Home Biltest Test: Hyundai Tucson 1.6 Turbo GDI Trend – gode køreegenskaber og et lækkert design

Test: Hyundai Tucson 1.6 Turbo GDI Trend – gode køreegenskaber og et lækkert design 7.3

Test: Hyundai Tucson 1.6 Turbo GDI Trend – gode køreegenskaber og et lækkert design 7.3
0

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 2WD Trend med LED-forlygter

7.3

Tucson ligger i den billige ende af kompakte SUV'er, men den er fin til prisen. Specielt Hyundais 5-års garanti uden kilometerbegrænsning er værd at tage med. Gode køreegenskaber, masser af udstyr og et lækkert design.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort7.0
Plads8.0
Udstyr7.0
Pris6.0

Koreanske Hyundai har produceret Hyundai Tucson siden 2004. Den er i klassen for kompakte SUV’er og er således mindre end den større Santa Fe. Tucson hed fra år 2009 til 2015 ix35, og den nye udgave er gået tilbage til sit oprindelige navn. Navnet lyder godt, og bilen ser også ret godt ud.

Vi havde en mørkerød af slagsen til test. En 1.6-liters turbobenziner med forhjulstræk og 177 hestekræfter i Trend-udstyrsvarianten. På Hyundais udstyrsliste finder vi Trend-udstyrsvarianten i midten, værende større end den mindre Life-variant og mindre end den større Premium-variant. Af ekstraudstyr havde den blandt andet LED-forlygter til en pris af 17.995,- alt imens standardudstyret for Trend-varianten blandt andet omfatter 17”-alufælge, aktiv vognbaneassistent (LKAS), LED-baglygter, mørktonede ruder i bag og chrome frontgrill.

Og motoren er der ikke en finger at sætte på. Med sine 177 hestekræfter der sparker ind ved 5.500 o/min. og et maksimalt drejningsmoment på 265 Nm ved 1.500-4.500 o/min., ja så spæner den altså fra 0-100 km/t på blot 9,2 sekunder. Dette er med en 6-trins manuel gearkasse og forhjulstræk. Brændstoføkonomien er også meget fair ift. de opgivede værdier, der omfatter 13,7 km/l ved blandet kørsel og 17,2 km/l ved landevejskørsel. Den ligger i energiklasse D, men mere kan man ikke forvente af så stor en benziner. Den mest økonomiske Tucson er en 1.7 CRDi med 115 hestekræfter, som ved landevejskørsel nærmer sig 24,4 km/l.

Vi bliver mødt af et fint kraftoverskud ved både landevejs- og motorvejskørsel, og den ligger super godt på vejen begge steder. Selv ved hastigheder på op til 130 km/t er der ikke synderligt meget støj i kabinen, for den er faktisk ganske komfortabel selv ved de hastigheder. Den køreklare vægt er 1613 kg, men man ligger overhovedet ikke mærke til, at man faktisk sidder bag rattet af så tung en bil. Jovist sidder man højt i kabinen, for det er trods alt en SUV, men den føles simpelthen så let i styringen af form af sin elektriske servostyring. Og hurtig er den jo også.

Læs også:  Test: Audi A3 Limousine Sport - Lille lækker 'Limo'

Designet på Hyundai Tucson er også genialt. Forfra mødes man af det sekskantede gitter og skulpturelle LED-forlygter, og bevæger vi os mod bagenden mødes vi af et sporty og dynamisk udstyrs. Den er høj og kan prale af at ligne en fuldvoksen SUV. Trend-modellen er udstyret med 17”-alufælge, og bevæger man sig op i Premium-modellen får man et sæt 19”-alufælge med fem eger. I den større Premium-model får man også elektrisk bagklap med håndfri åbning, elsæder foran, navigation 8” m. bakkamera og DAB-radio i kabinen samt mange andre ting. Lige meget hvad så ser den skarp ud fra alle vinkler.

Praktisk er den nye Hyundai Tucson også. Eksempelvis bagklappen åbner dejlig højt op, så man med sine 190 cm kan stå oprejst imens man læsser bagagerummet. Sæderne er komfortable at sidde i, og alt i kabinen spiller faktisk super godt sammen, hvis man kan leve med, at det ser ret koreansk ud i den forstand, at der er enormt meget blåt lys og sjove former. Det er den dimentrale modsætning til ”de kedelige tyskere”, som mange kalder interiøret i etc. VW’er. Plads er der også masser af i kabinen, både foran og bagi.

Læs også:  First Drive: Renault Scénic og Grand Scénic

Og så er man gået et gear op mht. sikkerhed i den nye Tucson. Der er nemlig både automatisk nødbremsesystem, blindvinkelalarm, vognbaneassisnt og meget, meget andet. Hvad der dog stadig er en af de mest væsentlige grunde til at vælge den nye Hyundai Tucson er, at man får fem års garanti uden km-begrænsning med i købet.

Testbilen med en 1.6-liters T-GDI motor med 177 hestekræfter i Trend-udstyrsvarianten kostter 409.995,- med en årlig ejerafgift på 3.540,-. Vil man have lignende udstyr og motor i en Nissan Qashqai, starter priserne fra 349.900,- og man kan altså sige, at den ligger på niveau med Qashqai, Kadjar og Kia Sportage.

Den nye Hyundai Tucson er ikke et dumt valg. Gode køreegenskaber, masser af udstyr, lækkert design og så kommer man altså heller ikke uden om Hyundais 5-års garanti uden kilometerbegrænsning.

Læs også:  TEST - Fransk og forrygende praktisk

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 2WD Trend med LED-forlygter
1.6-liters firecylindret turbobenziner
Ydelse: 177 hestekræfter v. 5.500 o/min, 265 Nm v. 1.500-4.500 o/min.
Topfart: 203 km/t – 0-100 km/t: 9,2 sekunder
Forbrug: 13,37 km/l v. blandet kørsel
Køreklar vægt: 1613 kg
Mål i cm: 447,5 længde, 185 bredde, og 166 højde
Bagagerumsvolumen: 513-1.503 liter
Pris: 409.995 kroner

Foto: Frederik Bonde Nielsen & Nicolai Hald Jepsen