1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Chevrolet Spark LS ESP 1.0
7

Test: Chevrolet Spark LS ESP 1.0

Test: Chevrolet Spark LS ESP 1.0
0
7

Denne gang er det Chevrolet Spark som vi har fået lov til at teste her på bilsektionen.dk, og det er som du sikkert allerede ved Danmarks billigste bil.

Den testede Spark er dog i LS med ESP udgaven, men bilens basisegenskaber det samme som den billigste.

Spark LS modellen er bl.a. dog ekstraudstyret med:

–       12volt udtag foran

–       Fjernbetjent centrallås

–       Sædevarme foran

–       Højdejusterbart rat

–       Mere sporty design

Chevrolet Spark kan i dag erhverves fra en pris på 85.900 kr., mens den testede version koster 104.995 kr.

Selve bilen kører rigtig godt, og man må sige at det er en god bybil, hvis der ikke er alt for mange bakker i byen. Lige når man sætter sig ind i bilen, kan man selvfølgelig godt se at der er sparet, for at man kan tilbyde Danmarks billigste bil, men det er gjort på en ordentlig måde, og der er egentlig kun 2 ting, som der var sparet væk der irriterede mig.

  1. Dørhåndtaget indefra mærkedes som man kunne knække det.
  2. Efter man har brugt koblingen, så er der typisk gjort plads til venstre for, hvor man kan placere sin fod, men det er blevet sparet væk her, så man må finde plads til foden et andet sted.

Spark LS designet

Når man opgraderer til LS modellen, så får man bl.a. en mere sporty designet forkofanger(med integrerede tågelygter) og bagkofange(med integrerede rørhale).

Spark designet er i sig selv meget nyskabende og frækt, og man finder ikke mange biler som der ligner. Det betyder også at man får lidt ekstra opmærksomhed, når man kører rundt i den, om man kan lide det eller ej.

Pladsen i Spark

Selve pladsen er rigtig god, hvis man ser på bilens størrelse. Der er fin med plads til de bagved siddende, men selve bagagerummet er meget småt. Chevrolet Spark har dog massere af plads til en normal dag, men jeg vil ikke anbefale en børnefamilie på 4 at køre på ferie i den.

Mange steder skriver anmeldere at langbenede folk, vil savne lidt plads, hvilket er rigtigt, hvis man sidder bagi, men foran er pladsen overraskende god!

Udsynet/Sikkerhed i Spark

Spark føles som en nem og sikker bil at køre, specielt også da den er en mindre bil, er den nem dreje, parkere og i det hele taget komme rundt i byen med.

Når man skal orienterer sig bagud i Spark, så er der en blind vinkel, da dørhåndtaget er placeret i vinduesrammen.

Hvordan er 1.0 motoren?

Det var første gang at jeg kørte i en bil, som der har sådan en lille motor men det vender man sig hurtigt til. Hvis man kører på motorvejen, så skal man typisk huske at få et godt tilløb, gå et gear ned, men så kan man også overhale.

Op ad bakke skal man også være opmærksom, for selvom man kører 70 km/t op af en bakke i 5 gear, hvilket jeg normalt vil gøre, så sker der næsten ingenting, selvom at speederen er i bund.

Motoren er dog perfekt til byen, og man kan køre hele 20 km/l, hvilket er ganske fint, men det er selvfølgelig ikke en bil iflg. min mening til folk som kører fra København til Jylland hver dag.

Støjniveau

Jeg synes ikke at støjen var slem, men den støj som der kom mest af var dækstøj, og selvfølgelig lidt motorstøj ved højere hastigheder.

Konklusion

Spark LS ESP er en ganske udmærket bil, og den har levet over min forventninger til en bil, som der faktisk kan være lidt sjov at køre i.

Jeg giver Spark 4 stjerner ud af 5 mulige i dens bilklasse, da jeg synes at man får noget for sine penge!

Chevrolet Spark LS m. ESP 1.0

Ydelse: 68 hk ved 6.400 o/min. 93 Nm ved 4.800 o/min.

Præstationer: 154 km/t. 0-100  på 15.5 sek.

Oplyst forbrug: 20 km/l. Årlig ejerafgift: 1.020 kr.

Mål i cm: Længde: 364, Bredde: 159, Højde: 152

Vejledende pris: 104.995 kr.