1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi Powershift
0

Test: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi Powershift

Test: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi Powershift
0
0

Ford C-Max nåede at være på det danske marked i to uger, før at den modtog prisen som Årets Bil i Danmark 2011 foran Alfa Romeo Giulietta, og vi havde derfor store forventninger til C-Max.

Til den Grande familie

Ford C-Max kan bestilles i to forskellige versioner, hvor den store(Grand C-Max) er udstyret med skydedøre og plads til syv. – Prisen er 24.000 kr. højere, og det er den model vi har testet.
De to ekstra bagsæder koster 14.000 kr. ekstra, og egner sig bedst til børn, hvis det er en længere tur.

Den større Grand C-Max er 14 centimeter længere end den normale C-Max, hvilket gavner benpladsen til medpassagererne og dermed hele komforten.

Førerpositionen er lavet med omtanke i C-Max, hvor man sidder en smule højere end andre og det er derfor nemt at få et overblik over de andre bilister. Knapperne i midterkonsollen er også logisk sat op, så man på ingen tid kan de fleste funktioner udenad.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Testbilen var udstyret med den mellem 2.0 TDCi, som yder 140 hk og 320 Nm, hvilket får den til at føles hurtigere, end den i virkeligheden er fra 0-100 km/t, selvom det tager omkring 10,5 sekunder.

Motoren passer dog perfekt til bilen, og sammen med Powershift gearet som langt hen af vejen skifter upåklageligt, så er Ford Grand C-Max en dejlig flyder.

Ingen motorstøj i Ford Grand C-Max

En dieselmotor plejer at kunne høres, men det gælder ikke her. Den er ikke meget mere lydløs end alle andre dieselmotorer, men kabinen er skærmet godt af, og ved konstant kørsel omkring 90-110 km/t var der INGEN tegn på motorstøj.

Automatisk parkering for kun 7.500 kr.!

Den testede model var også udstyret med den smarte parkeringspakke til 7.500 kr. som indeholder semi-automatisk parkeringssystem, parkeringssensor for og bag samt el-foldbare sidespejle.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Parkeringssystemet fortæller hvornår der er plads til parallelparkering, hvorefter man kun skal træde lidt på bremsen og skifte til reverse/drive, hvis systemet beder om det.

Vi kan kun anbefale denne pakke til alle dem, som ikke føler sig tilpas ved parallelparkering, da den klare det hele på omkring 10-15 sekunder.

Konklusion:

Ford Grand C-Max er en fantastisk flyder, og vi forstår her på bilsektionen.dk til fulde, hvorfor det var lige netop den, som vandt prisen: ”Årets bil i Danmark 2011”.

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi Powershift

Ydelse: 140 hk og 320 Nm

Præstationer: Topfart er 198 km/t. 0-100 km/t på 10,5 sek

Oplyst forbrug: 17,2 km/l – 154 g/km

Mål i cm: Længden: 452 , Bredde: 186 , Højde: 168

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 390.950 kr.

Læs også:  Ford Explorer: En Elektrisk SUV Til Danmark