Home Biltest Test: Suzuki SX4 CombiBack 2.0 DDiS
0

Test: Suzuki SX4 CombiBack 2.0 DDiS

Test: Suzuki SX4 CombiBack 2.0 DDiS
0
0

Tilbage i august testede vi også Suzuki SX4 Combiback, men dengang var det med en 1,6 liters benzinmotor, og siden da har Suzuki tilføjet en spændende 2.0 DDiS(diesel) motor med 135 hk.

Design og interiør er præcist det samme som før (GLX modellen), hvilket vi derfor ikke vil komme ind på, men du kan læse om designet i vores forrige test af Suzuki SX4 Combiback 1,6 GLX her.

Store forventninger til 2.0 DDiS motoren

Det var med store forventninger at vi testede 2.0 DDiS modellen, da den har er en smule kvikkere også langt mere miljøvenlig end den forrige dieselmotor i SX4 Combiback.

Diesel modellen er dog en hel del dyrere end benzinversionen, da den kommer op i 234.990 kr., og det er her at man skal vurdere, om man har brug for de ekstra hestekræfter som den kan tilbyde i dieselversionen, selvom at den ikke er meget hurtigere i optrækket.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Derudover larmer dieselmotoren også lidt mere end benzinmotoren, men det er til at leve med.

Den nye motor lover 20,4 km/l!

Hvis man køre rigtig meget, så vil der dog sikkert være lidt penge at spare alligevel ved at vælge diesel versionen, da den iflg. Suzuki kan køre helt op til 20,4 km/l, selvom vi i snevejret ved lave hastigheder aldrig fik den højere end 15,5 km/l.

Den 6-trins gearkasse var desværre også lidt en skuffelse, da der er meget stort udveksling i mellem 2 – 3 gear, hvilket er de mest brugte gear i føret som vi kørte i.

Suzuki SX4 Combiback vejgreb i sneen

I sidste uge havde vi Nissan Juke, som var en rigtig god bil i dette vejr, hvilket man dog ikke kan sige om SX4 Combiback, da den måske er en smule for livlig og til tider lidt svær at holde styr på.

Læs også:  Test: Fokus på fed Focus

Konklusion:

1,6 modellen var med sine 189.990 kr. hele 45.000 kr. billigere end 2.0 DDiS(234.990 kr.) og det er en hel del penge i denne prisklasse. Derfor tror jeg ikke de fleste vil nyde eller kunne mærke, specielt meget forskel i kræfterne som er til rådighed.

Der i mod vil det være mere interessant at vælge 1.6 GLX modellen med firehjulstræk i dette vejr som vi har pt., og den koster 214.990.