1. Home
  2. Baggrund
  3. Turen til Porschemekka
0

Turen til Porschemekka

Turen til Porschemekka
0
0

Sidste sommer var undertegnede en tur til Spanien med en god kammerat. Det var en helt fantastisk tur med alt hvad der høre til, når 2 (forholdsvis) unge mennesker tager på en sommerferie til de varme lande. Det er dog ikke min intention at fortælle om denne, ellers fantastiske tur, men nærmere flyveturen på vejen hjem. Mere specifikt omhandlende ventetiden efter vi var ankommet på dansk jord. På grund af et par dråber regn virkede det som om lufthavnen var en smule i panik. Der blev meldt ud fra kaptajnen, at der var opstået en lille situation med at finde en gate, og der ville gå fem minutter. Ingen beklagelse, sådan er det. Efter 30 minutter blev der endelig meldt ud at der nu var en gate klar. Efterfølgende måtte vi vente 50 minutter på bagagen. I alt en ikke så god oplevelse.

Da jeg landede på tysk jord i Frankfurt, på vej til Porsche i Leipzig, opstod det samme problem. Regnen stod ned i stænger og den tyske luftkaptajn, som der i øvrigt lød oprigtig ked af det, måtte melde ud, at vi hverken havde en gate eller trappevogn med dertilhørende bus. Efter min forrige oplevelse væbnede jeg mig derfor med tålmodig, og hev min bog frem.
Jeg nåede dog ikke at læse mere end fem sider, inden der stod en trappevogn klar med tilhørende busser. Og med dette kommer vi nu til pointen med denne ellers meningsløse historie: Ordnung muss sein. Og med disse tre tyske ord, kan man beskrive det indtryk jeg fik, da jeg besøgte Porsche fabrikken i Leipzig.

Invitationen kom fra dækproducenten Michelin. Michelin har i længere tid haft et samarbejde med Porsche og leverer endda specielle custom performancedæk til den ekstra kræsne kunde, men mere om dette senere.
Det første der møder ens blik når man ankommer til Porsche, er deres meget unikke og smukt designede hovedbygning. Bygningen er deres kundecenter, hvor der findes en hyggelig kaffebar med direkte udgang til deres private bane, et konference lokale, et ganske pænt museum med helt unikke Porsche-modeller og sidst men ikke mindst, en restaurant, hvor der ikke er sparet på noget.
Efter en præsentation af anlægget og en guidet rundtur i museet var det endelig tid til at se selve fabrikken. Hos Porsche i Leipzig laves følgende modeller: Panamera, Cayenne og den nye Macan. Alle tre modeller bliver lavet på én (!) produktionslinje, hvilket er meget unikt. På denne linje står der forskellige montører, og samler bilen efter kundens ønsker. Hver arbejdsstation har monteret en skærm, hvorpå der står kundens navn, samt de ønsker vedkommende måtte have.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

At se så strømlinet en produktion er altid en fryd for øjet. Yderligere blev det fortalt, at der kun blev bygget efter ordre, hvilket vil sige der bygges kun en bil når kunden har skrevet under. Heldigvis for denne bilproducent er det ikke noget problem, trods prisen, at få kunder til at skrive under. Et andet punkt der er værd at nævne er fabrikkens renlighed: Der var ikke et støvkorn eller en snavset overflade at finde – og jeg kiggede aktivt efter det, det eneste disse montører manglede var deres hvide kittel. Alt i alt var det en meget positiv oplevelse, at se en arbejdsplads der kunne sammenlignes med et chronografisk ur: Det kørte utrolig præcist og alle tandhjul, store som små, kørte i perfekt harmoni med hinanden.

Efter den grundige fabriksrundvisning blev man introduceret for Michelin/Porsche samarbejdet.
Michelin har nemlig, som tidligere nævnt, produceret helt specielle unikke dæk til Porsche.
Dækkene, som kaldes for N-dæk, er skræddersyet specifik til de forskellige Porsche-modeller. Bestiller man en 911 sammen med disse dæk, får man derfor dæk, der er produceret specifik til en 911, hvor der er taget højde for vægtfordeling og bilens køreegenskaber. Men det var ikke nok at høre om Michelins dæk – De skulle selvfølgelig også testes.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Efter en ganske fortrinlig tre retters frokost var det nemlig tid til at kigge forbi deres private bane. Banen er blevet lavet ved at tage alle de bedste sving fra forskellige racerbaner verden over, og samle det til ét enkelt køreparadis. Eftersom fabrikken producerede Cayenne, Panamera og Macan, var det disse der skulle køres i og der var frit valg mellem de forskellige modeller. Jeg gik partout efter en Panamera GTS jeg havde spottet tidligere. Det er utroligt at Porsche har formået at lave så stor en vogn, der føles som vejer den halvdelen af hvad den gør, og tilmed skifter retning så hurtigt. Jeg oplevede dog en lille smule understyring, men det var i så lille en grad, at det ikke var bemærkelsesværdigt. Yderligere lå den utrolig fladt i svingene, og leverede skarpe gearskift. Faktisk var den så velkørende, at man sagtens kunne komme til at glemme, at den har en sæderække bagi, hvilket jeg gjorde. Efter en del omgange blev det tid til at skifte vogn. Denne gang blev det en Cayenne Turbo jeg endte i. Jeg kan ligge ud med at fortælle, at det er en fantastisk vogn der af en SUV at være er utrolig velkørende. Selv på en bane var den meget underholdende. Men kommer man direkte fra en Panamera, der ligger en del tættere ved jorden, føles det som om at man sætter sig op på anden etage, når man stiger ind i en Cayenne. Det var som sort på hvidt hvilket resulterede i, at undertegnede blev en smule biased. Efter Cayenne Turbo skiftede jeg til den nye Macan Turbo.
Hvordan de gode ingeniører hos Porsche har formået at lave en mindre SUV (samme klasse som Audi Q5 eller BMW X3), der har køreegenskaber som en sportsvogn er lidt et mysterium. Vognen lå utrolig fladt i svingene, Den føltes meget agil og der gik ikke længe før man glemte, at det var SUV man kørte i. Selvfølgelig har den ikke det store V8 lydbillede som storesøsteren eller Panamera har, men derimod et mere raffineret, men råt, lydbillede af en hårdtpumpet V6.
Mere vælger jeg ikke at nævne omkring de forskellige vogne eftersom denne del af oplevelsen meget hurtigt kunne fylde 1/4 af dette magasin. Afslutningsvis kørte vi på deres seks kilometer lange offroad bane, hvilket var utrolig morsomt og til tider ganske skræmmende. Til dette blev der selvfølgelig kørt i Cayenne modellerne.
Efter kørslen var forbi, var det også (desværre) tid til at tage afsked med fabrikken for at køre til lufthavnen og hjem.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

For at opsummere denne oplevelse der indebar alt hvad en motorentusiast kunne ønske sig herunder guidet museums tur, en rundtur på fabrikken, frokost på Porsche restauranten, bane- og offroadkørsel, er der kun tre ord der springer frem: Ordnung muss sein. Hvilket er tre ord Porsche virkelig forstår betydningen af.