Home Bilmærker First Drive: Renault Scénic og Grand Scénic

First Drive: Renault Scénic og Grand Scénic

First Drive: Renault Scénic og Grand Scénic
0

Renault er klar med den populære familiebil, Mpv’en Scénic og den lidt længere Grand Scénic, der netop er blevet vist frem i Bordeaux for de danske motorjournalister. Den nye Scénic er 4. generation i serien, der første gang så dagens lys 1996.

Renaults familiebil skuffer ikke. Designet følger mærkets linje fra Kadjar og Talisman og som man forventer af en fransk bil er udfordrende og frisk. Særligt lægger man mærke til, at Renault har sat 20” hjul på begge udgaver af Scénic. De nye store hjul er mere end bare blikfang. Ifølge Renaults designere skal de store hjul på den nye Scénic også bidrage til komforten. For stik modsat sædvanen med lave dækprofiler på store hjul har Renault valgt at sætte ret høje profiler på de 20″store hjul man har udstyret Scénic med, for på den måde at beholde komforten. Det ser smart ud, og giver bilerne større frihøjde end den tidligere model. Frihøjden er vokset fra 13 til 17 cm. Det letter ind. og udstigning og giver Scénic et smart look.

Læs også:  1980'ernes kongeklassse kommer til Aarhus

Komfortabel og letkørt

Men hvordan kører den? Det første indtryk fra vejene omkring Bordeaux er godt. Scénic er letkørt styrer direkte og alle tre testede motorvarianter, en 130 hk benzinmotor, en 160 hk diesel og den 110 hk diesel med ‘hybrid-assist’, klarer selvfølgelig trafikken med bravour, selv om den automatiske gearkasse til tider virkede lidt sløv og tog sig god tid til at finde et lavt gear frem, når der var behov for acceleration til overhalinger.

Renault har – i hvert fald på de øverste udstyrstrin udstyret den nye Scénic med alt i moderne sikkerhedsudstyr. Her er både adaptiv fartpilot, lane-assist og automatisk nødbremse. Især adaptiv fartpilot er en gevinst, når man cruiser på motor- eller landevej. Det udstyr burde alle biler have.

Der kommer seks motorvarianter – to turbo-benzinere på hhv. 115 og 130 hk og 4 dieselvarianter på hhv. 95, 110, 130 og 160 hk. Dertil kommer en diesel med hybrid-assist og 110 hk, der leveres til både den korte og den lange version.

Læs også:  Test: VW Tiguan 2,0 Tsi 4motion - Det lækre har en pris

Færre knapper, stor skærm

Som det er trend har Scénic fået en stor skærm i midterkonsollen, der fjerner stort set alle knapper og efterlader et enkelt og meget pænt instrumentbræt. Det er let at betjene, når man holder stille, men – og det er ikke kun i Renault, men i alle biler, svært at ramme rigtigt på en trykskærm på en snoet og hullet vej. Men det ser godt ud og navigation og stereoanlæg fungerer upåklageligt, ligesom parring og tilkobling af telefon fungerer gnidningsløst.

02 - New SCENIC

Stor eller større

Scénic og Grand Scénic er rummelige biler. I Danmark kommer den korte, Scenic, med fem sæder, mens Grand Scénic bliver taget hjem med 7 sæder.

Som det er kutyme hos Renault er kabinen indrettet med masser af aflæggeplads og rum. Handskerummet er efter nutidens standarder unaturligt stort og har køl og midterkonsollen i bilen kan skyde frem og tilbage alt efter om man har brug for kopholdere og rum fremme eller en adskillelse af bagsædepassagererne, så de ikke ryger i totterne på hinanden.

Læs også:  Årets firmabil er .... E-klasse stationcar

De endelig priser er Renault ikke klar med. Importøren har ikke forhandlet færdig, men en ting er sikkert. Den bliver dyrere end forgængeren.

Alt i alt gav både Renault Scénic og Grand Scénic et godt første indtryk og, hvis det lykkes at finde en skarp pris ar Renault et godt kort på hånden i kampen om kunderne i mpv-segmentet, når bilen introduceres hos de danske forhandlere omkring årskiftet 2016/17.
20 - New GRAND SCENIC

 

22 - New SCENIC