I kølvandet på deres imponerende sejr ved Le Mans, har hævder Audi nu at have sat en ny motorsports-relateret rekord, denne gang for grøn teknologi med en ny banerekord for elektriske biler på Nürburgring.
I et særligt koagraferet stykke PR arbejde, var Audis valgte kører for arrangementet Markus Winkelhock – en del af teamet der vandt Nürburgring 24 timer i R( LMS Ultra.
Den bil avender naturligvis en ganske gængs V10 benzinmotor, der laver vaskeægte støj, stik i mod E-Tron der ikke siger en lyd.
Produktionsbil
Winkelhock fik R8 E-tron rundt på banen på 8.09.99 minutter. Men hvad med Toyotas rekord sidste år?
Toyotas vogn er baseret på en Radical, og den klarede 7:47.794, tydeligvis hurtigere end Audien.
Så hvordan kan R8 E-tron sætte rekorden? Hvis man læser det med småt, vil man erfare at Audi kun hævder at have sat banerekorden for en elektrisk bil i produktion, og selvom en kun begrænset mængde R8 E-tron vil blive bygget, er det tilsydeladende nok til at give ret til triumfen.
250km/t og over 4.300Nm
Ved hjælp af et 550kg tungt, t-formet lithium-ion batteri der befinder sig i transmissionstunnellen bag sæderne og E-tron har en rækkevidde på 229km og en vægt på 1,780kg. 0-100 km/t klares på 4.6 sekunder og bilen er normalt begrænset til 200km/h.
Fartbegrænseren blev dog hævet til 250km/t i forbindelse med rekordforsøget.
En elektrisk motor ved hvert hjul giver en slags Quattro træk, og 70% af de 313hk leveres til baghjulene, mens momentet på 574Nm distribueres til alle fire hjul. Momentet er variabelt, og op til 4315Nm kan sættes på baghjulene.
“Of course, the R8 E-tron is a production car, not a racing car with the assistance of aerodynamics,” sagde Winkelhock of the experience. “But with its low centre of gravity and rear-biased weight distribution, it brings with it a lot of sporty qualities. The torque with which the electric motors propel the car uphill beats everything that I know – even if they make hardly any noise in the process, which at the start was really a completely new experience for me.”