1. Home
  2. Bilnyheder
  3. KIA Niro: en hybrid crossover med 141 hestekræfter og spændende farvepallette
0

KIA Niro: en hybrid crossover med 141 hestekræfter og spændende farvepallette

KIA Niro: en hybrid crossover med 141 hestekræfter og spændende farvepallette
0
0

KIA lancerer en helt ny hybridbil på årets motorshow i Genevè og markerer derved udviklingen af deres første dedikerede platform til miljøvenlige biler.

Den hedder Niro, og det er en såkaldt HUV. Det står for ”Hybrid Utility Vehicle” og er altså en hybridbil, og alligevel får den samme praktiske og attraktive egenskaber som en kompakt SUV – selvsagt med bedre brændstoføkonomi. Med sit moderne design og samspillet mellem en benzinmotor og batteripakker forventes KIA Niro også at sikre sig en god plads på markedet, for det er en af de eneste hybrid-SUV’er på markedet.

Stationcar, SUV… hvad er Niro egentlig?
Det vil nok være på sin plads at kalde den nye KIA Niro for en crossover frem for en SUV egentlig, selvom det netop var SUV den blev markedsført som ved lanceringen af konceptet tilbage i 2013. Mest af alt ligner det en stationcar men med en lille smule mere frihøjde, og den placerer sig således mellem KIA Soul og Sportage. Skoda Yeti kunne være en af konkurrenterne, ligeledes kan Hyundai ix25 når den engang kommer.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Med sit aerodynamiske og crossover-inspirerede skulptur har designerne ligeledes gjort brug af skarpe, lige linjer og det betyder blandt andet, at så snart vi ser den forfra og bagfra, ja så ligner det en KIA. Frontgrillen er som taget ud af de andre modeller i KIAs modelprogram, og det samme gør sig faktisk gældende for bagenden. Selvfølgelig er der også elementer, der virker til at være ret nye hos KIA: det gælder selve formen på bilen generelt. På et eller andet plan har den jo en sporty, kompakt SUV-styling og en relativt lang motorhjelm samt løftede for- og baglygter, og samtidig er den ret bred. Mellem for- og bagakslen er der 270cm, og KIA Niro er 4355mm lang, 1800mm bred og 1535mm høj – mindre end storebror Sportage og større end cee’d hatchback.

I Europa kan KIA Niro fås i syv forskellige farver samt et valg mellem forskellige i størrelserne 16” og 18”.

Kabinen bærer præg af, at KIA Niro er en moderne vogn. Her er masser af plads, og elementerne ser moderne ud med lige linjer, der virkelig giver et godt billede af, hvor bred bilen faktisk er. På instrumentbordet er der gjort meget ud af at køre parallelle horisontale linjer, og det giver os en stærkere følelse af rummelighed og igen bredden af bilen. Midterkonsollen med det store display er lavet med en lille hældning mod chaufføren, og det giver egentlig sig selv hvorfor. Android Auto kan implementeres. Bagi er der også masser af plads til medpassagerer, og bagagerummet rummer 421 liter. Kabinen fås i enten sort eller mørkegrå og kan polstres med ægte læder.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Batterier og en benziner ”under hjelmen”
Under hjelmen på hybridbilen KIA Niro finder vi en 1.6-liters GDI-motor. Den producerer 105 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på 147 Nm, og den kører smamen med en elektrisk motor på 32 kW samt en 1.56 kWh lithium-ion batteripakke. Vi finder derfor et samlet output på 141 hestekræfter og maksimalt drejningsmoment på 264 Nm i første gear, således KIA Niro kommer relativt tjept fra start. Den er nemlig drevet af en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse 6DCT.

Batteripakken vejer 33kg og er placeret under bagsæderne, således de ikke har effekt på volumen i bagagerummet og fjerner pladsen herfra. Her er også benzintanken lokaliseret, en tank på 45 liter, og så kan man også få eftermonteret et system, således man kan trække anhænger på op til 1300kg. Yderst sjældent ses det i hybridbiler.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Og så kommer KIA Niro også med en række sikkerhedssystemer herunder Autonomous Emergency Braking, Smart Cruise Control, Lane Departure Warning System, Lane Keeping Assist System, Blind Spot Detection og Rear Cross Traffic Alert som jo egentlig alle er systemer, vi har stiftet bekendtskab med i tidligere modeller. Men smart er det da…

KIA Niro kommer på det danske marked i tredje kvartal i år og præsenteres på årets motorshow i Genevè til marts. KIA Niro kommer som med alle andre KIA’er med 7 års garanti til den tid.

tags: