1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Toyota Yaris Hybrid
0

Kviktest: Toyota Yaris Hybrid

Kviktest: Toyota Yaris Hybrid
0
0

Den nye Yaris Hybrid er en fremragende bybil med mere sjæl end man umiddelbart kunne forvente.

Hvis du som byboer primært kører korte ture og ønsker en praktisk og brændstoføkonomisk bil der er så letkørt som de kommer, giver Yaris Hybrid god mening for dig. Pendleren og provinsfamilien vil unægteligt være bedre tjent med en dieseludgave, da motorstøj som følge af den trinløse CVT-gearkasse er irritationsmomenter uden for bygrænsen.

Yaris er den indtil mindste hybridbil fra Toyota der på klassisk, japansk maner kombinerer en benzinmotor, en elektrisk motor og en trinløs automatgearkasse. Det har alle dage være kostbart at ofre sig i miljøets navn, men Yaris Hybrid er ikke blevet så dyr som man kunne frygte. Med priser der starter fra en 200.000 kroner, bør alle kunne lege med, selvom det er en nøk dyrere end den billigste femdørs udgave af en dieseldreven Yaris. Ulempen ved den ellers brændstoføkonomiske diesel er, at på de korte byture kommer der sjældent varme nok i maskineriet til, at man så meget som kommer I nærheden af de oplyste økonomiske tal.

Hybridteknologi er som altid lig med forbavsende lave CO2-tal og med 79g/km, der er det absolut laveste tal I klassen, bør selv de mest militante miljøaktivister kunne tilgive potentielle ejere deres kørende djævel. Der findes givetvis biler som Kia Rio 1.1 diesel og lignende, der slår Yaris Hybrid men det vil som minimum kræve 15 minutters kørsel før tallene melder sig, mens den japanske hybrid leverer fra første færd, takket være den elektriske fremdrift.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

En fremragende bybil

De imponerende tal kommer fra en modificeret udgave af samme benzin-elektriske drivlinje, som vi kender fra den efterhånden infamøse Prius og Yaris Hybrid. De anvender begge en 1.8-liters motor, mens man må nøjes med 1.5 liter og en mere kompakt elektrisk motor i Yaris. Resultatet er 100 hestekræfter og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 11.8 sekunder. Ude på vejen er tingene dog ikke helt så positive, som tallene kunne give indtryk af. Hybridteknologien stråler rundt omkring i byen, med tilstrækkeligt moment fra elmotoren til hurtige accelerationer men holder man pedalen i bund vil man hurtig erfare at drivlinjen løber tør for damp før forventet. På vej ud på motorvejen må deres kæmpes for at nå 110 km/t og når man engang når derud, må man finde sig i en støjende benzinmotor som følge af den særlige gearkasse.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Yaris Hybrid har givetvis taget på i vægt, hvilket ikke overraskende har gavnet affjedringskomforten, som vi ellers tidligere har kritiseret. Ind i mellem fræser man over et kloakdæksel eller hul i vejen der giver et smæld, men overordnet set har den ekstra vægtforøgelse givet Yaris et mere modent udtryk bag rattet.

Køregenskaberne er rimelige og især i byen er det lette og lidt langsomme styretøjet med til at give forudsigelige bevægelser og en god venderadius, der gør det helt og holdent gnidningsfrit at bevæge sig gennem smalle gader og stræder.

Stadig praktisk

Praktikaliteten har ikke taget skade af Hybrid-transformationen, for i modsætning til Toyota Auris var Yaris udviklet med hybridteknologi i tankerne fra begyndelsen, således at batteripakken nu er gemt væk under bagsæderne uden at stjæle essentiel plads fra bagagerummet der rummer 268 liter som i alle andre Yaris modeller.

Rent kosmetisk får Hybrid udgaven nye front og bagkofangere, samt LED-lygteteknik for og bag. Kabinen er blevet pyntet med blå syninger på rattet og nye instrumenter. Det har givet Yaris det ærkejapanske og ganske tiltalende udtryk jeg mener den fortjener og det lader til at Toyota er enige, idet de nu har introduceret de kosmetiske detaljer i en særlig Yaris Trend-udgave.

Læs også:  Mercedes-AMG GLC SUV: Kraftfuld Hybridteknologi og Uovertrufne Kræfter

Problemet for Yaris Hybrid består i de klassiske og ekstremt populære dieseldrevne alternativer som Ford Fiesta 1.6 TDCi, der matcher Yaris Hybrid både på hestekræfter og økonomi for lignende penge. Til de korte ture er japaneren den klare vinder.

Konklusion:

Er dit kørselsbehov små, korte ture inden for bygrænsen, finder du næppe en bedre bil end Yaris Hybrid. I den Københavnske bytrafik viste den sig som en letkørt, behagelig og ganske kvik rejsepartner.

Men forlader du oftere end sjældent 50-zonen, vil du være bedre tjent med en af de mange glimrende dieseldrevne alternativer.

[table “” not found /]