1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Premium
0

Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Premium

Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Premium
0
0

Man kan ikke undgå at bemærke Hyundai Veloster, og det var derfor med stor spænding, at vi skulle teste den dyreste Hyundai premium-model.

Testbilen er helt præcist Hyundai Veloster 1.6 GDI Premium med et prisskilt på 439.995 kr.. En høj pris som derfor sætter høje forventninger.

Designet gør Veloster til en éner

Hvis bilens design betyder alt, og du har forelsket dig i Hyundai Veloster, så er der ingen billigere eller dyrere modeller at sammenligne med.

Selv antallet af døre gør den næsten unik sammenlignet andre biler, da der kun er tre af slagsen + en bagklap. Veloster har karrosseriet som en coupé, og ligner mest af alt en Volkswagen Scirocco, men med den ekstra dør på højre side bliver den helt unik.

Iflg. vores mening kan der kun være én grund til, at Hyundai har valgt at skære en væk, og det er for at få opmærksomhed. – Derudover er døren placeret på højre side, hvilket betyder at børnene ikke løber ud på vejbanen i Danmark, men bliver sat af længst hen mod kantstenen.

Der er ingen tvivl om, at Hyundai Veloster er lavet med hensigt på opmærksomhed! – Vi skal bemærke at Hyundai / KIA ikke længere kun laver småkedelige biler, hvor hensigten er massesalg, men de har også overskud til at være nyskabende.

Loftshøjden er et problem

Køber man Hyundai Veloster har man næppe store børn, og de fleste købere har nok ingen. – En bil med coupé former er nemlig ikke kendt for pladsen på bagsæderne, og det går igen i Veloster.

Benpladsen er langt bedre end i en normal coupé, men alligevel ikke behagelig for voksne på længere ture.
Bagagerummet på 320 liter overrasker der i mod, og er en smule større end Volkswagen Sciroccos. – Derudover går bagklappen højt op, hvorfor det er nemt at komme til uanset højde.

Loftshøjden i kabinen er dog et problem som gør, at undertegnet aldrig ville købe Hyundai Veloster. Med en højde på ca. 1,95 støder hovedet nemlig hele tiden på loftet. – Det bliver kun værre af at sætte sig på bagsædet, hvor man må krybe sig sammen til under den gennemsnitlige højde i Danmark.

Rigtig fine køreegenskaber

Veloster vejer kun 1.300 kilo og har et godt vejgreb samt en præcis styring. Sammen med lædersportssæderne skulle man tro, at der var lagt op til en lille gaderacer, men nej.

Hyundai Veloster kan nemlig kun erhverves med en 140 hestes 1.6 liters benzinmotor, som klarer 0-100 km/t på 9,7 sekunder, og har en topfart på 201 km/t.
Med en accelerationstid på knap 10 sekunder overrasker man aldrig, og man føler ikke, at man får det fulde ud af de ellers præcise køreegenskaberne.

Gearkassen er som standard en 6-trins manuel, som fungerer rigtig godt. – Man kan dog vælge Hyundais svar på Volkswagen koncernens dobbeltkoblingsgearkasse.

Den sløve benzinmotor er en økonomisk af slagsen med Start/Stop. Faktisk sørger den 1.6 liters sugemotor for, at man ved blandet kørsel kører 16,9 km/l og kun udleder 137 gram CO2 per kilometer!

Enormt udstyrsniveau

Efterhånden slår alle Hyundai- / KIA-modellerne konkurrenterne på udstyrsniveauet, hvilket også gælder for Veloster. Med Premium-udstyrspakken har man nemlig bakalarm, bakkamera, 7’’ navigation, bluetooth, LED forlygter, 18’’ alufælge, stort musikanlæg, panorama tag som kan lukkes op, alu-pedaler, nøglefri adgang, lædersæder og meget andet!

Pga. det enorme udstyrsniveau kunne man tro, at kvaliteten var lav, men det er den ikke! – Bakkameraet viser et klart billede, navigationen betjenes nemt og fungerer f. eks bedre end Volkswagens standard og musikanlægget sørger for, at man altid kan holde sin egen lille fest.

Premium udstyrsmodellen koster 439.995 kroner, mens man kan erhverve Veloster fra 339.995 kroner med Comfort udstyr. – Imellem Comfort og Premium finder man Style som koster 399.9995 kr.

Ønsker koreanernes svar på dobbeltkoblings-gearkassen DSG(på koreansk DCT) er prisen 30.000 kroner højere, mens brændstoføkonomien reduceres til 15,6 km/l.

Konklusion:

På mange måder står vi tilbage med samme oplevelse, som da vi testede Hyundai i40 2.0 GDI. – Motoren er usædvanlig kedelig, udstyrsniveauet er i top og køreegenskaberne er ganske fine.

Med en pris på 440.000 kroner havde vi dog forventet mere. – Ikke ekstraudstyr eller bedre køreegenskaber, men der i mod en smule mere eksklusivitet i form af mindre hård plast og en mere livlig motor som kan konkurrere med Volkswagen Scirocco modellerne.

Det kræver et enormt kærlighedsforhold til Hyundai, hvis man skal vælge Veloster Premium frem for Volkswagen Scirocco 2.0 TSI med 210 hk. – Desværre.

Hyundai vil dog ved Detroit Motor Show præsentere en ny 1.6 liters turbomotor med 204 hk, som vil komme i salgslokalerne senere. – Hvis den bliver prissat korrekt, kan Veloster nå at blive mere end bare unik på designet.

Hyundai Veloster 1.6 GDI:

Ydelse: 140 hk ved 6.300 omdr./min / 166 Nm ved 4.850 omdr./min

Præstationer: Topfart er 201 km/t. 0-100 km/t på 9,7 sek

Oplyst forbrug: 16,9 km/l – 137 g/km

Mål i cm: Længden: 422 cm, Bredde: 179 cm, Højde: 139,9 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 439.995 kr.