1. Home
  2. Biltest
  3. Kviktest: VW Touareg 4.2 TDI V8
0

Kviktest: VW Touareg 4.2 TDI V8

Kviktest: VW Touareg 4.2 TDI V8
0
0

Ugens kviktest var af den luksuriøse firehjulstrækker Volkswagen Touareg med V8-motor, der ikke ligefrem er miljøaktivisternes favorit. V8-motoren sikrer dog man aldrig mangler trækkraft…

Den 4.2 liters V8-motor kører i de flestes øjne ikke langt på literen, men vi synes det er acceptabelt, hvis man sammenligner med motorens ydelse, bilens vægt og konkurrenterne.

Du sætter dig op

De fleste biler sætter man sig ned i, men det gør man bestemt ikke i Touareg, hvor man straks føler en afdæmpet luksuriøsitet i kabinen, når man har sat sig ind. Kabinen kan man sagtens genkende fra resten af VW-modelprogrammet, men der er selvfølgelig flere mere lækre og eksklusive features. Startknappen er den samme som man finder i den nye VW CC, og den falder neutralt ind i designet, hvor den kun udskiller sig med røde bogstaver henover.

Når først man er kommet ind i Touareg skal der bruges tid på at indstille de behagelige sæder korrekt. Der er mange indstillingsmuligheder for både sæder og rat, hvorfor selv den mindste kineser vil kunne køre denne enorme bil.

Plads er der nok af

Med en længde godt på vej mod de fem meter skal pladsen være god, og det er den bestemt også! Voksne har såmænd ingen problemer med at sidde behageligt på bagsæderne, hvor sæderne og sidestillingen også er yderst behagelig.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Bagagerummet har en normal kapacitet på 580 liter, mens det kan forøges til hele 1.642 liter, hvis man slår bagsæderne ned. – Det gøres let ved at hive i to knapper ved bagagerummets åbning. Man kan også sænke/hæve læssekanten, hvilket er en dejlig detalje, hvis man jævnligt skal lægge tunge sager ind i bagagerummet, og folk af forskellige højde bruger bilen.

Monster af motor

Ja, vi ved det godt. Otte cylindre er ikke tidens trend, men de store motorer er nu en gang sjove. Den 4.2 liters V8-motor yder 340 hk og hele 800 Nm fra 1.750-2.750 omdrejninger i minuttet! Det betyder den cirka 2.400 kilo tunge firehjulstrækker klarer 0-100 km/t på kun 5,8 sekunder! – Og nej, træder man speederen i bund slipper man for hjulspin, da Touareg permanent trækker på alle fire hjul. Faktisk har Volkswagen downsizet, da den man tidligere kunne erhverve sig en tørstigere V10, som tilmed ”kun” havde et maksimalt drejningsmoment på 750 Nm.

Gearkassen er en 8-trins automatisk og klarer jobbet til UG, da den både administrerer den rolige kørsel og hurtige acceleration uden problemer.

Læs også:  Volkswagen ID.X Performance: Fremtidens elektriske sportslimousine

Kan trække lidt af hvert

Vil man spare penge og samtidig køre en smule længere på literen, så kan man vælge den 3.0 TDI V6 med 245 hk, som kan trække 3.500 kg ligesom den store 4.2 TDI V8-model.
Den høje tilladte anhængervægt er bl.a. med til at gøre Touareg populær blandt stutterierne.

Indstil undervognen som det passer dig

Glem alle dine fordomme om gyngende firehjulstrækker-undervogne. Volkswagen Touareg har en fast og godt afbalanceret undervogn med et fint styretøj. Med den justerbare undervogn er der også mange muligheder, hvilket virkelig kan mærkes, hvis man f. eks vil køre sportskørsel og senere kører ud på en mark i off-road.

Konklusion:

Over 1,4 millioner kroner for en Volkswagen er enormt mange penge, men det er bestemt heller ikke hvilken som helst Volkswagen. Det er svært at finde en direkte konkurrent, da Touareg er væsentlig mere diskret end f. eks Audi Q7 og BMW X5.

BMW X5 xDrive40d er dog væsentlig billigere, mere brændstoføkonomisk, kan trække det samme samt har et mere anerkendt luksusmærke i ryggen.
Volkswagen Touareg er dog mere diskret, har mere udstyr(bl.a. Bixenonforlygter, læderkabine o.a.) samt en hel del ekstra power. Det betyder VW Touareg føles som en bedre familiebil, hvis man skal kombinere tunge trailere og mulighed for rejsebil som skal have næsten uendeligt overskud.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Om Volkswagen Touareg er i direkte konkurrence med X5, næppe. Det er nærmere Q7 og X5 som kæmper.

99 % af alle danskere vil mene den 3.0 TDI V6-motor er mere end nok, da den kan trække det samme og er ca. 420.000 kr. billigere. – Man mister dog også en smule udstyr ved nedgraderingen.

Volkswagen Touareg 4.2 TDI V8

Ydelse: 340 hk ved 4.000 omdr./min / 800 Nm ved 1.750-2.750 omdr/min. – Ottecylindret/V8

Præstationer: Topfart er 242 km/t. 0-100 km/t på 5,8 sek

Oplyst forbrug: 11,0 km/l – 239 g/km

Mål i cm: Længde: 479,5 cm, Bredde: 194 cm, Højde: 170,9 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 1.457.196 kr.

Tak til Volkswagen- & Audi-forhandleren “Autohuset Hørsholm A/S” for udlån af testbilen.