1. Home
  2. Biltest
  3. Test: SEAT Ibiza ST 1.6 TDi Style COPA
0

Test: SEAT Ibiza ST 1.6 TDi Style COPA

Test: SEAT Ibiza ST 1.6 TDi Style COPA
0
0

Den ligner en baby Audi A4 og kører næsten som en. Før Ibizas snarlige facelift, lokker SEAT med stærke priser på biler udstyret med deres COPA-pakke, der giver bilerne lidt ekstra krydderi rent udstyrsmæssigt. Seat Ibiza STs rivaler hedder Peugeot 207 SW og Renault Clio Sport Tourer, samt den tjekkiske fætter Skoda Fabia Combi. De to franskmænd synger på sidste vers og bliver udskiftet i løbet af året, mens Ibiza befinder sig midtvejs i sin livscyklus.

Bedre komfort end forventet

At beskrive Ibiza STs køregenskaber som sportslige ville være at pynte på sandheden. For nok er bilen ikke nogen båd, men den kører heller ikke som den Giulietta den kunne forveksles med bagfra. Og det skal du være glad for. For hvad Ibiza ST måtte mangle i dynamiske køregenskaber, opvejer den for med dens fantastiske affjedringskomfort, som er en langt større bil værdig. Ibiza deler modsat Skoda Fabia platform med den nyeste generation af VW Polo og har arvet søsterbilens gode køregenskaber.

Især ved motorvejs- samt landevejshastigheder har Ibiza ST rolige manerer, der gør den til en fremragende langtursbil, der på afslappende vis kan få den lille familie på sommerferie. De store fælge med lavprofilsdæk tjener dog ikke den ellers gode affjedringskomfort. I byen kan bilens undervogn føles urolig, og især ved lavere hastigheder giver lavprofilsdækkene dig et indtryk af at bilen er hårdt affjedret.

Ønsker du alligevel at kaste hele familien rundt i kabinen ud af de snoede franske bjergveje, vil du opleve at chassiset med sin tunge dieselmotor i front understyrer en del og ikke byder på samme indstyringsvillighed som du finder i en regulær Ibiza. Det fyldigere bagparti har medført en vægtforøgelse og det kan mærkes.

At motorvejen er bilens hjemmebane, bliver også hjulpet på vej af et udmærket styretøj, der byder på bedre føling end gennemsnittet, men halter lidt ved lave hastigheder. Det er dødt omkring midterstillingen, hvilket dog hjælper på retningsstabiliteten. Vindfølsomheden er umiddelbart ikke et større problem, end for andre biler i klassen.

Kabine uden overraskelser

Bag førerpladsen finder man sig hurtig til rette, med tilstrækkelige justeringsmuligheder for rat såvel som sæde. Dog savner vi en smule mere lårstøtte, men især lændestøtte, der kan give rygsmerter over længere ture. I samme forbindelse kan du glæde dig over det fremragende og for en gangs skyld velplacerede armlæn, der gør kørslen endnu mere afslappet. Det fungerer dog kun til motorvejsbrug, da det mere eller mindre spærrer for gearstangen såfremt det er nedslået.

Desværre har Ibiza ST ikke arvet resten af VAG-koncernens fremragende ratbetjeningssystem, så i stedet må du nøjes med en stilk under rattet som i en gammel Peugeot 206. Dette er naturligvis udelukkende et spørgsmål om tilvænning, men under testugen har vi ikke tal på hvor mange gange vi ved en fejl slog fartpiloten fra i et forsøg på at skrue op for radioen. Og nu vi er ved kritikken, er det et irritationsmoment, at man må fjerne blikket fra vejen for at betjene klimaanlægget. Vi må formode at dette bliver udbedret i forbindelse med det kommende facelift.

Kabinen holder ikke helt trit med Ibiza STs sportslige ydre, og føles med sin grå plast hverken funky eller eksklusiv. COPA-pakken løfter dog helhedsindtrykket og det samme gør SEATS gode materialevalg, der sørger for blød plast på stort set alle berøringsflader. Bagsædet er juniors domæne, for det er ikke god plads til voksne passagerer deromme. Dette bliver ikke hjulpet på vej af, at sæderne er meget lave, og dermed placerer passagerernes knæ i en akavet position. Især loftshøjden er et problem, der er forårsaget af Ibiza STs skrånende coupétaglinje. Bagagerummet har plads nok til at få den lille familie af sted på tur. Det er dog en skam at sæderne ikke kan foldes helt ned.

Tilstrækkelig motorkraft

Motoren gør et hæderligt stykke arbejde i Ibiza ST. Kræfterne føles aldrig utilstrækkelige, og der er overskud til at foretage overhalinger ved motorvejshastigheder. Du er dog aldrig i tvivl om at der er en oliebrænder under hjelmen. Heldigvis bemærkes den lidt grove motorlyd ikke ved motorvejshastigheder, og vindstøj er også godt undertrykt. Vi kan derfor ikke se nogen umiddelbar årsag til, at vælge den større og dyrere udgave af motoren med 105 hk.

Seat lover selv 23,8 km/l fra motoren, og under testugen opnåede vi i gennemsnit 20,4 km/l med hovedsageligt by- samt motorvejskørsel. Dette er imponerende, men kunne uden tvivl forbedres af et start/stop system som de fleste biler i klassen efterhånden har.

Vi forestiller os at en komplimenterende DSG-gearkasse ville matche bilens karakter usædvanligt godt. Desværre ville en sådan også give Ibiza ST et løft rent prismæssigt, og spolere hvad der i sandhed gør bilen for alvor attraktiv.

Konklusion:

Seat Ibiza ST emulerer en større bil, og slipper udsædvanligt godt fra det. Man kunne have ønsket sig udstyr som sædevarme i stedet for automatisk nedblændeligt bakspejl, samt Bluetooth-telefoni i stedet for automatiske forlygter, men det er mindre ankepunkter der ikke formår at ridse overfladen. Ibiza ST tilbyder en fornuftig mængde udstyr i en lækker indpakning, der bygger på gennemprøvet moderne tysk teknik. Som en stabil rejsepartner for den lille familie ligner den det bedste bud i klassen. Alt sammen til en pris som den billigste VW Golf med gummirat.

SEAT Ibiza ST 1.6 TDi Style COPA

Ydelse: 90 hk ved 4.200 omdr./min / 230 Nm ved 1500-2500 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 178 km/t. 0-100 km/t på 12,2 sek

Oplyst forbrug: 23,8 km/l – 109 g/km

Mål i cm: Længden: 422 cm, Bredde: 169 cm, Højde: 144 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 212.900 kr. + 5.000 kr. for COPA-udstyr