Jaguars E-Type til det 21. århundrede lover en perfekt blanding af fart, dynamik og herlig lyd.Her er de længe ventede detaljer på Jaguars F-Type. Og det tyder på at vil give rivalerne søvnløse nætter.
Som man ville forvente af Jaguar, handler den to-sædede, baghjulstrukne F-Type udelukkende om køreoplevelsen.
80-120 km/t på 2.5 sekunder
Filosofien er bade reflekteret I kabinen og chassiet, hvor Jaguar hævder at bilen er op mod 30 % stivere end tidligere Jaguar modeller.
F-Typen vil være at finde I tre forskellige udgaver; alle med benzinmotorer.
To V6-motorer og en V8 udgør det foreløbige motorprogram, og som I XJ samt XF er de alle kompressorladede. Det betyder 340 hestekræfter fra den basale 3.0-liters F-Type, 380 hestekræfter samt 440Nm fra F-Type 3.0 S og 495hk og 600Nm fra den store 5.0-liters F-Type V8 S.
I F-Typens letvægtskarroseri, bliver det omsat til 0-100km/t tider på henholdsvis 5.1, 4.8 og 4.2 sekunder, og en elektronisk begrænset topfart på 257 km/t, 273 km/t og 297 km/t.
Mellemaccelerationerne er tillige imponerende.
Ved hjælp af ottetrins ‘Quickshift’ gearkassen, klares 80-120 km/t på 3.3 sekunder I 340hk modellen. Det bliver 0.2 sekunder hurtigere med 380hk og med V8 under hjelmen klares det på 2.5 sekunder.
Indstilbar udstødning
Styretøjet beskrives som ‘hurtigt’, og spærredifferentialer er standardudstyr I begge S udgaver (mekanisk I V6, elektronisk I V8).
Aluminium er blevet hyppigt anvendt, og ikke kun I karroseriet.
Store dele af affjedringen for og bag er gjort af materialet.
‘Configurable Dynamics’ er en ekstraudstyrspakke der på S modellerne giver køreren mulighed for at indstille udstødningsniveauet, således at lyden svarer til en udæmpet udstødning såfremt man befinder sig I Dynamic Mode.
Et lydsystem ligger også indsugningslyd oven I hylet fra kompressoren.
“Fundamentally, a great sports car is one you’ll look forward to driving because it’s fun, and the F-Type definitely delivers on that score,” sagde Jaguars chefingeniør Mike Cross. “We’ve worked hard to make sure that responses to steering, throttle and brakes are absolutely immediate, a task made far easier by the rigid aluminium structure at the car’s base. It’s precise and exciting, a car that you’ll want to drive for the sake of driving alone – and it sounds fantastic.”