1. Home
  2. Biltest
  3. Test: SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI
1

Test: SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI

Test: SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI 6.5
0
1

SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI

6.5

Jeg blev personligt ret glad for SEAT Leon ST X-Perience, men den kommer bestemt heller ikke gratis. Derfor skal der være brug for dens ekstra frihøjde og træk på alle fire hjul, da det ellers bliver en dyrt købt firehjulstrukket-pumpet Leon. Jeg havde personligt valgt en almindelig Leon ST.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber6.0
Komfort6.0
Plads6.0
Udstyr7.0
Pris7.0

SEAT bliver ofte overset i søskendeflokken Volkswagen, Skoda og SEAT. Hvilket er ret ærgerligt, for der er bestemt intet i vejen med de lidt mere charmerende sydlandsk inspirerede designlinjer.

Desuden er SEAT også det billige mærke af de tre, og modsat Skoda som i længere tid har slået på fornuft, så har SEAT i manges øjne været bilen til den kække sælger, der nægter at trække ind til højre på motorvejen. SEAT har de seneste par år brugt store reklamebudgetter på at komme ud med fornuftige og sjove budskaber, der rammer et blødere publikum – nemlig de almindelige familier.

Leon X-Perience er en af de modeller, som skal være med til at hæve SEATs status, for den kan alt det, som de moderne bilkøbere gerne vil have. Og i løbet af ugen blev det også bekræftet, at SEAT er på rette vej, eftersom en IT-direktør i en større dansk virksomhed kommenterede, Leon stationcaren var lige sådan en bil alle de unge familiefædre hos dem gik og drømte om.

X-perience – lidt mere end en almindelig stationcar

På papiret er den dog også særdeles interessant. Leon ST X-Perience lyder navnet, hvilket afslører den bygger på en almindelig Leon, ST at den er en stationcar, mens X-perience fortæller den kan noget ekstra – den kan nemlig bevæge sig derud, hvor andre Leon-modeller må give op. Nu skal det selvfølgelig ikke blive en lang salgssnak, for Leon X-Perience er på ingen måde en ekstrem firehjulstræk. Lidt ekstra frihøjde, nogle plastiklister og firehjulstræk gør den ikke klar til at følge efter en Land Rover Defender, men de fleste vil dog nok også nyde mere gavn af det flotte SUV-agtige look ift. dens egentlige offroad-egenskaber.

Men lad os først kigge på det praktiske aspekt. Da det er en stationcar har man rigeligt med plads. Faktisk er bagagerumskapaciteten på 587 liter og op mod 1,5 kubikmeter, hvis man lægger bagsæderne ned. Bagsædepladsen er såmænd fin, men ligesom alle andre biler i klassen, så vil man ikke sidde decideret behageligt på bagsædet, hvis man har en nogenlunde normal højde.

Acceptable køreegenskaber

Køreegenskaberne er som i en Leon, og dermed nærmest ens med en Golf og Octavia. Det er i hvert fald ikke fordi, at der er nogle skelsættende forskelle i køreoplevelserne, som jeg straks husker tilbage på. Alle er velkørende og komfortable biler. Dog siger det sig selv, at man får dårligere køreegenskaber, når bilen både vejer mere (stor dieselmotor og firehjulstræk) samt man gør den højere. Dog har SEAT fået afstemt dette ganske fint, og jeg ville med glæde bruge den i hverdagen til længere køreture.
X-Perience varianten har som tidligere nævnet fået øget frihøjden med 2,8 cm ift. den almindelige Leon ST. Firehjulstrækket er et elektronisk styret permanent firehjulstræksystem – helt præcist gør X-Perience brug af den nyeste generation af Haldex firehjulstræk.

Stærk dieselmotor

Motoren er den store 184 hestekræfters 2.0 TDI, som man også finder i en VW Golf GTD. Dermed er den bestemt ikke nogen langsom stationcar, og et hurtigt kig på papiret afslører også en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 7,1 sekunder. Dette er bl.a. også pga. den lynhurtige sekstrins DSG-gearkasse, der sikrer hurtigt og præcist. Dog føles den noget mere grov end den nye syvtrins DSG-gearkasse, hvilket er lidt ærgerligt i så stor og behagelig en cruiser som Leon ST X-Perience, men den syvtrins DSG-gearkasse vil ikke kunne klare den store dieselmotors enorme drejningsmoment.

Indvendigt er kvalitetsfornemmelsen lidt højere end i andre SEAT-modeller. Man er dog ikke i tvivl om, det er en Leon, man befinder sig i. Det meste er dog også bare i realiteten små detaljer, men det er med til at give et bedre helhedsindtryk.

Prisen lyder på 423.900 kr. for den potente 184 hestes variant med DSG, mens en 150 hestes udgave med manuelt gear kan vælges for 375.900 kr. Dermed er prisforskellen ift. en almindelig Leon ST 50.000-55.000 kr. afhængig af variant, og om end X-Perience modellen giver SEAT Leon en masse attitude som den sagtens kan bære, så er det en bekostelig merpris – medmindre firehjulstrækket kan bruges til noget.

SEAT Leon ST X-Perience 2.0 TDI 184 hk DSG
2-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 184 hk v. 4.400 omdr/min, 380 Nm v. 1.750-3.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 228 km/t – 0-100 km/t: 7,1 sekunder
Forbrug: 20,4 km/l
Køreklar vægt: 1.529 kg
Mål i cm: 454,3 181,6 og 148,1
Bagagerumsvolumen: 587-1.470 liter.
Pris: 423.900,-