Idéen bag Aston Martin Cygnet er vel meget god, men kan man virkelig retfærdiggøre at spendere alle de penge på en iQ med en smule læder og huller I kølerhjelmen, når den ikke har flere kræfter end den regulære model?
Ejere af superbiler bør have lidt selvrespekt, og såfremt man ønsker en seriøs bybil har Abarth nu svaret.
I kølvandet på 695 Tributo Ferrari, har Abarth nu bekræftet en ny 695 Maserati Edition cabriolet, der får sin offentlige debut ved det 30. Mille Miglia senere på året. Den skulle originalt have været fremvist ved Geneve, men blev på mystisk vis trukket tilbage få dage før.
Bilen er baseret på 500C, men Abarth har endnu ikke offentliggjort hvor meget den vil koste, men har meldt ud at kun 499 eksemplarer vil blive bygget, og siden Ferrari udgaven kostede på den grimme side af 650.000 kr. kan man godt forvente at det bliver et sted deromkring.
180hk og 0-100 km/t på under 7 sekunder
Til gengæld får man den herlige 1.4-liters Turbo T-Jet motor med 180 hk, kontra de sædvanlige 135hk, sammen med en Abarth Competizione gearkasse med skiftepedaler. Den klarer 0-100 km/t på under 7 sekunder mod en topfart over 225 km/t. Det burde være rigeligt til turen ned til bageren.
Nye Koni dæmpere og 305mm store Brembo bremser, giver yderligere dynamik, mens ‘dual-mode’ udstødningen burde sikre at den bliver tilpas larmende over 3,000 omdr./min. Afgangsrørene er formet i en hexagonal form, i karakteristisk Maserati-stil.
17-tommers ’Neptune’ fælge, Maserati ’Pontevecchio Bordeaux’ lakering og gode mængder af beige er de åbenlyse udvendige detaljer.
Ser man godt efter, kan man også finde interiørdele dækket i alcantara og ’695’ emblemer.