Pagani Zonda Revolucion er den endelige udgave af Zonda, der originalt blev lanceret i 1999.
Bilen blev først fremvist på ’Vanishing Point’, det internationale Pagani træf og den skal repræsentere den ultimative form af Zonda.
Med et enkelt chassis formet af en blanding af kulfiber og titanium vejer Zonda Revolucion kun 1070kg, hvilket svarer til samme vægt som Zonda R fra 2007.
Kræfterne kommer fra den velkendte AMG Mercedes V12, men med højere ydelse end set i Zonda R. 6.0-liters motoren yder 800 hestekræfter 730Nm, mere end 50 heste og 18Nm mere end forgængeren.
En 6-trins sekventiel gearkasse skabt af letvægts magnesium trækker baghjulene og tillader gearskift på 20 millisekunder. Der er endnu ikke frigivet præstationstal for Zonda, men det forventes at bilen er lidt hurtigere end Zonda R, der kunne klare 0-100 km/t på 2.7 sekunder og en topfart på 347 km/t.
Pagani har videreudviklet bilens traction control med tolv forskellige indstillinger. Dette, sammenlagt med et ændret ABS system, tillader føreren at indstille bilen efter smag.
De aerodynamiske ændringer omfatter en ny frontspoiler på motorhjelmen, stabilisatorer bag og et DRS system på bagvingen. DRS kan kontrolleres gennem et knap på rattet eller overlades til bilens computer.
Ydermere er bilens Brembo bremser nu udstyret med en anden type kulfiberskive. De opgraderede skiver hævdes at have en levetid der er fire gange længere end de tidligere modeller, og tilbyder bedre køling og er 15% lettere.
Horacio Pagani selv siger, at Pagani vidste at det var svært at designe og bygge en bil der var endnu mere ekstrem. Men takket være kreativiteten fra designerne, ingeniører og hele ’Pagani-familien’ lykkedes det at skabe den hurtigste Pagani nogensinde.
Pagani Zonda Revolucion koster 21 millioner kroner uden registreringsafgift.