1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Opel Corsa 1.3 CDTi 95
0

Test: Opel Corsa 1.3 CDTi 95

Test: Opel Corsa 1.3 CDTi 95 6.7
0
0

Opel Corsa 1.3 CDTi 95

6.7

Man føler sig hurtigt hjemme bag rattet i en Corsa. Kvaliteterne er indlysende og modsat er de negative elementer til at overse. Prisen er lavere end en Polo, uden at dieselvarianten dog ligefrem kan kaldes billig. Designet er lige så interessant som Clio. Og køreegenskaberne er på omgangshøjde med en Fiesta. Opel har med den nye Corsa for alvor sendt en reel konkurrent i minibilsklassen på banen.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber7.0
Komfort5.0
Plads6.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Vi var fulde af begejstring, da vi først på året testede den nye Opel Corsa i en benzin-udgave, men nu har vi så endelig fået mulighed for at teste den lille tysker med en dieselmotor under hjelmen.

Den nye Opel Corsa har taget det danske marked med storm. Med tæt på en fordobling af salgstallet i forhold til første halvår 2014 – hvor den tidligere Corsa var på markedet – og en fornem Top-10-placering på salgslisten indtil videre, må det være svært at få armene ned hos den danske Opel-importør.

I det hele taget er den nye Opel Corsa blevet lidt af en darling – også blandt bilanmelderne. Jeg har som nævnt tidligere haft lejlighed til at teste en benzin-variant, som jeg var ret imponeret over. Men jeg synes faktisk, at den er blevet endnu bedre med en dieselmotor. Den er fremragende gearet med en høj gearing, som sikrer lave omdrejninger, hvilket er både behageligt at høre på, og så er det rart at se, at forbruget derfor også ligger relativt lavt. Ved landevejskørsel er 25 km/l ikke utopisk.

Det er tydeligt at se forskel på forgængeren og den nye Corsa. Det er bestemt en vellykket bil. Designet er ikke lige mig – den sænkede midte i kølerhjelmen er ikke en detalje, jeg er helt tosset med, men det er selvfølgelig en smagssag. Og det er trods alt en ganske genkendelig detalje, hvilket kan være en kvalitet i sig selv.

Rummelig og vellykket kabine

Inde i bilen er der udmærket plads. På forsædet er der rigtig god højde med rigelig plads, selvom man er over 190 cm. Bag mig kan der også sagtens sidde en stor teenager. Og i bagagerummet er der plads nok til at den lille familie kan tage på weekend. I bagagerummet kan du desuden justere bunden, så det er muligt at fjerne læssekanten ved at rykke en plade op. Har du brug for pladsen, kan du sænke pladen, og endelig kan du selvfølgelig fjerne pladen, så du også kan udnytte pladsen, hvor der traditionelt set har ligget et reservehjul. Bruger du også denne plads, får du virkelig et stort bagagerum.

Den er også blevet pæn indvendig. Den nye 7″ touchskærm har erstattet en lang række af de knapper, som tidligere prægede alle modellerne i Opels program, og det har virkelig pyntet, at der er blevet tyndet ud i knapperne. Men det gør det så samtidig næsten til en nødvendighed med ratbetjening.

Gennemsnitlige køreegenskaber

Køreegenskaberne er fine. Bilen er som sagt højt gearet, hvilket klart en fordel, hvis man tilbringer det mest af tiden uden for byernes tætte trafik. Bilen ligger godt og stabilt på vejen, og så er den ganske fint isoleret, så man kan let komme til at glemme, at man rent faktisk sidder i en bil, som hører hjemme i miniklassen. På landevejen føles den lille Corsa som en større model. Styrtøjet giver ikke den store føling med vejen, og rattet føles stort – særligt i forhold til eksempelvis Peugeot, hvor man har gjort rattet særligt lille for at give en sportslig fornemmelse.

Ved igangsættelse hører man dieselmotoren meget tydeligt. Den lyder nærmest som en traktor med en temmelig uraffineret hakkende diesellyd, som vi kender fra 90’erne. Set fra den positive side kommer man næppe til at putte forkert brændstof på, for man bliver jævnligt mindet om, at man kører i en dieselbil.

I det hele taget er Opel Corsa dog en særdeles gennemført bil. Den ugelange test af den lille tysker viste, at den nye Opel Corsa er både alsidig og nogenlunde komfortabelt med et behageligt lydniveau og overraskende meget plads til både passagerer og bagage.

Opel Corsa, 5-dørs Enjoy, 1.3 CDTi 95 ECOTEC
1.3 liters firecylindret diesel
Ydelse: 95 hk v. 3.750 o/min, 190 Nm v. 1.500 o/min
Præstationer: Topfart: 177 km/t – 0-100 km/t: 12,3 sekunder
Forbrug: 30,3 km/l
Køreklar vægt: 1.259 kg
Mål i cm: 402, 175, 194
Bagagerumsvolumen: 285-1.120 liter
Pris: 194.990 kr.

tags: