1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro – her er kræfter nok
0

Test: Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro – her er kræfter nok

Test: Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro – her er kræfter nok 7.4
0
0

Audi A4 3.0 TDI Quattro

7.4

Audi A4 Avant med den store 272 hestes dieselmotor og alt i udstyr imponerer, men prisen er også derefter. Vi ville downsize til den 218 diesel, der køre både længere på literen, har den samme 3-liters sekscylindrede diesel samt tilpas med moment. Udstyr er et must til A4’eren, da den ellers hurtigt kan virke lidt kedelig, men man skal passe på, at udstyret ikke pludselig bliver 1/3 af bilens pris som testmodellens.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.5
Plads7.0
Udstyr7.0
Pris5.0

Audi A4 tænker de fleste nok på som en firmabil, men testmodellen har med sine 272 dieselhestekræfter lidt flere hypper end den almindelige Audi A4 firmavogn. Audi A4 Avant koster fra cirka 490.000 kr., mens testmodellen har en listepris på 831.647 kr. foruden ekstraudstyr.

Det er dog ikke kun i motorrummet, at testmodellen skiller sig ud, da den har alverdens innovative og eksklusive udstyr, som gør den til et sandt eventyr at begive sig ud bag rattet i.

Designmæssigt minder den gamle og nye A4’er lidt om hinanden, men kigger man lidt nærmere, så bemærker man den nye kølergrill og baglygterne. Tilkøber man Matrix-LED forlygterne til cirka 40.000 kroner yderligere, så begynder fronten dog med at se rigtig skarp ud. S line eksteriøret hjælper dog også godt på vej.

Den sekscylindrede 3-liters dieselmotor har foruden 272 hestekræfter ekstreme 600 Nm, der fungerer nærmest rykfrit i kombination med en ottetrins Tiptronic gearkasse. Tiptronic er ikke nogen dobbeltkoblingsgearkasse ligesom S tronic, men forskellen virker ikke specielt stor.

Læs også:  Audi Q4 e-tron: Vejen til fremtidens elektriske mobilitet

Motoren er et kunstværk, som viser hvad Audi ingeniørerne kan præstere, hvis man er villig til at betale. Foruden den er tyst og vibrationsfri, er der uanede mængder af kræfter. 0-100 km/t tager blot 5,4 sekunder, og pga. Quattro-firehjulstrækket er hjulspin ikke noget man bemærker. Topfarten er 250 km/t, men det er pga. elektronikken, at festen ”allerede” stopper der. Hav så også lige i mente, at motoren er angivet til 18,9 km/l, hvilket selvfølgelig ikke holder i realiteten, da man ikke altid køre økonomisk, da de 272 hestekræfter og 650 Nm fra 1.500 omdr/min skal prøves fra tid til anden.

audi-a4-7

Foruden motoren er tyst er der også lukket godt af for vind- og hjulstøj, hvilket i testmodellen bl.a. også skyldes akustiske sideruder.

På landevejene sikrer Quattro-firehjulstrækket masser af greb, hvilket der også er brug for, når 600 Nm skal smides i jorden. Kørslen bliver aldrig sjov og livlig, for der er ingen slinger i valsen med Quattro-firehjulstrækket, det er derimod meget sikkert. Grundet den dynamiske servostyring skifter vægtningen af styretøjet afhængig af fart. Dette koster ekstra, og er sjovt for entusiasten men næppe noget, som den almindelige billist vil bemærke.

Ift. forgængeren er A4’eren blevet op mod 120 kilo lettere end forgængeren, hvilket bl.a. skyldes MQB-platformen.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Bilens køredynamik kan dog også kontrolleres igennem Audi Drive select, hvor det er muligt at vælge om bilen skal køre mere dynamisk, komfortabelt eller måske økonomisk.

Der er styr på kabinen

Mens eksteriøret er en smule kedeligt, så har Audi formået at lave en kabine i særklasse. Pladsen er god og siddestillingen er helt i top.

Det store navigation plus, B&O, Apple CarPlay, Audi virtual cockpit, sæderne og alle de andre smådetaljer i kabinen får den til at stå utrolig skarpt. Det hele blev dog også godt hjulpet på vej af S line interiør. Se bare rattet, mmmm. Audi virtual cockpit er den 12,3” store skærm, som erstatter det traditionelle speedometer. Desuden kræver Audi virtual cockpit navigation plus, hvilket er en 8,3” skærm i midterkonsollen, så efter tilkøb af begge skærme mangler man på ingen måde teknik i kabinen.

Foruden de allerede nævnte køredynamiske egenskaber, så er A4’eren også et dejligt bekendtskab ved længere ture, når man kan benytte den tilkøbte adaptive fartpilot og køassistent. Takket være køassistent kan A4’eren selv holde sig i sporet og holde afstand til bilen foran ved hastigheder op til 60 km/t.

Praktisk set er der fint med plads på forsæderne, mens bagsædepassagererne også kan finde sig acceptabelt til rette, hvis man ikke har alt for lange ben. Personligt måler jeg 195 cm, og jeg havde ingen lårstøtte på bagsædet, hvilket flere bekendte også kunne nikke genkendende til. Bagagerummet målet dog fra 510-1.510 liter, hvilket burde være rigeligt til de fleste.

Teknisk overgår Audi A4 både konkurrenterne fra BMW og Mercedes, men uden S line interiør og eksteriør ser A4’eren noget trist ud. A4’eren er også mere komfortabel end sjov, men når man tilbringer mange timer på landevejene og motorvejen er det bestemt ikke dårligt.

Læs også:  Audi Q6 e-tron: Fremtidens elektriske SUV definerer ny æra af "Vorsprung durch Technik"

Testbilen virkede som den ultimative Audi A4, og det var med tårer i øjnene den måtte afleveres. Men med en pris på 1.278.000 kr. inkl. ekstraudstyr ville der også være blevet knebet et par tåre, hvis slutkontrakten skulle underskrives.

tags: