Alfa Romeo har haft travlt med at introducere QV-modellen af Giulia, men nu er den almindelige model offentliggjort, som alle os menneskelige kan få råd til.
Præsentationen finder i øjeblikket sted i Geneve ved det store motorshow. Designet er ikke helt så aggressivt og dynamisk som QV-modellen, men designet på den almindelige model afskrækker bestemt heller ikke os på redaktionen.
Motorudvalget i den almindelige Giulia vil bestå af tre motorer, hvoraf den ene er benzin og de to andre dieselmotorer.
Benzinmotoren er en 2-liters turbomotor med fire cylindre, der har 200 hk ved 5.000 omdr/min og 330 Nm v. 1.750 omdr/min. Gearkassen er en ottetrins automatisk.
Begge dieselmotorer har en slagvolumen på 2,2 liter og fire cylindre. Ydelsen er enten 150 hk eller 180 hk, og de drager nytte af den seneste generations Multijet II indsprøjtningssystem. Gearkassen er fra standard en sekstrins manuel, men man kan tilkøbe den ottetrins automatgearkasse.
Giulia er fortsat baghjulstrukket og Alfa Romeo har arbejdet hårdt for at skabe den perfekte balance. Derfor har man bl.a. også sørget for, at alle de tungeste elementer brugt til at bygge bilen er samlet så vidt muligt i midten, at skabe en god vægtfordeling. Alfa har dog også gjort brug af carbon og selvfølgelig aluminium for at holde vægten nede.
Den køreklar vægt for den 180 hestes diesel er 1.374 kilo, hvilket er ganske acceptabelt. Til sammenligning vejer Giulia QV(Quadrifoglio) 1.524 kilo, og det er dermed den tungeste krabat i Giulia modeludvalget.
Sikkerhedsmæssigt har Giulia et nyt system kaldet Integrated Brake System (IBS), der vha. den traditionelle servobremse og bilens stabilitetssystem optimerer opbremsning. Således kan Giulia bremse fra 100 km/t og ned til stilstand på blot 38,5 meter, mens QV-udgaven reducerer dette med yderligere 6,5 meter – altså 32 meter.
Inde i kabinen kan man finde et nyt 8,8” 3D-system med navigation, der også drager nytte af avanceret stemmekontrol. Desuden er det også kompatibelt med alle typer af moderne mobiltelefoner. Afhængig af model vil speedometret også have enten en 3,5” eller 7” farveskærm.
Der vil blive tilbudt forskellige udstyrspakker såsom en eksklusivitetspakke og en sportspakke, således man kan tilpasse den frække designer i forskellige retninger. Bilens DNA ligger dog altid op til sjov og charme.
Vi glæder os til at kunne vise flere billeder og offentliggøre den danske indstigningspris samt dennes standardudstyr.
Italienske Alfa Romeo åbner ordrebogen for Giulia d.15 april, og Giulia lander i Danmark i slutningen af august.