Når man ser en Hyundai ix20 tænker man straks på Kia Venga, men det er heller ikke så underligt da det er søsterbilen.
Selvom ix20 og Venga ligner hinanden meget, så er der stadig nogle designmæssige forskelle som f. eks fronten og det karakteristiske luftindtag foran.
Udmærket pendler motor
Den testede Hyundai ix20 havde en 1.4 CRDi motor med 90 hk, hvilket vi fik fornemmelsen af vil fungerer rigtig godt som en pendlerbil. Bilen kører nemlig 23,3 km/l, hvilket gør den billig at køre i, og det betyder ikke at den er ekstremt kedelig. Selvom det tager knap 15 sekunder at nå de 100 km/l, så trækker den 90 hestekræfters motor godt uden at larme alt for meget.
Derudover har den også en 6-trins gearkasse som passer rigtig fint til bilen, og sikrer bløde skift.
Komforten i Hyundai ix20
Premium udgaven er den bedst udstyret, hvilket bl.a. inkluderer fuldautomatisk klimaanlæg, køl i handskerummet, el-sideruder(for og bag), fartpilot, USB & AUX tilslutningen samt meget andet, hvilket gør den fin at køre længere ture i.
Anlægget fungerede også rigtig godt, da det i de fleste andre Hyundai modeller vibrerer og lyder plastik-agtigt.
Den populære Hyundai garanti på 5 år
Om man skal vælge Venga eller ix20 er der flere ting som man skal tage højde for.
Hyundai og KIA er begge førende på markedet med garantiordninger, hvor Kia har 7 års(150.000 kilometer) garanti og Hyundai(fri kilometer).
Så hvis man kører over 30.000 kilometer om året kan Hyundai ix20 bedst betale sig, hvis man kigger på garantien.
Konklusion
Super pendlerbil som kan køre langt på literen og er behagelig at køre i, men der mangler lidt liv i den. Der mangler lige det ekstra kick som er i Venga 1.6 liters CRDi med 128 hk til ca. samme pris.
Hyundai ix20 1.4 CRDi Premium
Ydelse: 90 hk (220 Nm) / 1750-2750 omdr./min
Præstationer: Topfart er 167 km/t. 0-100 på 14,5 sek
Oplyst forbrug: 23,3 km/l – 114 g/km
Mål i cm: Længde: 410 , Bredde: 176 , Højde: 160
Vejledende pris: 259.995 kr.