1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Porsche på fire cylindere og turbo
0

Porsche på fire cylindere og turbo

Porsche på fire cylindere og turbo
0
0

Sådan lyder fremtiden lyder fremtiden måske hos Porsche, som vi ellers kender for deres flade sekscylindrede boksermotorer.

Kigger vi lidt tilbage i tiden, finder vi nogle modeller med fire cylindere. Porsche byggede 356’eren med en firecylindret luftkølet boksermotor, så en 912’eren og så deres 914. Alle sammen med samme motortype.
Porsche 356 er den der senere blev til den legendariske 911.

Lidt længere fremme i tiden byggede Porsche 924, 944 og 968, alle biler med vandkølet motor, hvor cylinderne lå i en række på fire. Så Porsche må altså siges, at have ekspertisen til disse firecylindrede motorer.
Porsches chefingeniør, Wolfgang Hatz, har allerede bekræftet, at vi vil se et ændret motorprogram til de faceliftede Cayman og Boxster, hvilket vil betyder Porsche går væk fra de ellers velkendte sekscylindrede boksermotorer, som har været benyttet indtil videre. De forventes at komme på markedet i 2016 eller i 2017.
Det vil højst sandsynligt blive en 2.0 liters boksermotor på fire cylindre med turbo, som ville kunne yde op mod 340 heste. Allerede nu er det bekræftet at den nye Macan vil få en firecylindret motor, i et kommende faceliftet også.
Her forventer vi, at se nogenlunde de samme motorer som også findes i Audi Q5.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Da Porsche er meget bevidste om at skære deres totale C02 udslip ned med op imod 15%, kan vi antage, at det kun er et spørgsmål om tid, før der vil ske andre ændringer hos Porsches andre modeller.

Foreløbigt har vi ikke forventning om, at dette vil ramme deres kommende GT3 eller GTS-modellerne, dog har Hatz været ude og sige, at det engang i fremtiden, vil være en mulighed, at disse modeller bliver turboladet. Det ville betyde, at Porsche kunne hæve effekten og på samme tid sænke bilernes forbrug.

Sådan en 911/991 GT3 er trods alt lidt tørstig.