1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A3 Sportback 1.6 TDI
0

Test: Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Test: Audi A3 Sportback 1.6 TDI
0
0

Vil man have en bil som kører langt på literen, er komfortabel og lækker må man typisk indstille sig på, det kan være svært at finde i eller under Golf-klassen. Audi A3 er dog én af dem som løser opgaven!

Kort sagt er ”Sportback” blot betegnelsen for en A3’er med to ekstra døre, nemlig bagdørene. Derudover er Sportback-modellen 30 kilo lettere end den sædvanlige Audi A3, da man har anvendt lettere materialer flere steder.

Audi A3-motorudvalget spænder vidt fra den lille 105 hestes 1.2 TFSI til den store 184 hestes 2.0 TDI. Sidstnævnte kører samtidig imponerende 23,8 km/l, men testmodellen er den mest økonomiske i hele A3-modeludvalget, nemlig den med 105 heste.

Brændstoføkonomi for den 1.6 liters dieselenhed er på angivet til 26,3 km/l ved blandet kørsel, og der er dermed langt mellem tankbesøgene, men klassens miljøduks er A3’eren nu ikke. Motoren er den samme som kan vælges til VW Golf, hvor gearkassen dog er en femtrins mod seks trin i Audien. Selvom det ekstra gear hverken gavner brændstoføkonomien eller reducerer CO2-udledningen yderligere, så værdsætter man det ved motorvejskørsel, hvor motoren dermed lyder mindre anstrengt.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Vi formåede at køre 23 km/l på ugens 300 kilometer lange testrute, hvilket dermed er godkendt, da dette er tættere på det angivne forbrug end normalt. Motoren er udmærket men en smule grov, hvilket er en typisk tendens for motorer udviklet med for meget fokus på økonomi. Den 150 hestes 2.0 TDI er mere kultiveret og kraftfuld, hvilket udover de ekstra 45 heste skyldes et maksimalt drejningsmoment på hele 70 newtonmeter yderligere. Merprisen er cirka 44.000 kroner, og disse penge føles godt givet ud, da den motor giver mere køreglæde, og stadigvæk er brændstoføkonomisk.

Prisforskellen på VW Golf 1.6 TDI Highline og Audi A3 1.6 TDI Ambiente er 2.000 kr. til Audis fordel. Vælger man den større 150 hestes dieselmotor, som også både er at finde til A3 og Golf motorudvalget er Audien 5.000 kr. dyrere, og derfor er det ret ekseptionelt, at A3’eren faktisk også slår Golf på pris i dette tilfælde.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Platformen er den velkendte MQB, som bliver brugt til både VW Golf, Seat Leon og Skoda Octavia. Hele 6 cm ekstra akselafstand har den nye platform givet, og det har gjort bagsædepladsen bedre. Audi A3 har dog en mere intim kabine end de tre andre bygget på samme platform, men to voksne kan godt finde plads på bagsæderne – men forvent ikke at kunne strække benene… Den gennemsnitlige kvalitet af materialerne brugt i kabinen er høj, og A3’eren føles derfor også mere eksklusiv end i Golf. Desuden er det en fed detalje, at den 5,8” skærm hæver sig ud af instrumentbrættet når bilen startes.

Bagagerummet er 380 liter, hvilket dermed er præcis det samme som i VW Golf, men lægger man bagsæderne ned må man tage til takke med 50 liter mindre.

Standardudstyret i Audi A3 tæller 16” alufælge, klimaanlæg, læderrat, MMI radio og diverse andre ting. Men man kommer dog ikke uden om, at der hurtigt kan blive brugt nogle penge på ekstraudstyr: Bluetooth, fartpilot og varme i forsæderne koster 11.000 kroner ekstra, men så får man også et par andre lækre ting med i Businesspakken. Testmodellen er en Ambiente, hvilket er højeste udstyrsvariant, og derfor har man fra standard bl.a. en belysningspakke, fartpilot, parkeringssensor bag, et lidt mere lækkert stofindtræk og diverse andre ting.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Køreegenskaberne er rigtig fornuftige, ligesom vi kender dem fra Golf og Leon, og med den økonomiske dieselmotor er der lagt op til en fin langtursbil. Affjedringen er en mellemting af komfortabel og sporty, da man hverken får ondt i ryggen, eller falder i søvn bag rattet fordi køreoplevelsen er døsig.

Vi synes:

Audi A3 Sportback sætter standarden for Golf-klassen. Den 105 hestes dieselmotor lever dog ikke op til bilens potentiale, og derfor bør du budgettere med 40.000 kr. ekstra, for at kunne nyde den 150-hestes 2,0’er.

tags: