1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Alt om den nye Volkswagen Golf
0

Alt om den nye Volkswagen Golf

Alt om den nye Volkswagen Golf
0
0

Volkswagen Golf har eksisteret i seks generationer med mere end 29 millioner solgte eksemplarer på verdensplan må den betegnes som en succes.

Nu er den nye VW Golf Mk7 offentliggjort, og kort kan det fortælles den er blevet mere økonomisk, fået et mere friskt design og tilbyder et højere sikkerheds- samt komfortniveau.

100 kilo lettere

Den nye Golf har tabt op mod 100 kg i forhold til forgængeren. Dette er endda selvom sikkerheden og pladsen er forbedret.

Flg. steder har man sparet på vægten:

– op til 6 kg på de elektriske systemer
– op til 40 kg fra aggregaterne
– op til 26 kg fra undervognen
– op til 37 kg fra karosse og interiør

I alt 109 kilo er der sparet, men med forskellige konfigurationsmuligheder er den endelige besparelse maksimalt 100 kg.

23 % mere brændstoføkonomisk

Alle motorerne har Start/Stop fra standard samt genvinding af bremseenergi, hvilket betyder den nye model i gns. udleder 13,9 % mindre CO2. Alene i Europa vil det betyde omkring 119.000 ton CO2 mindre pr. år med de mere klimavenlige biler.

Læs også:  Volkswagen ID.X Performance: Fremtidens elektriske sportslimousine

Derudover vil man i den nye Golf også kunne indstille en individuel køreprofil, hvor man kan vælge mellem eco, sport, normal, individuel og comfort (sidstnævnte kun i kombination med DCC).

Motorudvalget er også revurderet, hvorfor man finder debutanter som en 1.2 med 85 heste, samt en 1.4 liters med 140 hk. Benzinudvalget byder dog også på kendinge som den 1.2 der yder 105 hk samt den effektive 1.4 TSI med 122 hestekræfter. Faktisk klarer basis-modellen hele 20,4 km/l!

Den nye Golf byder også på den banebrydende cylinderfrakobling teknologi kaldet ACT- aktivt cylindermanagement. Dette systemet er integreret i den store 1.4 TSI med 140 heste, som vi tidligere har testet i den nye VW Polo Blue GT.
Cylinderfrakoblingsteknikken er aktiv ved mellem 1.400-4.000 omdrejninger i minuttet og ved et drejningsmoment op til 85 Nm. Samlet set kan man spare op til 0,4 liter benzin per 100 kilometer.

Dieselmotorerne består ligesom benzinudvalget af firecylindrede maskiner, hvor ydelsen er mellem 90-150 hestekræfter! Den nye basismodel er den 1.6 TDI som yder 105 hk, tilbagelægger 26,3 km/l og udleder kun 99g/km CO2!
Vælger man BlueMotion-modellen er CO2-udledningen kun på 85 g/km, mens man kan køre 31,3 kilometer per liter diesel! Den nye VW Golf BlueMotion vil dog først blive introduceret i løbet af 2013.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

De danske Priser og specifikationer er endnu ikke offentliggjort, men vil være tilgængelige fra medio oktober. VW Golf Mk7 vil blive introduceret hos de danske forhandlere d.17 og 18 november 2012.

Bedre sikkerhed og komfort

Udover at gøre den nye Golf klasseledende hvad angår brændstoføkonomi, så er der også sigtet efter god komfort og sikkerhed.

Komfort:
Den nye Golf har fået mere plads, hvilket bl.a. viser sig ved 15mm mere benpladsen samt bedre skulderplads på bagsædet. Bagagerummet er dog også forøget med 30 liter ekstra, hvilket får den samlede kapacitet op på 380 liter.
Billederne du kan se forneden i diasshowet viser og en kabine som har fået et kvalitetsløft. Her kan bl.a. nævnes den nye infotainment 5” touch-screen-skærm som er standard! Topversionen af Golf Mk7 har også netadgang samt en bevægelsessensor der forstår diverse håndbevægelser i nærheden at skærmen.

Læs også:  BMW i5: Kåret som årets bil i Danmark 2024

Sikkerhed:
Volkswagen udstyret Golf Mk7 med PreCrash-systemet fra standard, hvilket beskytter passagerer og fører ved proaktivt automatisk at lukke vinduer samt stramme seler i farlige situationer. ACC-systemet måler afstanden til forankørende bil og City Emergency Brake systemet som selv bremser kan nu også erhverves til Golf.

Slankere design

Samler man billeder af VW Golf siden 1978 er der sket en del, men det grundlæggende design kan man stadig se.
Golf har stadig den markante front- og heckdesign samt en meget karakteristisk c-søjle samt taglinje.
Selvom Golf ligner sig selv er der sket en del, da man bl.a. har udskiftet platformen til den nye MQB. Forhjulene er rykket 4,3 cm fremad, karossen er vokset 5,6 cm i længden til 4,255m, bredden er vokset 1,3 cm og højden reduceret med 2,8 cm.