1. Home
  2. Biltest
  3. Kvikduel: VW up! mod KIA Picanto
0

Kvikduel: VW up! mod KIA Picanto

Kvikduel: VW up! mod KIA Picanto
0
0

To af markedets mindste giganter mødes, for at afgøre hvilken der er den bedste mikrobil.

Få uger efter introduktionen dominerer VW up! som forventet salgstallene, mens KIA Picanto må affinde sig med en femte plads på de friske salgstal.

Begge biler har sin retmæssige plads på listen, og er i virkeligheden udtryk for to forskellige filosofier og tilgange til det at skabe en mikrobil.

VW up! kridter banen op med høj kvalitetsfølelse, komfortable køregenskaber og et mere prestigefuldt emblem på fronten.

Men Picanto er utvivlsomt den sjoveste at køre, og motormæssigt må den lille up! også se sig slået, for gasrespons og motorlyd i den lille koreaner løfter den dynamiske oplevelse over hvad tyskeren kan præstere.

Bevares, ingen af bilerne er dynamiske milepæle, men Picanto har alligevel kraftoverskud og gejst til at slå up! på området.

Læs også:  Volkswagen ID.X Performance: Fremtidens elektriske sportslimousine

Bag rattet finder man sig hurtigere til rette i folkevognen, der kørestillingsmæssigt minder væsentligt mere om en ’rigtig’ bil. Dog har ingen af bilerne har længdejusterbart rat, men KIA’ens uheldige rat vinkel og halvsløje sæder efterlader en med indtrykket af at sidde i en billig bil.

Til gengæld føles Picanto som en væsentligt større bil, til dels takket være de fem døre. Man bliver her sparet for de nøgne dørsider som VW har valgt til den lille bybil. Til gengæld er den ingen konkurrence hvad angår materialevalg, hvor up! som den eneste bil giver dig ægte aluminium i kabinen.

Som man kunne forestille sig, vinder KIA også på udstyr og pris, men føles i almindelighed mere som et praktisk transportmiddel fremfor det semi-luksusobjekt som VW up! i bund og grund kan blive med det rette udstyr.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Konklusion:

Hvor VW up! er det lidt luksuriøse, om end konservative bud på en bybil fremstår KIA Picanto i høj grad som det praktiske og fornuftige valg. At Picanto i skrivende stund er den eneste bil der fås med fem døre, er naturligvis udslagsgivende.

Så selvom up! forkæler dig med, hvad der for klassen nærmest kan betragtes som luksus, foregår det på neddæmpet vis. KIA har udviklet en perle af en trecylindret motor, med en gasrespons som bringer minder tilbage fra tider, hvor diesel var noget man hældte på en fiskekutter.

Står du og skal bruge fem døre lige nu, køber du naturligvis Picantoen. Alligevel synes kvalitetsfølelsen og komforten i up! alligevel mere attraktiv som pakke.

Det er den, mit valg ville falde på.

VW Move Up

Ydelse: 60 hk ved 5.000-6.000 omdr./min / 93 Nm ved 3.000-4.300 omdr/min.

Læs også:  ID.7 Brager frem og sikrer titlen som årets firmabil 2024

Præstationer: Topfart er 160km/t. 0-100 km/t på 14,4 sek

Oplyst forbrug: 22,2 km/l – 105 g/km

Køreklar vægt: 979 kg

Mål i cm: Længde: 354 cm, Bredde: 142 cm, Højde: 148 cm

Bagagerumsvolumen: 251/ 951 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 97.990 kr.

KIA Picanto 1.0 Motion Plus

Ydelse: 69 hk ved 6.200 omdr./min / 95 Nm ved 3.500 omdr./min

Præstationer: Topfart er 153 km/t. 0-100 km/t på 14,4 sek

Oplyst forbrug: 24,4 km/l – 95 g/km

Køreklar vægt: 970 kg

Bagagerumsvolumen 200 liter

Mål i cm: Længden: 360 cm, Bredde: 160 cm, Højde: 148 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 94.899 kr.