1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Jaguar XF 2.2 diesel
0

Test: Jaguar XF 2.2 diesel

Test: Jaguar XF 2.2 diesel
0
0

Der er nogle bilmærker, hvor man kan mærke, at der er en hel speciel respekt og forventning. – Her er Jaguar et af dem, og vi fik muligheden for at teste den nye XF 2.2 diesel, som er den mest brændstoføkonomiske Jaguar til dato.

Den mest brændstoføkonomiske Jaguar til dato

Det specielle ved Jaguar MY12 XF er, at den bemærker sig som den mest brændstoføkonomiske Jaguar til dato, ved at den kan køre op til 18,5 km/l under blandet kørsel.

Det er altid banebrydende, når et bilmærke overgår dem selv med brændstoføkonomi, hvilket specielt vægtes højt i dag. – Selvom Jaguar 2.2 diesel på ingen måde slår konkurrenter som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse på brændstoføkonomien, så er det banebrydende, at Jaguar er gået ned til en 4-cylindret 2.2 liters dieselmotor, hvor den mindste motor før var en V6 3.0 diesel.

For at opnå de 18,5 km/l så er den udstyret med en 8-trins automatgearkasse og et Start/Stop-system. – Derudover er vægten mellem 35-146 kilo mindre end de øvrige XF-modeller.

’’Hvordan er motoren så?’’

Der var mange forbipasserende som skulle have en kort og nogle gange længerevarende rundtur, hvor et spørgsmål vi hele tiden stødte på var: ’’Hvordan er motoren så?’’.

En 4-cylindret Jaguar er nemlig ikke noget man normalt høre om, og folk tænker straks på store 8-cylindrede motorer med minimum 350 hestekræfter.

Svaret på spørgsmålet er dog, at det er en ganske glimrende motor, hvor man kun høre den ved acceleration, hvor den har en ganske fin lyd. – Altså ingen grimme diesellyde.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Den 8-trins automatgearkasse som skifter på 200 millisekunder klarer også jobbet fint, men her blev vi spurgt, om den så kunne sammenlignes med en DSG-gearkasse. – DSG-gearet fungerer stadig bedre, men det er først under kraftig acceleration, at man rigtig mærker den 8-trins automatgearkasse ikke er lige så effektiv som DSG.

Kendt for sin høje kørekomfort

Når man omtaler Jaguar, så er det næsten altid den høje kørekomfort som nævnes først, og selvom de har downsizet motoren, så er komforten stadig i top.

På motorvejen ligger Jaguar XF solidt, og der er næsten ingen støj at opfange, hvor den eneste man kan høre er lidt dækstøj. Når man triller videre ud på de almindelige veje, så er det stadig svært at finde en svaghed, og man kan virkelig mærke, at der normalt er en del mere end 190 hestekræfter under motorhjelmen. – Det er derfor svært at udfordre undervognen.

Jaguar XF er dog på ingen måde en normal kedelig limousine, da den selvfølgelig også er udstyret med baghjulstræk. – Her var det dog igen svært at fremprovokere lidt vildhed, men Jaguar skal også fremstå som et diplomatisk og kontrolleret bilmærke.

Den 2.2 liters dieselmodel vejer 1.745 kilo, og er næsten 5 meter lang, hvilket gør det til en af de større limousiner, som man ser på en normal dag.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Mere plads end man tror

Det overrasker mange, at XF’eren har et bagagerum på 500 liter, hvilket kan forøges til 540, hvis man ikke bruger den ekstra plads på et reservehjul.

Indeni er der bestemt heller ikke brug for mere benplads, og vi blev igen overrasket over, hvor praktisk den næsten 5 meter lange limousine i virkeligheden er, hvis man udnytter pladsen optimalt.

Eksklusiviteten er i top!

Allerede fra første øjekast kan man se, at det ikke er hvilken som helst bil man skal køre. Indeni er der bestemt også lagt vægt på et eksklusivt og elegant interiør, hvor selv dronningen ville være tilfreds. – Læderkabinen er veludført, og med rich oak veneer tilføjet, så man næsten skulle tro, at det ikke kunne blive mere fornemt.

Selve kørefornemmelsen er også i en klasse for sig selv, hvor man triller lydløst rundt i byen, og kan se de mange misundelige blikke.

Selvom vi tidligere har testet mange forskellige biler, hvor nogle har trukket mere opmærksomhed end andre, så tager denne klart 1 pladsen!

Når en bil trækker meget opmærksomhed, så vil det typisk være pga. farven eller underlige former, men med Jaguar XF er det de elegante former og logoet, som får flere til at vende sig om.

– Selv på Jægersborg Allé gennem Charlottenlund var der flere, som stoppede helt op for at følge XF’eren trille forbi.

Elegant diplomatisk design

XF’erens design er yderst veludført og elegant, hvorfor der ikke er mange kritikere.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Det er specielt coupé formerne, som man kan se XF’eren drager inspiration fra, og med et lille luftindtag på hver side af køleren, hvor der står Jaguar hen over, så er stilen lagt.

I forhold til før faceliftet, så er den blevet mere moderne, og det er uden den har mistet den traditionelle Jaguar-charme.

Kort sagt er Jaguar XF en rigtig konservativ diplomatbil, hvor det er svært rigtig at kritisere designet.

Konklusion:

Det blev kun til lidt over to dage med den nye Jaguar XF, men det var også nok til at danne sig et indtryk om, at det er en af de mest elegante biler i segmentet.

Prisen starter fra 699.900 kr. og er dermed lidt over konkurrenterne som E-klasse, A6 og 5-serien, hvor den også taber på ydelse og brændstoføkonomi. – Kigger man på design og eksklusiviteten rundt om mærket, så vinder XF’eren dog. – Muligvis er kørekomforten også en tand skarpere og mere kontrolleret end i sine konkurrenternes.

Jaguar XF 2.2 diesel

Ydelse: 190 hk ved 2.000 omdr./min / 450 Nm ved 2.000 omdr./min

Præstationer: Topfart er 225 km/t. 0-100 km/t på 8,5 sek

Oplyst forbrug: 18,5 km/l – 149 g/km

Mål i cm: Længden: 496 cm, Bredde: 188 cm, Højde: 146 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 699.900 kr.

tags: