Home Bilmærker TEST: BMW X4 M40i – Højbenet SUV med muskler

TEST: BMW X4 M40i – Højbenet SUV med muskler 6.4

TEST: BMW X4 M40i – Højbenet SUV med muskler 6.4
0

Anmeldelse

6.4

BMW X4 M40i er til dem, som har brug for en bil med lidt frihøjde, men stadig vil have hylende morsomme køreegenskaber. Prisen er lavere end en Porsche Macan Turbo, men om end BMW’en er et billigere alternativ, så ville vi vælge Porsche, da den også kører og lyder bedre, mens brandet ligeledes er mere eksklusivt.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber8.5
Komfort6.0
Plads6.0
Udstyr4.0
Pris5.0

Man tænker ikke umiddelbart, at det er en hurtig sag, når den kommer trillende på vejen men tag ej fejl, BMW X4 M40i kan køre fra de fleste. 

bmw-x4-m40i-5

BMW har en stolt tradition for deres M-biler, og det er dermed ikke blot tilfældige biler, som får påsat det stolte logo. X4 M40i er nu heller ikke en rigtig M, men derimod en M Performance. M Performance betyder ikke blot, at den har fået en lille smule sportsligt strejf, for det er altså en hårdkogt sag!

Ikke nok med X4 M40i har fået stivere støddæmpere har resten af bilen også fået en M-specifik opsætning. Dette inkluderer et mere præcist og direkte styretøj, og man kan derfor ikke sammenligne X4 35i og X4 M40i på køreegenskaberne – M40i’eren er markant skarpere. I skarpe kurver er det næsten som at køre en lille sportsvogn, hvilket føles helt forkert, når man sidder højt.

Læs også:  VW's nybagte rugbrød er elektrisk

Hurtigere end de fleste

Motoren er kvik og lyder godt. 0-100 km/t på blot 4,9 sekunder og en topfart på 250 km/t. Den 3-liters rækkesekser yder 360 hk og mere end rigeligt moment (465 Nm for at være helt præcis). På papiret betyder det også, at BMW X4 M40i ikke blot tager kampen op mod Porsche Macan S, men sagtens kører fra den ellers kvikke Porsche SUV. Porsche Macan S accelerer fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder med sine 340 hypper. Dermed er BMW X4 M40i næsten lige så hurtig som en Porsche Macan Turbo, og det er faktisk også mest denne bil, som køreoplevelsen minder om. ”Desværre” virker Porsche Macan Turbo bare en smule skarpere, og så lyder den markant bedre, hvis man vælger sportsudstødningen (dermed ikke sagt X4 M40i lyder dårligt, for det er en sand fornøjelse).

Læs også:  Rolls Royce udfordrer Bentley med kæmpe SUV

Motoren er en tunet udgave af X4 35i’eren, men ydelsen er hævet med 54 hk og 65 Nm. Denne motor bliver også brugt til M2’eren, så det er en sand performancemotor. Trækket er enormt fra lave omdrejninger, og festen stopper først omkring 7.000 omdr/min.

Automatgearkassen byder på otte trin, og det går stærkt for sig, når den både skifter op og ned. Presser man BMW X4 M40i en smule, så får man mulighed for at nyde den fantastiske motorlyd og knaldende fra udstødningen. Og regnede du med en smule hjulspin under acceleration, så kan du godt tro om igen, da xDrive firehjulstrækket fjerner alt slinger i valsen.

Prisen på X4 M40i lyder på 1.130.000 kr., mens der er for cirka 100.000 kr. ekstraudstyr i testmodellen. Dette inkluderer bl.a. bakkamera, head-up display, lyspakke og et HiFi højtalersystem.

Læs også:  TEST: Potent og fed Mercedes-coupé

Kedelig luksus

Kabinen er modsat motoren og køreegenskaberne direkte kedelige. M-rattet spicer kabinen op, men knapperne er som i resten af modeludvalget og den lille infotainmentskærm er næsten en hån mod resten af bilen.

Sæderne er meget alsidige, giver god støtte og kan justeres på flere forskellige måder. De er dermed godkendt til både lidt sjov kørsel og længere ture.

bmw-x4-m40i