Volvo har med S60 lavet en bil som kan være med helt i top, når det kommer til komfort og sjov kørsel i dens klasse.
Designet er ændret en del, og er nu blevet mere selvsikkert samt moderne, hvilket tiltrækker et endnu større publikum end ved de forrige versioner.
Volvo S60 er sporty designet, men det er ikke noget som man mærker ved kørsel, da den er meget blødt affjedret, og motoren hører man ikke før man runder 3.200-3.500 omdrejninger.
Blød undervogn
Selvom S60 designet ser sporty ud, og den bagfra ligner en coupé, så er undervognen ikke indstillet til det. Volvo S60 er dog en lækker flyder, hvor undervognen støtter godt og man mærker derfor næsten ikke mærker vejen. Det er selvfølgelig personlig smag om man kan lide det eller ej, men ved en længere biltur vil de fleste værdsætte undervognen i Volvo S60. – Dog savnede vi dog en lidt hårdere undervogn, da det ville give bedre føling med bilen.
Mangel på benplads til passagerer
Volvo S60 har et problem med pladsen til passagererne, hvis de er alt for langbenet, og det er trods alt en længde på 4,77 meter.
Pladsen i bagagerummet passer dog fint til bilens størrelse, og hvis der er brug for mere end de 380 liter, så kan man nemt slå bagsæderne ned.
Powerfuld 2.0T – Ford Ecoboost motor på kur
Motoren i Volvo S60 2.0T er den roste Ford Ecoboost motor med 203 hk, men den har været igennem en Volvo kur, hvor de har ændret motorstyringen, så den bedre passer til modellen.
Der er heller ikke noget at klage over, da de 203 hk samt den lave gearing giver massere at lege med. Motoren er også meget støjsvag samtidig med at kabinen er godt isoleret, så man skal op over 3.000 omdrejninger, før man rigtig begynder med at høre motoren.
Benzinforbruget er på 12,3 km/l hvilket ikke lyder specielt godt, men i bilens klasse er det ganske fornuftigt, også skal man huske at man har 203 hk og 300 Nm fra 1750-4000 omdr./min!
Sikkerheden er i top
Den testede model var udstyret med Volvo’s ”Safetypakke 2”, hvilket inkludere ACC, BLIS og Driver Alert system. Alle meget effektive sikkerhedssystemer, hvor man specielt kommer til at holde af BLIS, som advarer en hver gang en bil er ved at overhale en.
Konklusion:
Volvo S60 2.0T er en yderst komfortabel og sjov bil at køre, hvor man hurtigt får 300 Nm at lege med(kortvarigt 320 Nm). Undervognen vil måske for de fleste være en tand for blød, men det er en smagssag, og man vender sig hurtigt til det. – Personligt vil jeg foretrække R-design modellen, da den er strammet op til at være endnu mere sporty.
Volvo S60 2.0T Base
Ydelse: 203 hk ved 6.000 omdr./min / 300 Nm ved 1750-4000 o/min
Præstationer: Topfart er 230 km/t. 0-100 på 7,7 sek
Oplyst forbrug: 12,3 km/l – 184 g/km
Mål i cm: Længden: 462 , Bredde: 186 , Højde: 147
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 501.000 kr.