1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A6 Avant 3.0 TDI S-tronic
21

Test: Audi A6 Avant 3.0 TDI S-tronic

Test: Audi A6 Avant 3.0 TDI S-tronic 7.5
0
21

Audi A6 Avant 3.0 TDI S-tronic

7.5

Audi A6 3.0 TDI S-Tronic med 218 hk koster ved kontantpris 745.865 kr., men den henvender sig primært til direktøren som firmabil, og her starter beskatningsgrundlaget ved 540.000 kr. for basismodellen inklusiv S-line eksteriør og MMI navigation plus med MMI touch.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.0
Plads7.0
Udstyr6.0
Pris7.0

A6 er Audis bud på bilen til direktøren, men konkurrenterne er i stærke i form af BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Spørgsmålet er, om den faceliftede Audi A6 fortsat kan være med?

Det korte svar er ja. Det gør ingen forskel, at Audi A6’eren blot blev faceliftet, da 5-serien og E-klassen også blot er faceliftede modeller – den udefrakommende konkurrent i form af Jaguar XF er dog spritny. Det ville dog være en løgn, hvis jeg fortalte, at man ikke blot kan se det er facelifts, for ændringerne er minimale ift. de ikke faceliftede modeller. Der er ingen tvivl om, at de nye generationer vil tage et mærkbart trin op af luksusstigen, så de kan vælge med i udviklingen over dem – derudover er de mere almindelige biler i form af VW Passat og Skoda SuperB også begyndt med at ånde direktørbilerne i nakken. Der skal ske noget, og det kommer der så sandelig også til!

Udseendemæssigt er der bestemt ikke noget galt med Audi A6, der i kombination med S-line-pakken sætter prikken under i’et. I forvejen er A6’eren en elegant ministerbil, men S-line gør den mere sportslig og sjov at kigge på.

Konservative ændringer går igen i kabinen

Ændringerne inde i kabinen er også ganske konservative, og i løbet af testugen kiggede vi ind i en veludstyret ikke faceliftet A6’er, og det stadig svært efterfølgende at påpege nye elementer i den faceliftede udgave. På ekstraudstyrslisten er der dog kommet diverse nye muligheder i form af fire zoners klimaanlæg, et nyt infotainmentsystem og diverse andre lækre ting.
Standardudstyret er dog ganske omfattende således en A6’er aldrig ser tarvelig ud. Nu har en A6’er både fartpilot og Xenon-plus forlygter fra standard. Desuden finder man også 17” alufælge, LED-baglygter, Audi drive select, Audi dynamisk undervogn, automatisk nedblændeligt bakspejl, Bluetooth, varmme i forsæderne, to-zoners klimaanlæg, lys- og regnsensor, 4-eget multifunktionslæderrat og diverse andre sager.
Om end man ikke ligefrem mangler noget fra standard, og den ret hurtigt kan blive veludstyret, så kommer man ikke uden om, at vi havde håbet på en lidt mere kærlighed hånd ved forbedring af specielt midterkonsollen. Midterkonsollen går igen ved bl.a. A4’eren og A5’eren, hvor den heller ikke ligefrem er nogen skønhed med sine klodsede knapper og plastik-udseende – dog er materialekvaliteten blevet forbedret lidt. Audi kan dog sagtens gøre det bedre.

Bagsædepladsen er desuden også et behageligt sted at befinde sig, ligesom bagagerummet byder på rigeligt med plads. Dog er det ærgerligt med den faldende taglinje, som gør bagagerummet lidt mindre praktisk. Bagagerummet i Avant-udgaven måler 565 liter og op til 1.680 liter.

Raffineret, potent og økonomisk motor

A6’erens nye motorer er kun Euro6-godkendte enheder, og CO2-udledningen er således reduceret med op mod 22 %. Det er specielt Ultra-modellerne, som brillerer med en lav CO2-udledning. Testmodellen er dog ikke en Ultra-model, men med seks cylindre og en volumen på 3-liter lyder det heller ikke specielt økonomisk. Trods den yder 218 hestekræfter og 400 Nm samt accelerere fra 0-100 km/t på cirka 7,5 sekunder, så er den angivet til flotte 20,8 km/l. Faktisk lyder den også ganske godt af en diesel.
Motoren er trækvillig med sine 400 Nm, og accelerationen ned af motorvejsramperne går uden problemer. Desuden er motoren også ganske tyst, og den fremstår som en fantastisk cruise-motor, der har kræfter til at spæne af sted, hvis der bliver brug for det – og så sker det endda uden økonomien løber helt af sporet.

Gearkassen er den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse S-Tronic, der sørger for komfortable og hurtige skift både op og ned. Kort sagt er det en ren fornøjelse at køre med denne gearkasse.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Bedst i Comfort

A6’eren har forhjulstræk modsat BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, som har baghjulstræk. Audi A6 er uden tvivl primært en flyder, men sætter man den i Dynamic via Audi Drive Control, så bliver det pludselig lidt sjovere at give den gas.
Desuden havde testmodellen den smarte adaptive fartpilot, hvor A6’eren selv accelerere og bremser afhængig af trafikken. Dette er en ganske smart feature til dem som kører mange lange ture, men Volvo er stadig klasseledende, når det kommer til den adaptive fartpilot. Hos Volvo er der færre ryk, og deres system er bedre til at læse de andre trafikanter.

Vælg den større motor.

Audi A6 3.0 TDI S-Tronic med 218 hk koster 745.865 kr., men den henvender sig primært til direktøren som firmabil, og her starter beskatningsgrundlaget på cirka 540.000 kr. inklusiv S-line eksteriør og MMI navigation plus med MMI touch. Den 3-liters sekscylindrede dieselmotor gør dog A6’eren mere luksuriøs, og er bestemt de 20.000 kr. mere værd end den mindre 2-liters firecylindrede 190 hestes Ultra.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Audi A6 Avant 3.0 TDI S-tronic
3-liters sekscylindret diesel
Ydelse: 218 hk v. 4.000 o/min
Moment: 400 Nm v. 1.250-3.750 o/min
Topfart: 234 km/t
0-100 km/t: 7,3 sek
Forbrug: 20,8 km/l
Køreklar vægt: 1.835 kg
Mål i cm: 494,3 , 187,4 , 146,1
Bagagerumsvolumen: 565-1.680 liter
Pris: 745.865 kr.

tags: