1. Home
  2. Biltest
  3. Porsche Macan GTS – En SUV til entusiasten
0

Porsche Macan GTS – En SUV til entusiasten

Porsche Macan GTS – En SUV til entusiasten 7.6
0
0

Porsche Macan GTS

7.6

Prishoppet mellem Macan S og Macan GTS er cirka 140.000 kr., og fylder man bare lidt udstyr på sin Macan S, så nærmer man sig GTS-prisen. Derfor ville vi vælge en GTS, da den foruden det højere udstyrsniveau også byder på en mere sportslig køreoplevelse. Det skal dog siges, at den ved tilvalg af luftundervognen, kan blive komfortabel som en limousine.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber9.0
Komfort9.0
Plads5.0
Udstyr6.0
Pris7.5

Midt imellem Porsche Macan S og Turbo finder man den nye GTS. Vi har prøvet den livlige SUV, der bygger på samme opskrift som vi kender fra Carrera og Cayman GTS.

Porsche-macan-gts-3

Macan modelprogrammet er på kort tid blevet lidt mere komplekst end det var for bare et par måneder siden. Foruden den nye indstigningsvariant med en 2-liters firecylindret turbomotor, så er der også kommet en GTS-model, som placerer sig midt imellem Macan S og Macan Turbo.

Porsche-macan-gts

Motoren er den vi kender fra Macan S, hvilket betyder man finder en 3-liters TwinTurbo V6’er. 0-100 km/t er klaret på blot 5,2 sekunder og ift. Macan S er ydelsen øget med 20 hk og 40 Nm. På specifikationsarket kan de ekstra kræfter også ses, da Macan GTS er en smule hurtigere under accelerationerne end S’eren. Macan GTS er 0,2 sekunder hurtigere fra 0-100 km/t og 0,7 sekunder hurtigere fra 0-160 km/t, mens mellemaccelerationen fra 80-120 km/t også er reduceret med 0,2 sekunder. Testmodellen havde dog den såkaldte ”Sport Chrono pakke”, der får accelerationstiden fra 0-100 km/t ned på blot 5 sekunder rent, og dermed var testudgaven af Macan GTS ikke meget langsommere end den ultimative Macan Turbo, der bruger 4,8 sekunder fra 0-100, men som koster 200.000 kr. yderligere.

Det er dermed småforbedringer, og om end Macan GTS er hurtigere end S’eren, så er det ikke pga. præstationerne, at man bør vælge den.

Læs også:  Nye Porsche Cayenne er den kraftigste nogensinde

Porsche-macan-gts-24

GTS’eren leveres foruden de ekstra kræfter også med en revideret udgave af den adaptive PASM affjedring (Porsche Active Suspension Management), da chassiet er sænket 15mm. Herudover finder man både 20” matsorte alufælge i RS-Spyder design, de samme bremser som bruges til Macan Turbo samt en sportsudstødning. Sportsudstødningen er sikrer chaufføren konstant har et stort fedt smil på læben, og kører man igennem en tunnel skal vinduet selvfølgelig rulles ned. Lyden fra udstødningen er dog ikke helt så guddommelig som i Turbo-modellen, hvor den også lettere laver små knald – i GTS’eren skal der arbejdes lidt mere for sagen.

Porsche-macan-gts-4

Gearkassen er desuden fortsat den fantastiske syvtrins dobbeltkoblings, der flår chaufføren og passagererne tilbage i sædet, hvis Sport Plus-funktionen er aktiveret, mens den kan være blød og nærmeste umærkelig, hvis man kører roligt.

Forbedringerne kan mærkes

Ude på landevejene mærker man let, at der er kælet lidt mere for køreegenskaberne i Macan GTS. GTS’eren føles bare lige dét mere hårdkogt, og man får let et smil på læben, hvilket bl.a. også skyldes den fantastiske sportsudstødning. Som du kan se i billedserien forneden, så mødte vi en Cayenne GTS, fra dengang der i motorrummet var en V8’er, og den lyd er nu bare lige lidt federe.

Porsche-macan-gts-22

Køreegenskabsmæssigt skal man dog værdsætte, at der ikke er en V8’er under motorhjelmen, for med en køreklar vægt på 1.940 kilo, så er der nok at holde styr på. Macan GTS føles dog aldrig som en to tons tung lille klump, hvilket også skyldes det effektive firehjulstræk, der sikrer man aldrig spilder hestekræfterne. Det er nu ret utroligt, hvor meget greb den hurtige SUV har, når man tager dens størrelse og vægt i mente.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

I Sport Plus-funktionen bliver bilen helt strammet op. Det gælder både styretøjet, gearkassen, speederresponsen, affjedringen osv., og ift. standardkørefunktionen føles det pludselig som om, at bilen normalt er helt døsig.

Porsche-macan-gts-21

På motorvejen føles Macan GTS dog ikke helt så hurtig, som vi havde forestillet os. Det kan også være, at vi fangede gearkassen i nogle trælse situationer, men om end Macan GTS bestemt ikke er langsom på motorvejen, så havde vi regnet med lidt kraftigere accelerationer.

Foruden Macan GTS kan være meget sportslig ift. den størrelse og vægt, så er det også en sand limousine med luftundervognen. Der er næsten fuldstændig tyst i kabinen og Macan er selvfølgelig en meget retningsstabil og komfortabel bil, som man gerne kørte hele vejen til Sydfrankrig i. Testmodellens adaptive sportssæder, som kunne justeres på 18 forskellige måder gjorde det blot endnu mere fristende.

Alcantara, Alcantara, Alcantara, ja tak!

Porsche-macan-gts-19

Kabinen nyder godt af flere Alcantara-detaljer. Både sæderne drager nytte af Alcantara, ligesom der er Alcantara på både armlæn, dørsider, gearvælgeren og rattet. Læderkvaliteten er desuden i en liga for sig selv, og de flotte syninger kan man hurtigt bruge lang tid på at nærstudere. GTS-logoet er selvfølgelig at finde i både speedometret og på sæderne. Udvendigt står det på bagsmækken.
Alcantara-rattet med varme til 14.712 kr. er i en liga for sig selv, og det bringer straks associationer til voldsomme Porsche sportsvogne – vi indrømmer gerne rattet blev kærtegnet et par gange i løbet af testperioden. Det er desuden ganske smart, at man aktiverer ratvarmen i bunden af rattet, hvor man blot trykker på en lille skjult knap.

Porsche-macan-gts-10

Det nye Porsche infotainmentsystem er også at finde, og det er i sig selv en nyskabelse, da det første gang blev introduceret i den nye Porsche 911, som vi også prøvede for kort tid siden. Infotainmentsystemet er kompatibelt med bl.a. Apple CarPlay, hvilket betyder mobiltelefonen kan spejles over på infotainmentskærmen, således Spotify, Kort og andre funktioner kan styres fra infotainmentsystemet, der har en touchskærm. Testbilen havde dog også et navigationsmodul til det almindelige infotainmentsystem, og her brugte navigationen Google Maps, hvilket bare ser lidt bedre ud end et almindeligt kort.

Læs også:  Porsche Taycan Turbo GT: Elektrisk kraftpræstation sætter nye standarder

Porsche-macan-gts-13

Trods udstyrsniveauet i GTS’eren er bedre end i Macan S, så skal man hverken forvente at få hverken sædevarme, nøglefri betjening eller mørke ruder med fra standard. Sidstnævnte ville i hvert fald passe rigtig fint som standardudstyr på GTS’eren, mens sædevarme og nøglefri betjening efterhånden er en selvfølgelig mange mange billigere biler til langt færre penge.

Vi mener:

Prishoppet mellem Macan S og Macan GTS er cirka 140.000 kr., og fylder man bare lidt udstyr på sin Macan S, så nærmer man sig GTS-prisen. Derfor ville vi vælge en GTS, da den foruden det højere udstyrsniveau også byder på en mere sportslig køreoplevelse. Det skal dog siges, at den ved tilvalg af luftundervognen, kan blive komfortabel som en limousine.

Porsche Macan GTS
3,0-liters sekscylindret benzin
Ydelse: 360 hestekræfter v. 6.000 o/min, 500 Nm v. 1.650-4.000 o/min.
Topfart: 256 km/t – 0-100 km/t: 5,2 sekunder
Forbrug: 10,9 km/l
Køreklar vægt: 1.970 kg
Mål i cm: 469,2 længde, 192,6 bredde, og 160,9 højde
Bagagerumsvolumen: 500-1.500 liter
Pris: 1.380.580 kroner – testmodellens pris: 1.807.861 kr.