Home Bilmærker Alfa Romeo Alfa Romeo bekræfter lynhurtig Giulia QV tid på Nürburgring
32

Alfa Romeo bekræfter lynhurtig Giulia QV tid på Nürburgring

Alfa Romeo bekræfter lynhurtig Giulia QV tid på Nürburgring
0
32

Den nye Alfa Romeo Giulia og i høj grad QV-modellen har høstet positiv og god omtale. I Frankfurt har Alfa Romeo offentliggjort prisen for Giulia QV-modellen, og bekræftet den lynhurtige tid på Nürburgring.

Alfa Romeo Giulia QV vil koste 79.000€ svarende til cirka 590.000 kr. i Italien, hvor salget starter i slutningen af året. I Danmark bliver prisen 1.560.000 kr., hvilket er nogenlunde det samme som en BMW M3 og Mercedes C63 AMG. Interesserede kunder vil allerede kunne bestille efter Frankfurt Motor Show, men vil man have en af de første leveringer, så skal man vælge en speciel topmodel, der både har carbon bremser og carbon skålsæder, der får prisen op på 95.000€ (næsten 710.000 kr.) – denne har vi ikke danske priser på.

Nürburgring rundt på 7 minutter og 39 sekunder

Vi har tidligere kunne fortælle, hvordan Alfa Romeo Giulia QV ydmygede BMW M4 på Nürburgring, men dette var blot et rygte. Tiden lød på 7 minutter og 40 sekunder, men nu har Alfa Romeo bekræftet en tid, der faktisk er ét sekund hurtigere – altså 7 minutter og 39 sekunder, hvilket er samme tid som en Ferrari F430 Scuderia.

Til sammenligning tog det BMW M4 7 minutter og 52 sekunder! Dermed er Alfa Romeo QV 13 sekunder hurtigere, og det gør den til den hurtigste sedan på Nürburgring.

Læs også:  Rolls Royce - nu med jydekrog

Fakta om Alfa Romeo Giulia QV

Giulia QV har en 2.9-liters TwinTurbo V8-motor inspireret af Ferrari teknologi og ekspertise. Antallet af heste lyder på 510, mens der er hele 600 Nm. Topfarten er 307 km/t og 0-100 km/t tager blot 3,9 sekunder. Den hurtige accelerationstid skyldes bl.a. den lave vægt på 1.524 kilo. For at holde vægten nede har Alfa Romeo brugt letvægtsmaterialer som kulfiber til bl.a. kardanaksel, motorhjelm og tag, mens aluminium er brugt til skærme og døre. Derudover er der også gjort brug af kompositmaterialer og plast til bl.a. affjedringssystemerne. CO2-udledningen er dog blot 198 g/km! Motorlyden skulle også være ganske råd, så i vores øre lyder det som om, at Giulia QV har hele pakken.

Vægtfordelingen er desuden 50/50 og takket være en aktiv aero splitter genereres der 100 kilo downforce ved tophastigheden. Giulia QV vil både kunne leveres med baghjulstræk (standard) eller firehjulstræk som ekstraudstyr, og her har Alfaen et Torque Vectoring system, som fordeler trækkraften mellem de trækkende hjul gennem en dobbeltkobling. Slutteligt kan det fortælles, at Alfa Romeo mener Giulia QV har det mest direkte styretøj på markedet.

Læs også:  Volvo til kamp mod flytrafikken

Sikkerhedsmæssigt har Giulia QV bl.a. et nyt nyudviklet ABS bremsesystem, der er med til at sikre, at Giulia QV kan bremse fra 100 km/t til stilstand på under 32 meter.

Inde i kabinen er der det nye 8,8” display med Connect 3D Navigation, der gør brug af flere avancerede teknologier. Bl.a. kan systemet genkende fingerbevægelser og har et avanceret stemmegenkendelsessystem.

Forundret over du ikke har hørt mere om en mere menneskelig Giulia? Det er vi også, men det virker som om, at Alfa Romeo først vil vise sig som kongen af klassen – en meget svær klasse med konkurrenter som BMW M4 og Mercedes C63 AMG.