1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: VW Golf 7 2.0 TDI Highline
0

Test: VW Golf 7 2.0 TDI Highline

Test: VW Golf 7 2.0 TDI Highline
0
0

Med en sprit ny platform og motorer er Golf atter kongen af klassen. Velkommen tilbage.

Det må være en af de mest stressende og udfordrende opgaver for en ingeniør at tage del i udviklingsarbejdet på en ny Golf. Unægtelig den vigtigste bil i Volkswagens modelprogram, hvis ikke image-mæssigt så salgsmæssigt. Golf har været en storsællert i Europa i flere årtier, selv igennem vores haltende marked under finanskrisen.

Forrige udgave var som sådan konkurrencedygtig. Golf 6 var baseret på en modificeret udgave af platformen fra forgængeren, der viste sig for kostbar at producere. Efter Ford Focus og Opel Astra er blev fornyet begyndte især interiøret at vise tegn på bilens alder. Nu er Golf tilbage med en spritny platform døbt MQB, der er blevet op til 100 kilo lettere. Platformen danner som det tidligere har været tilfældet basis for søsterbilerne fra Audi, Skoda og Seat der hver især har modificeret den efter smag.

Evolution

Kommer man fra en ældre Golf vil man øjeblikkeligt føle sig hjemme. Kvaliteten i kabinen har fået et umiddelbart ikke synderligt tiltrængt nøk opad således at Golf nu interiørmæssigt befinder sig tættere på den større Passat end rivalerne. Kigger man nøjsomt efter vil man erfare at kabinen er ændret fra enden til anden. Hver en knap, arm og plastflade er spritny. I min optik er der to ændringerne der fremstår vigtigere end andre.
Først og fremmest at hele midterkonsollen nu som i BMW er vinklet mod føreren, hvilket udover de åbenlyse ergonomiske fordele samtidig tilkendegiver at den nye Golf er en mere sportslig af slagsen. Midt i denne konsol finder vi et spritnyt infotainment system i en fabelagtig trykfølsom skærm. Det lader til at Volkswagen har søgt inspiration blandt Microsoft for hele brugerfladen kunne være snydt ud af næsen på en Windows mobil.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Der kunne anvendes megen spalteplads på at beskrive systemet i detaljer men jeg vil nøjes med at sige at det er det suverænt bedste i klassen og tåler sammenligning med de store systemer i BMW og Audi.

Til trods for det betragtelige vægttab, der vidst kun beløber sig til 40 kilo i den testede model er det lykkedes VW at forbedre affjedringskomforten i den nye Golf. Eftersom vind- og til dels dækstøj nu også er formindsket, opleves den i det store hele som en mere voksen bil. Selv med den testede ”Sportsundervogn” der dog ikke er så sporty at det gør noget, klarer Golf byens bump og kloakdæksler uden sved på panden mens komforten på motorvejen er en væsentlig større bil værdig.

Den øgede komfort har ikke haft negativ indvirkning på den dynamiske afdeling. Det elektroniske spærredifferentiale der tidligere var forbeholdt GTI-udgaven er nu standardmonteret i alle biler. Det sikrer yderligere greb ud af svingene men prisen for det ekstra bid er en anelse kunstig fornemmelse grundet systemets elektroniske natur. GTI-udgaven vil få et ægte, mekanisk differentiale. Apropos GTI, opleves det nye styretøj væsentligt mere sportsligt end før uden at være hysterisk. Der er plads til store armbevægelser og man kunne måske savne en anelse mere fart på tandstangen men det gør Golf utrolig letkørt, hvilket jo er ønskeligt. Det kan indimellem og især ved motorvejshastigheder føles en kende klistret, i den forstand at det ikke slipper midterstillingen helt så hurtigt som man kunne ønske og det er vel at mærke uden den elektroniske nanny der holder dig i bås på motorvejen. ”Lane Assist” har de døbt det og fikst er det at din Golf nu selv tager styringen i de bløde kurver men vælger du at tage en selvstændig beslutning stritter systemet imod. Ikke anbefalelsesværdigt.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

En flot andenplads

Det er en bil som kan køres til syv tiendedele med stor fornøjelse men når alt kommer til alt taber Golf til Ford Focus, til dels grundet det lidt sløve styretøj. Køredynamik har nu heller aldrig været tyskerens stærke side. Dieselmotoren er til trods for de velkendte specifikationer også helt ny og det er en glimrende en af slagsen. Jeg har læst folk klage over turbotøven og det må medgives at den ikke er et match for Mazdas SkyActiv-D enhed der forhåbentligt bliver skræmmende god når den nye Mazda3 ankommer, men med undtagelse af japanernes mesterværk er den nye TDI-enhed den bedste jeg har kørt i klassen.

Takket være et kernesundt moment på 320Nm føles den friskere end præstationstallene kunne give indtryk af og modsat forrige generation kan den stadig trække vejret over 4.000 omdrejninger i minuttet. Dieselmotorens evige vibrationer er ganske fornemt udglattet og ikke engang lyden afslører motorens natur.  Det er muligt at få over 20 km/l ud af den hvis man passer godt på men for at være ærlig er motoren så god at man mest af alt har lyst til at blæse økonomien et stykke.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Konklusion:

Golf har alle dage slået sig på at være en glimrende allrounder uden at excellere på et enkelt punkt. I den forstand har ikke meget ændret sig, men med den nye platform kan Volkswagens vigtigste bil endnu engang bide skeer med det bedste klassens skarpeste.
Den er ikke helt så velkørende som en Ford Focus eller lige så køn som en Opel Astra men ingen bil i segmentet formår at udemærke sig i så mange discipliner som Golf.

Endnu engang det indlysende valg i klassen.

[table “” not found /]