1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Peugeot 208 1.6 e-HDi Active
0

Kviktest: Peugeot 208 1.6 e-HDi Active

Kviktest: Peugeot 208 1.6 e-HDi Active
0
0

Peugeot hævder at 208 kan løfte den tonstunge arv, samt genskabe noget af magien fra den efterhånden legendariske 205, der fungerede som springbrættet for mærkets dominans i klassen igennem de næste 20 år.

Første indtryk er lovende.

Slankere betyder sjovere

Selvom en rimelig portion af den nye franskmand er genbrug fra den aldrende 207, har selektivt brug af højstyrke stål samt andre vægtbesparende tiltag sørget for, at Peugeot har været i stand til at barbere op mod 110kg overflødigt flæsk af den lille nye.

Gode nyheder for dynamik og forbrug, mens det første man bemærker, er at rattet er på størrelse med det du finder i en radiobil, og har nogenlunde samme vægtning ved lav fart.

Til alt held er der god fart på tandstangen, hvilket gør 208 legesyg rundt i byens gader. Den er let på tå, og på trods af at hele køreoplevelsen som sådan opleves en kende syntetisk, bliver det hurtigt klart at 208 er en principielt velkørende bil.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Et tilvænningsspørgsmål

Nyt er kørestillingen, der kræver tilvænning da de mærkværdigt placerede instrumenter befinder sig over rattet; lavere chauffører må affinde sig med at gå glip af byhastigheder, såfremt man som jeg hårdnakket insisterer på at banke sædet ned i laveste position.

Den famøse 205 GTi blev efterhånden kendt som lidt af en widowmaker med sin kontante bagende og selvom 208’erens baghjul er langt fra så livlige som i originalen, føles den alligevel medgørlig og justerbar på kanten af de relativt smalle dæks beskedne greb.

Samtidig er affjedringskomforten over gennemsnittet, og især på motorvejen efterlader 208 en, med indtrykket af at rejse i en væsentligt større bil.

Udslagsgivende teknologi

Kabinen er en sammensmeltning af gængse Peugeot elementer, fornuftigt skruet sammen og i den høje kvalitet vi efterhånden forventer af den franske fabrikant. Den domineres af den store, iPad-agtige trykfølsomme skærm der er centralt monteret og indeholder alt fra mobiltelefoni til kørecomputer .

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Brugerfladen er køn at beskue og intuitiv at anvende, og hele løsningen er med til at lade den futuristiske kabine skille sig ud.

Franskmændene er famøse for at producere sublime dieselmotorer. E-HDi er ensbetydende med det absolut bedste stop/start system på markedet i dag, og enheden synes altid omdrejningsvillig og støjsvag gennem hele registeret. Samtidig nås 20km/l liter uden det store besvær i byen, hvilket er væsentligt mere end nogen rivaler kan prale af.

Konklusion:

For første gang i mange år, leverer Peugeot en bundsolid bil i en klasse, der er altafgørende for det europæiske marked, som mærket har haft store strabadser med de senere år.

Næsten så velkørende som en Ford Fiesta, og takket være livstilsforvandlingen lige så attraktiv som den noget konservative VW Polo.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Et fremragende fundament for den kommende GTI udgave senere på året.

[table “” not found /]

tags: