Er den nye Audi TT lidt for upraktisk? Så har Audi nu måske et alternativ.
Audi TT Sportback er endnu blot et koncept, men med fem døre modsat coupéns tre giver den god mening for familier, hvor man gerne vil have en lidt mere praktisk ”sportsvogn”.
Konceptbilen er 4,47 m lang, 1,89 m bred og 1,38 m høj, mens akselafstanden er 2,63 meter. Dermed er den både længe, bredere, lavere og har en større akselafstand end den almindelige Audi TT. Helt præcist er den vokset med 29 cm i længden, 6 cm i bredden, den er 3 cm lavere og har en 12 cm længere akselafstand. Karrosseriet er bygget op om den modulopbyggede tværkons
TT Sportback gør brug af nydesignede forlygter med inddelinger, der giver en helt speciel dagskørelyssignatur. Fjernlysspottet skabes via laserteknologi, hvor hver lygte danner et modul af fire kraftige dioder i en lyskegle, som lyser flere hundrede meter frem. Laserspottet er aktivt fra 60 km/t og supplerer LED-fjernlyset, mens et kamera registrerer andre trafikanter og blænder dem ud.
Kabinen er stadig meget sportslig, men bagsæderne er to separate med integrerede hovedstøtter, og mellem dem er der to funktionelle opbevaringsrum.
Ligesom i den almindelige nye Audi TT har man det kombiinstrument Audi virtual cockpit erstatter der traditionelle, fysiske instrumenter og den centrale MMI-skærm. Føreren kan vælge mellem flere visningsniveauer til det 12,3″ store display. Betjeningen foretages via multifunktionsrattet eller via MMI-terminalen, hvor dreje-/trykknappen udstyret med en touchpad kan anvendes til indtastning af tegn og til bevægelser som på en smartphone.
Motoren i Audi TT Sportback konceptet er en 2.0 TFSI, som yder 400 hk v. 6.400 omdr/min og 450 Nm mellem 2.400-6.000 omdr/min! Dermed er accelerationstiden fra 0-100 km/t også blot 3,9 sekunder, og alle kræfterne overføres til det permanente quattro-firehjulstræk via en syvtrins S-Tronic gearkasse.
Brændstoføkonomien er også særdeles fornuftig med en blandet økonomi på 14,3 km/l.