1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Banekørsel: Jaguar F-Type R AWD & XFR-S Sportbrake
0

Banekørsel: Jaguar F-Type R AWD & XFR-S Sportbrake

Banekørsel: Jaguar F-Type R AWD & XFR-S Sportbrake
0
0

En fredag morgen var Bilsektionen inviteret til Stockholm af Jaguar, for at få et bedre indblik i deres forholdsvis nye modeludvalg.

Dagen startede med en præsentation, hvor den nye Jaguar XF blev introduceret. Vi skulle dog ikke tilbringe tid i den nye XF, men da der udenfor stod en Jaguar XE S, XFR-S Sportbrake og flere F-Type gjorde det ikke noget. Heriblandt var den ene F-Type den 560 hestes variant med firehjulstræk!

Hovedparten af bilerne var dog XE’ere med 180 dieselhestekræfter, og ved siden af en Jaguar F-Type, så virker XE’eren bare knap så attraktiv.

Læs vores test af den 340 hestes Jaguar XE S her.

Bilerne stod på rad og række, og jeg havde bestemt mig for, at ville starte med den langsommeste bil i rækken – Jaguar XE 2.0 i4 Td dieselmodellen med 180 hk og sekstrins manuel gearkasse. Den blev dog ”desværre” taget for snuden af mig, og så måtte jeg bevæge mig frem i rækken igen. Den eneste bil som stod tilbage uden chauffør, var en store rød XF Sportbrake stationcar. Umiddelbart den mindst interessante bil, da det er den gamle XF’er, og en stor stationcar er ikke ligefrem den optimale bil på en lille bane med mange sving. DOG stod der ikke bare XF, men XFR-S, og så er det pludselig ganske interessant.

Jaguar XFR-S Sportbrake

Da jeg satte mig ind bag rattet bemærkede jeg straks den gamle Jaguar instrumentering, som ikke er specielt indbydende. Heldigvis skulle jeg ikke til at indstille det langsomme infotainmentsystem, om end jeg gerne vil have taget flugten i den 550 hestes stationcar.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Prisen på Jaguar XFR-S Sportbrake er 2,2 millioner kroner, og testmodellen med ekstraudstyret kostede 2.358.800 kr.

Jeg trykkede startknappen ind, og det blev kvitteret med en fornem V8-lyd. Motoren er såmænd også den samme som i F-Type V8. En 5-liters ottecylindret kompressormotor med 550 hypper og 680 Nm! Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 4,8 sekunder og topfarten lyder på 300 km/t! Og husk på bagagerummet er 1.675 liter, så den kan sagtens bruges til ferie, og der er masser af plads til hunden.

Da instruktøren begynder at køre sætter jeg gearkassen i ”Sport” og skifter til Dynamic-mode. Den første runde er blot en opvarmningsrunde. Foran mig er en 380 hestes F-Type samt en 550 hestes F-Type AWD. Umiddelbart skulle det være fint, at de to sportsvogne er foran mig, men da instruktøren først træder speederen i bund, så går det hurtigt op for mig, at XFR-S bestemt ikke er hvilken som helst XF Sportbrake.

På langsiden presser jeg den lille F-Type, mens jeg lægger afstand til XE S’eren bag mig. Lyden fra V8’eren er fabelagtig og den lyder nærmest ond. Jeg ruller vinduet ned, så jeg kan nyde alt lyden. Speederresponsen er også virkelig hurtigreagerende af en stationcar, mens den ottetrins automatgearkasse skifter hurtigt, men ikke helt så blødt som i de nyere modeller. Først da vi kommer op til et 180 graders sving får F-Type igen lidt afstand, men jeg får igen lukket hullet på den anden langside, hvor der også er en chikane, som XFR-S’eren klarer overraskende let.
Både ESC-systemet og Dynamic Stability Control er optimeret til at håndtere de ekstra hestekræfter, ligesom det elektroniske differentiale gør det muligt at presse den noget mere.

Igennem chikanen prøver jeg at provokere den lange stationcar, men den er ganske stabil og det virker efterhånden underligt, at XFR-S’eren skal være placeret bag F-Type-modellen med 380 hestekræfter, men det kan selvfølgelig også være, at chaufføren foran mig var en smule forsigtig.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Da vi kommer frem til banens sidste 180 graders sving, der er ganske skarpt, så får chaufføren foran dog lidt mere plads. Herefter går det hen over en bakke, hvorefter man skal holde helt til højre og igennem en skarp chikane, hvor jeg holder på for at få lukket hullet. Chikanen går fra venstre og så til højre igen, og da jeg drejer mod højre er jeg lidt for optimistisk på gassen, hvilket betyder bagenden pludselig bliver livlig, og jeg faktisk finder den store stationcars grænse.

Jaguar F-Type R Coupé AWD

Da min tur er færdig i Jaguar XFR-S prøver jeg den 380 hestes F-Type, der også byder på masser sjov. Jeg synes selv det går fint med at holde afstand til den 550 hestes XFR-S, om end den haler ind på langsiderne.

Dagens helt store oplevelse er dog den store F-Type med firehjulstræk. Prisen lyder på 2,5 millioner kroner, og med ekstraudstyr koster testmodellen 2.897.000 kr. – av!

Motoren er den samme 5-liters V8 med kompressor som i XFR-S. Ydelsen er også den samme på 550 hk og 680 Nm, ligesom topfarten heller ikke er anderledes – altså 300 km/t., men det burde også være rigeligt. Accelerationstiden ligesom brændstoføkonomien er dog bedre, da F-Type vejer mindre, og med firehjulstrækket er man sikret bedre greb. 0-100 km/t sprinten klares på 4,1 sekunder, og lyden er guddommelig.

Læs også:  Fra 0 til 100 på et øjeblik: 3 lynhurtige biler

Jeg har efterhånden kørt Jaguar F-Type et par gange, og med sportsudstødningen får man ikke en bil, der har en meget smukkere og voldsommere lyd. Den brøler når sportsudstødningen er aktiveret, og holder man den bare over 2.000 omdr/min, så sprudler det fra udstødningen med knald og brag. Jeg er helt forelsket, da jeg gang på gang finder man selv bag rattet med verdens største smil.

Svingene klarede F-Type AWD uden problemer. I forvejen er den almindelige F-Type utrolig fornemt afbalanceret, men når der pludselig er firehjulstræk, så er chikanerne INTET problem! Man balancerer bilen igennem og kan give den gas meget tidligt ud af chikanesvinget.

Merprisen for firehjulstrækket er cirka 140.000 kr., hvilket er en pæn sjat penge. Om end Jaguar F-Type bliver markant mere letkørt samt hurtigere, så er firehjulstrækket bestemt ikke nødvendigt i min optik – baghjulstrukne biler er jo også rigtig sjove.