1. Home
  2. Biltest
  3. Test: KIA Venga 1.6 CRDI
0

Test: KIA Venga 1.6 CRDI

Test: KIA Venga 1.6 CRDI
0
0

Test af den nye Kia Venga

Ved første øjekast ligner KIA Venga 1.6 CRDI (128 hk) en helt normal bil i sin klasse, men den overrasker hurtigt!

Vil du se de bedste biltests fremover hurtigt? Så bliv fan af vores side på Facebook her.

Pladsen og designet

KIA har designet Venga lidt ligesom en kugle, hvilket betyder at man på den måde får udnyttet pladsen bedst muligt.

Forlygterne er lidt specielle, og derfor nogle som man lægger mærke til.

Udefra ligner det at bilen er lille, men når man først sætter sig til rette i den, så finder man ud af, hvor godt pladsen er udnyttet. Personligt havde jeg ingen problemer på førersæderne med pladsen, og jeg er knap 2 meter høj. Faktisk er pladsen ved bagsæderne også ganske fin, men der måtte alligevel gerne have været lidt mere, hvis det skulle have været behageligt.

Bagagerummet har overrasket mig meget, da det jo er en forholdsvis lille bil, men den har et bagagerum som er rigtig stort i den klasse. I Venga er der et bagagerum på 440 liter, og hvis det ikke er nok, kan du altid rykke sæderne 16 cm frem og lægge bunden ned, hvilket giver 570 liter til rådighed.

En kvik 1.6 CRDI motor!

Den ’’lille’’ 1.6 CRDI motor har også overrasket ved at være utrolig sjov, og den trækker rigtig godt. Der var næsten ingen motorstøj ved motorvejshastigheder, faktisk var det eneste man kunne høre vinden som susede om de store rudearealer.

Pga. at det var en CRDI motor, var den udstyret med et lille klik, hvis man trådte speederen helt i bund, hvorefter man så mærkede at den trak alt hvad den kunne.

Venga 1,6 CRDI er også udstyret med en rigtig god 6 trins gearkasse, som fungerer perfekt. Venga benytter sig også et system, som der visuelt under speedomeret minder en om, hvornår man bør skifte gear, hvis man kører med for høje omdrejninger.

Smarte funktioner

Stop & Spar er smart! Dette var også første gang, hvor jeg kørte i en bil med Start/stop-automatik og det skulle man lige vende sig til, for det lyder lidt som hvis man ’’går ud’’. Det er dog en rigtig smart måde at spare en masse brændstof på, for det giver en besparelse på op til 15 %! Det eneste man skal gøre for at benytte Stop & Spar er at holde stille, sætte bilen i frigear og give slip på koblingen.

KIA Venga har også et ganske godt anlæg, dog fik jeg aldrig prøvet det til fulde, selvom det er udstyret med USB forbindelse til iPod eller MP3-afspiller. Jeg har personligt ikke en iPod men kun en iShuffle, og der kan man desværre ikke bare nøjes med at putte USB stikket i.

Sæderne i den Venga som jeg lånte var desværre ikke specielt gode. De var i hvert fald indstillet på en måde, så jeg ikke kunne udnytte den fulde komfort, selvom jeg prøvede at indstille det. Dog var det ikke et problem, der gav problemer med ubehagelig sidestilling eller lignende.

Masser af lækkert ekstraudstyr

Den lånte bil var udstyret med ekstra udstyr for knap 47.000 kr. Og det inkluderede panorama el-soltag, læderrat, sædevarme, bakkamera, el indklappelige sidespejle, elektrisk nedblændeligt bakspejl og meget andet.

Det meget ekstraudstyr blev brugt flittigt, og det skal da siges at bakkamera er en stor hjælp, når man skal parkere. Det var også første gang at jeg fik muligheden for at køre en bil med panorama el-soltag, hvilket jeg tilmed fik fuldt udbytte af, da vejret var perfekt. Hvis vejret så blev alt for godt, så brugte jeg bare soltaget, som var nemt at styre, og der var mulighed for at tilpasse det, så man selv bestemte hvor åbent det skulle være.

Panorama-tag har virkelig været en oplevelse, også for dem jeg tog med ud på en lille tur, for at høre deres mening om bilen. Det også at kunne nyde den flotte blå himmel, se fuglene osv., gør det bare til noget helt specielt. Det betyder jo også at man som passager på de lange bilture ikke behøves at kigge på vejene og trafikken hele tiden.

Sikkerheden i KIA er også fin, da den er udstyret med seks airbags og ESC. Dog var udsynet nogle gange et problem, hvis jeg holdt for rødt, og der kun var et trafiklys i højre side af vejen.

Konklusion

KIA Venga 1.6 CRDI (128 hk) er en kvik ’’lille’’ familiebil, som er større, sjovere samt mere luksuriøs end den ser ud. Det er en rigtig god bil, hvis man bor inde i byen, da den også er miljøvenlig. Der er dog også minusser, men der er dog langt mere på plussiden, og det er derfor en rigtig fornuftig bil.

4 ud af 5 stjerner

Kia Venga 1.6 CRDI 128

Ydelse: 128 hk ved 4000 o/min. 260 NM ved 1900-2750 o/min.

Præstationer: 185 km/t. 0-100 på 11,1 sek.

Oplyst forbrug: 22,2 km/l. Årlig ejerafgift: 2600 kr.

Mål i cm: Længde: 407, Bredde: 177, Højde: 160

Vejl. pris: 219.999 kr. Samlet pris inkl. testbilens ekstraudstyr: 272.992 kr.

Testbilen var udstyret med:

DK Pakke, Vinter Pakke, Fartpilot Pakke, Plus Pakke, Komfort Pakke, Klima Pakke, Panorama EL Soltag, 16’’ Alufælge.

 

tags: