1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Så er den her: Ny Ford Focus RS
0

Så er den her: Ny Ford Focus RS

Så er den her: Ny Ford Focus RS
0
0

Ford har løftet sløret for den hurtigste serieproducerede Focus til dato! Nemlig den nye Ford Focus RS.

Ford Focus RS teknikken kort: firehjulstræk, 2.3 liters turbo EcoBoost med fire cylindre som yder 320 hypper.

Ved Geneve Motor Show i næste måned vil den nye Focus RS få sin egentlige premiere. Performancemodellen byder på bl.a. Fords Performance firehjulstræk med Dynamic Torque Vectoring og en special-kalibreret 2.3 liters EcoBoost motor, som vil yde mere end 320 hestekræfter!

Focus RS, rendyrket passion

Det er den tredje generation af Focus RS, og foruden den er blevet stærkere og hurtigere, så har designet også fået en overhaling. Sammenlignet med den gamle Focus RS skiller den nye sig dog væsentligt mindre ud. Den gamle Focus RS blev dog også betegnet som en rigtig Brian-bil, men man behøves ikke hedde Brian for at køre den nye.

”Den nye Focus RS er rendyrket passion – en bil, som leverer den form for innovation, køreglæde og præstationer man normalt forbinder med specialbiler i luksusklassen. Men sådan må det nødvendigvis være, når vi sætter os for at lave en ny og bedre Focus RS. Jeg tør i hvert fald godt love, at den nye Focus RS vil sætte helt nye standarder for performance-biler”, sagde direktøren for Ford Europa, Jim Farley, under præsentationen i Køln i dag.

Det nyudviklede firehjulstræksystem er baseret på et dobbelt, elektronisk udvekslingssystem, som både fordeler trækket til for- og baghjulene og side-til-side trækket på bagakslen. Dette giver samlet set en bedre udnyttelse og kontrol af de mange kræfter, hvilket man specielt vil opleve ved høje hastigheder gennem sving. Systemet kan sende op til 70 % af motorens moment til bagakslen, hvor momentet kan fordeles med op til 100 % på hvert hjul.
Med det nye firehjulstræk har man et vejgreb, der gør det muligt at opnå et accelerationstryk på mere end 1G.

”Ford Performance All-Wheel-Drive er banebrydende teknologi, som leverer intet mindre end perfekt kurvekørsel og underholdning helt op til grænsen af det mulige. Vi har simpelthen gjort op med det dogme, der siger, at en firhjulstrukken hatchback ikke kan være sjov at køre i. Den nye Focus RS vil overraske og belønne mange”, lover chefen for Ford Performance, Dave Pericak.

Undervognen er desuden blevet strammere og med den specialkalibrerede servostyring og en mere rigid frontaffjedring, med kortere støddæmpere er der dømt sport og kontant opførsel hele tiden. Desuden har Ford og Michelin i samarbejdet udviklet specielle 19” RS-dæk til både gade- og banekørsel.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Mustang-motor

Kraftværket er en tunet 2,3 liters EcoBoost-motor, som vi også kender fra den nye Ford Mustang. Der er dog lavet en del designændringer, således Ford selv kalder den for en ny motor.

Effekten er øget markant til over 320 hypper, og dette skyldes bl.a. en ny lav-inerti dobbelt turbolader med større kompressor og en væsentlig større intercooler. Motorens ’vejrtrækning’ er lettet ved et mere imødekommende design omkring luftindtag, ligesom udstødningen både er blevet gjort større og mere raffineret, blandt andet i form af en elektronisk styret ventil, der optimerer balancen mellem modtryk og lyd fra afgangsrørene.
Topstykket er også udført i en særlig letmetals-legering, som er i stand til at modstå højere temperaturer, ligesom der er skabt plads til den hidtil største køler i en Ford Focus.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Motoren er kalibreret til at levere optimal respons over hele omdrejningsskalaen – fra bund til de maksimale 6.800 omdrejninger i minuttet.

Gearkassen er en sekstrins manuel, og der er her langt vægt på mere præcise og hurtige skift. Flere komponenter i gearkassen er blevet opgraderet til at matche de mange nye kræfter fra EcoBoost-motoren.

Racaro sportssæder og turbotryk-måler

Inde i kabinen er der også lagt op til sport. Recaro sportssæder, et simpelt og intuitivt instrumentpanel og olie- samt turbotryk-måler. Rattet er fladbundet og pedalerne er i børstet aluminium.
Fords talestyrede infotainmentsystem SYN er også tilgængeligt med en otte tommers farve touchskærm.

Den nye Ford Focus RS forventes at lande i Danmark mod slutningen af året. Den kan bestilles i fire markante farver: Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black og Frozen White.