1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mercedes E350d – Direktørens bil er blevet innovativ

Test: Mercedes E350d – Direktørens bil er blevet innovativ

Test: Mercedes E350d – Direktørens bil er blevet innovativ 8.0
0
0

Anmeldelse

8.0

Mercedes E-klassen er et teknologisk vidunder, men vil man nyde godt af de innovative muligheder skal man være klar til at punge ud. Interiøret kan hurtigt gøres ekstremt eksklusivt, og man glemmer hurtigt det er en E og ikke S-klasse man befinder sig i. Designet er meget elegant, men kan også let piftes op med AMG Line, hvis man har mod på det, men inden man går amok med udseendet, så vil vi anbefale den fabelagtige AIR BODY CONTROL luftundervogn. E-klassen er nu en gang en motorvejscruiser.

Motor & gearkasse8.5
Køreegenskaber8.5
Komfort7.5
Plads7.5
Udstyr8.0
Pris8.0

mercedes-e350d-test-4

Igennem generationer har Mercedes E-klassen altid imponeret, og den nye model er ikke mindre imponerende. Mængden af teknologi er ekstrem, og der skal ikke meget til før det ligner en ministerbil.

Vi har prøvet en af de mere potente udgaver i form af den 258 hestes sekscylindrede dieselmodel, E350d, der koster fra 804.100 kr. og dermed er 196.600 kr. dyrere end indstigningsmodellen, der er en E200 (benzin), men som fra standard har manuel gear mod den ni-trins automatgearkasse i E350d.

mercedes-e350d-test-2

Testmodellen havde ekstraudstyr for 390.000 kr., hvilket bragte den samlede udsalgspris op på knap 1,2 millioner kroner. Den dyreste ekstraudstyrspakke fra Premium Plus Pakken til 158.000 kr., mens både Teknologipakken til 70.000 kr. og AMG eksteriørpakken til 55.000 kr. trak prisen op. Premium Plus pakken er hulens dyr, men udstyrsmængden er også enorm: Parkeringspakke med 360 graders kamera, blind spot assist, touchpad, memory-pakke, panorama el-skydetag, et stort Burmester anlæg, nappa læder i kombination med AMG Line interiør (som testmodellen) samt MULTIBEAM LED med 84 individuelle LED. Teknologipakken sørger for man får COMAND Online, Widescreen Cockpit, hvilket betyder man har to skærme på 12,3 tommer, hvor opløsningen er i top. Teknologipakken har dog også ydere Head-up display, der foruden at vise fart, vejskilte også viser navigationen i høj opløsning – her er ikke sparet på noget.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Det store infotainmentsystem har utallige muligheder, og opløsningen er i den absolutte topklasse på de store skærm, men vi må dog sige, at systemet virkede en smule dvask et par gange. Burmester anlægget fortjener også lidt omtale, for det er lang tid siden, at vi har oplevet en anlæg med så ren lyd.

Sæderne har desuden forskellige justeringsmuligheder, der gør man sidder helt perfekt. Der er ”desværre” ikke massage, men når man tager sig i den tanke, så har en bil meget udstyr… I det hele taget er kabinen utrolig gennemført og eksklusiv. For nogle er det måske en smule for meget, og man skal ikke være bange for store skærme, men vi er vilde med det. På rattet finder man diverse knapper til betjeningen af anlægget, kørecomputeren og Bluetooth. De to firkantede knapper er touch-følsomme, og det fungerer ganske udmærket, når man først er blevet ven med teknologien.mercedes-e350d-test-17

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Bagsædepladsen er en minister værdig i eksklusivitet, men vi savner altså lidt mere benplads. Den tjekkiske arbejdshest, Skoda SuperB, ville sætte Mercedes E-klassen til vægs på bagsædepladsen. En sjov lille detalje er dog, at man som chauffør også kan styre det højre forsædes opsætning, således det kan klappes helt sammen og køres godt frem, hvis man får fint besøg på bagsædet af en person med lange ben og fine fornemmelser.

Komforten er selvfølgelig i den rigtig pæne ende. På motorvejen befinder E-klassen sig bedst, og med den store dieselmotor savnes der aldrig kræfter. Med den adaptive fartpilot aktiveret, der foruden at holde afstand til forankørende også afpasser farten ift. fartskiltene, så går lange køreture som en leg. Kigger man fra et køredynamisk perspektiv, så virker styretøjet mere responsivt og præcist, hvilket man som entusiast sætter pris på. Undervognen virkede noget hård, men med testmodellens 20” AMG letmetalfælge og lavprofildæk, så var der en årsag… Godt så det ud, men hvis vi skulle have den kombination, så ville vi ikke have sparet luftundervognen, AIR BODY CONTROL, til cirka 44.000 kr. ekstra.

Trods motorens potens på 258 hk og 620 Nm, så er E350d angivet til 18,2 km/l og vi nåede cirka 16 km/l i testperioden uden at køre i ECO-programmet, hvilket er særdeles fremragende, da de 258 hestekræfter til tider også kildede under højre fod. Gearkassen er en ni-trins der gør jobbet fint, men lidt fintuning ville ikke gøre noget, da ryk kan mærkes oftere end ved en S-tronic eller ZF-gearkasse. Gearkassen er dog lynende effektiv med 0-100 km/t klaret på lige under seks sekunder, hvilket også er pænt, når man husker den blot har baghjulstræk. Om end den sagtens kan følge med de hurtigere biler på motorvejen, så føles den aldrig hurtig ved motorvejsaccelerationer, og man finder sig hurtigt blot cruisende ved 110-140 km/t, da Mercedes E-klasse er en sand motorvejsflyder.

Vi har desværre ikke haft muligheden for at prøve E220d’eren, der er den mindre dieselmodel med 194 hestekræfter, en volumen på 2-liter og blot fire cylindre, men vi forestiller os den er et klogere valg, da man ikke har brug for de ekstra kræfter. E220d’eren er dog på ingen måde sløv, da den accelerer fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder, og så er den selvfølgelig også mere brændstoføkonomisk.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

mercedes-e350d-test-15