Lamborghinis nye Huracan superbil, der erstatter den 10 år gamle Gallardo vil blive bygget på en ny teknisk kombination af kulfiber og aluminium.
Denne teknik vil ikke kun blive anvendt i næste generation af Audi R8, der er baseret på samme platform, men også adskillige mainstream Audi produkter. Den kommende Audi Q7 forventes at blive den første kandidat til en kulfiber-hybrid konstruktion.
Huracan er Lamborghinis skud i en klasse der er mere konkurrencepræget end nogensinde. Mere power og bedre præstationer, et interiør i højere kvalitet, et nyt udtryk og hvad Lamborghini beskriver som en innovativ teknologisk pakke skal overtale kunderne.
Italiernerne har forsøgt at adressere kritikken af den udgående Gallardo, hvis alder kunne mærkes sammenlignet med mere moderne biler som Ferrari 458 og McLaren 12C.
Huracan, der vil blive fremvist for offentligheden for første gang på Genve Motor Show, får kræfterne leveret af en ny atmosfærisk 610-hestes 5.2-liters V10 motor, der trækker alle fire hjul gennem en nyudviklet syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. 0-100 km/t tiden er kun 3.2 sekunder (hvilket slår 0-100 km/t tiden som Gallardo LP560-4 satte med over halvt et sekund), 0-200 tager 9.9 sekunder og topfarten er på over 320 km/t.
75% af motorens 560Nm er tilgængeligt fra 1000 omdr./min, et imponerende resultat for en motor der ikke er turboladet. En tørvægt på 1422 kg betyder at bilen har 2.33kg per hestekraft.
Økonomien er forbedret sammenholdt med den automatiske udgave af Gallardo LP560-4 med 10% mens CO2-udledningen er sænket fra 351g/km til 290g/km.
Huracan vil være på markedet i andel halvdel af 2014 og er udviklet i tandem med Lamborghini og Audi ingeiører og anvender en ny kardantunnel gjort af et enkelt stykke kulfiber.
Resten af strukturen, inklusiv for og bag undervognen og mange af panelerne er lavet af aluminium. Kulfiberet er både limet og nittet fast til aluminium, der udgør majoriteten af karossen.
Audis tekniske chef Ulrik Hackenburg oplyste at den nye karosse gør Huracan over 50% stivere end den gamle aluminium-spaceframe konstruktion som Gallardo anvendt. Karossen er endvidere omkring 10 % lettere.
Til trods for at anvendelsen af letvægts materialer i konstruktionen er højere, er tørvægten af Huracan faktisk forøget over Gallardo, fra 1410kg til 1422kg. Dette skyldes primært mængden af teknologi i kabinen og i drivlinjen der er tilføjet i Huracan.
Stylingen af Huracan er bevidst gjort blødere end i Aventador, sagde Fillipo Perini, designchef hos Lamborghini og understreger at Huracan primært er en gadebil der er kompetent nok på banen.
En manuel gearkasse vil ikke være tilgængelig, idet kun to procent af den udgående Gallardo blev bestilt med manuel gearkasse og hver ordre med manuel gearkasse skulle godkendes af administrationen.
Andre elementer i kabinen omfatter et konfigurerbart TFT instrumentpanel og et rat der har betjeningsmuligheder for vinduesviskere, lygter og blinklys som set i Ferrari 458. Ved at fjerne betjeningsgrebene fra bag rattet har det været muligt at monteret større skiftepedaler til gearkassen.
Interiøret i Huracan skulle være et stort skridt frem rent kvalitetsmæssigt, sammenholdt med Gallardo. Det anvender nappa læder og alcantara detaljer. En lang række muligheder for at gøre kabinen personligt vil blive tilbudt.
En tretrins knap for at ændre bilens køredynamik, ved navn Anima, vil være monteret på den nederste del af rattet og vil være tilgængelig som ekstraudstyr. Her kan styretøjet bl.a. indstilles.
Firehjulstrækket i Huracan er elektronisk kontrolleret og har som udgangspunkt en 30/70 split bag. I ekstreme tilfælde kan op mod 100 % af kræfterne sendes bag eller 50 % for.
Keramiske bremser er en del af standardudstyret, mens et variabelt styretøj, ved navn Lamborghini Dynamic Steering og adaptive dæmpere er tilgængeligt som ekstraudstyr.
Bilen forventedes at blive døbt Cabrera, men Lamborghini har valgt Huracan, eller Huracan LP610-4, for at anvende den fulde titel. Det fortsætter Lamborghinis tradition om at anvende navne fra berømte tyre. Huracan var et legendarisk dyr der kæmpede i Alicante, Spanien i 1879.
Huracan erstatter den bedst sælgende model i Lamborghinis historie, der blev produceret i 14,022 enheder over 10 år.
Som det var tilfældet med Gallardo, forventes en lang række yderligere varianter af Huracan at blive tilbudt, som en åben Spyder, en højtydende Superleggera samt indstigningsmodeller med baghjulstræk.