Porsche er klar med den nye Panamera 4 E-Hybrid på Paris Motor Show.
Panamera 4 E-Hybrid har firehjulstræk og en rækkevidde på 50 km på ren el.
Slår man begge motorer sammen – både den på el og den på benzin – yder Porsche-hybriden 462 hk og kører 40,0 km/l i følge NEDC-normen for plug-in-hybridmodeller. El motoren yder 136 hk og har et drejningsmoment på 400 nm.
Ligesom i 918 Spyder er el-hestene klar til at hjælpe med accelerationen også til rådighed, så snart man rører speederen. I forgængeren kom el-kraften først når seederen var trykket mindst 80 procent ned, men det har Porsche ændret og nu arbejder el- og benzinmotoren sammen lige fra start.
Det giver Porsches nye 2,9-liters V6-biturbomotors (330 hk/450 Nm) et imponerende boost fra elmotoren og turboladerne.
50 km rent elektrisk rækkevidde
Den nye Porsche plug-in-hybrid starter altid rent elektrisk og på ren el kan man nå en topfart på 140 km/t.
Under almindelig kørsel, hvis man kan kalde benzindrift det, klarer den en tophastighed på 278 km/t og med 700 nm klar fra 0 omdrejninger når den nye Hybrid-Panamera 0-100 km/t på 4,6 sek.
Hybrid-teknikken er hentet fra den 887 hk stærke 918 Spyder, der er den hurtigste serieproducerede bil, som nogensinde har rundet Nordschleife på Nürburgring.
Elmotoren får strømmen fra et nyt vandkølet litium-ion-batteri, hvor batteriets effekt er øget fra 9,4 til 14,1 kWh.
I Danmark kan Panamera 4 E-Hybrid allerede bestilles nu. De første eksemplarer i Europa vil blive udleveret fra midten af april.