er 374.000 kr., mens Zen versionen koster 562.000 kr. med en beskatningsværdi på cirka 439.000 kr.

Den dyreste udgave koster med automatgear, 160 hk og Zen udstyr koster 626.900 kr., og har en beskatningsværdi på 499.707 kr.