Der er tydeligvis rigeligt med liv i GTI klassen, efter offentliggørelsen af Audi S3 samt Honda Civic Type R samme dag.
Men for S3’s vedkommende, har den aldrig rigtigt formået at slå igennem overfor bilnørder verden over. Men nu ser det umiddelbart ud til at Audi har besluttet sig for at gøre noget ved det, og har skruet op for varmen på den nye model. Den disker op med 300 hestekræfter, 35 mere end den foregående model, hvilket Audi hævder gør den i stand til at klare sprinten fra 0-100km/t på kun 5.1 sekunder.
Den gamle tid hed 5.8 sekunder, og kun 40 hestekræfter og et halvt sekund skiller den fra Audi RS3.
Spækket med detaljer
Så allerede på papiret, er den nye S3 mere interessant end den foregående, og det er endda før vi kommer til udseendet. Forenden har naturligvis fået en særlig ‘S’ kølergrill, med matgrå elementer og aluminiumselementer, der bliver komplimenteret af en mere aggressiv frontkofanger. Der er næppe nogen der vil forveksle denne med en 1.6 TDI model, selv om Audi erkender at luftindtagende ved forhjulene udelukkende er til pynt.
Xenonlygter vil være standard, mens fulde LED forlygter er ekstraudstyr, hvilket er et førstegangstilfælde inden for GTI klassen. De er super intense og farvetemperaturen er væsentligt tættere på dagslys. Detaljer i mat aluminium sikrer at forlygter ser godt ud.
Spejlene er i velkendt aluminium, der befinder sig over bredere skærme, samt en heftig bagkofanger med en grå diffuser, med intet mindre end fire afgangsrør. Audi siger selv at tagspoileren er funktionel og skaber yderligere downforce. I kabinen finder man kække ‘S’ detaljer, fra det grå speedometer med hvide nåle til sportssæder med justerbar lårstøtte.
Der er også en ny turbotrykmåler indbygget i omdrejningstælleren. Det flade rat er ekstraudstyr. Selvom 2.0 TFSI motoren har den sammen 1984cc kapacitet som før, siger Audi er det er en helt ny motor. Med dobbelte balanceaksler og lydfremhævning, motoren besidde en fin blanding af smidighed og lyd, for slet ikke at nævne brændstoføkonomi.
Vægtreducering samt effektivitet
Op til 15,5 km/l er muligt med en CO2-udledning på under 160g/km med S-tronic gearkassen. Og motoren er i store træk fyldt med teknologi, bl.a. en integreret udstødningsmanifold i topstykket og en blanding af indirekte og FSI direkte indsprøjtning. Det røde felt ligger ved 6800 omdr./min.
For at sikre sig at bilen også er underholdende at køre, har Audi fuldt ud udnyttet den fleksible MQB platform: 17 kg er blevet fjernet fra forakslen, takket være brug af aluminium i affjedringen, skærmene samt motorhjelmen.
I samme forbindelse er TFSI motoren også blevet 5 kg lettere. Som altid er bilen firehjulstrukket. Den er 25mm lavere end den regulære A3, men anvender et variabelt styretøj og har 18-tommers fælge som standard. Audi bryster sig i høj grad af den nye platform, der også har firevejs multi-link affjedring bagtil, der forhåbentligt er en forbedring over den nuværende. Ordrebogen åbner senere i 2012, og bilen forventes hos de danske forhandlere i begyndelsen af 2013.