1. Home
  2. Baggrund
  3. (Bil)Tosser på tur – BMW M235i
0

(Bil)Tosser på tur – BMW M235i

(Bil)Tosser på tur – BMW M235i
0
0

Bip, bip, bip, viserne på vækkeuret viser nogle uhyre lave tal, lavere end jeg længe har set dem. Men det rør mig ikke, for planen er klar, eller i hvert fald delvist – det vil sige, det eneste jeg ved er, at jeg skal mødes med en kollega i lufthavnen, flyve til München, hente en BMW M235i og flyve hjem seks dage senere. Yderligere har vi ikke planlagt, men det er helt perfekt – væk fra den daglige trummerum, ned og mærke livet bag rattet af et vaskeægte entusiastkøretøj.

Efter vi lander i München får vi kapret en taxi – en gammel Mercedes E-klasse i den mest gyslige kødpølsefarve. Han kører os ironisk nok ikke ind på pladsen foran indgangen, det forstår jeg godt.
Her udleverer BMW biler til pressebrug, og har i denne sammenhæng også en VIP-afdeling, der tager sig af diverse shuttle services af VIP’s. Flåden er på mere end 600 biler, og består primært kun af de nyeste modeller. En medarbejder trækker os igennem nogle baglokaler, for til sidst at komme ind i en klinisk ren hal med dæmpet belysning, hvor der holder biler klar til udlevering. Jeg får nøglen til bilen i hånden, og med ét tryk lyser den røde M235i op i hallen med sine frække blå angel eyes, blandt M4, i8 og andre BMW’er.

Fra pressecenteret gik turen af sted mod hotellet i München, som var det eneste der var planlagt på turen. Vi havde ikke lagt en rute for turen, men vi var enige om, at der skulle biloplevelser med hjem i bagagen. Fra München er der flere gode muligheder i form af Nürburgring, Stelvio passet og de utallige bilmuseer. Beslutningen for andendagen var at køre mod Singen – helt præcist Auto Salon Singen.

Det er onsdag morgen og vi tager elevatoren ned i p-kælderen for at hoppe bag rattet i BMW’en, som ved koldstart kvitterer med massiv buldren fra udstødningen. Bag rattet finder jeg hurtigt ud af, at bilen og jeg taler samme sprog. Der er ikke sket stor forvandling i kabinen, den ligner noget vi kender fra andre BMW’er i samme serie. Når det er sagt, så får du i M235i også et M-rat, som betyder din kæreste altid vil sidde ved siden af. Følelsen af rattet går naturligvis hånd i hånd med følingen af styretøjet og alle fire hjul, som tydeligt trækker aner til det kontante styretøj kendt fra BMW M-programmet.
Derudover finder vi i kabinen også et infotainmentsystem, som vi under hele turen var flittige brugere af. Det fungerer intuitivt og responderer uden forsinkelser.
Vi ankommer, efter en tur på Autobahn, til Auto Salon Singen. Hvis du endnu ikke selv har været der, så glæd dig over at have oplevelsen til gode. Auto Salon Singen er en bilforhandler, der ligger i grænselandet mellem Tyskland, Schweiz og Østrig. Her kan de trække publikum fra hele Europa til, for at købe de meget eksklusive biler. Vi havde en rigtig god oplevelse, og det var sjovt at være der på en hverdag hvor man kunne se hvordan virksomheden arbejder. I modsætning til hvad man typisk ville opleve med forretninger der har succes, så virker det til Auto Salon Singen har bevaret en del af charmen i, at have forholdsvis små lokaler med atmosfære og historie. Det ville være frås at bruge spalteplads på at nævne de eksotiske biler de har holdende, og jeg vil derfor lade billederne tale for sig selv.
Nå, endnu en aften på hotellet uden en plan for morgendagen. Morten, min kollega, fortæller om en tur han havde til Monaco engang, og om hvilke eksotiske biler han havde set der – hvor spørgsmålet til mig er, ”hvor langt er der til Monaco?” Google Maps fortæller, der er små 550 km fra Zürich, som vi er havnet i. Efter dagens oplevelse i BMW’en er vi ikke i tvivl, vi skal til Monaco og se på biler!

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Torsdag, turen går gennem Schweiz mod Italien, for slutteligt at køre ind i Frankrig. Et godt råd gennem Schweiz er at holde sig til fartbegrænsningerne, da de har fotomaskiner mange steder langs motorvejen. Vi strækker ben på vej ned af Europavej E35, som byder på det smukkeste landskab vi længe har oplevet. Bjerge, dale, bjergsøer og ikke mindst tunneller – bl.a. kommer vi igennem Skt. Gotthard tunnellen, der er verdens tredjelængste med sine 16,9 km. og sin egen radiofrekvens, der advarer mod eventuelle farer forude. Fra den Italienske grænseovergang til Monaco ved vi, der findes rigtig mange tunneller, men da vi når over 100 opgiver vi at tælle yderligere, der er rigtig mange! Selvom det har været mange timer bag rattet i BMW’en har vi ikke kedet os. Vi har set smukt landskab, og motorvejene er ikke lige og flade som i Danmark, her er der brug for dig som chauffør – bilen har været en sublim partner, der har et underspillet udtryk, men den slår fra sig, når turbomotoren bliver fodret.

Fredag, vi slår øjnene op i Monaco til det vejr vi danskere rejser langt for at nyde. Efter vi har været en tur i parkeringskælderen under hotellet, bliver vi hurtigt enige om, at vi bliver her et par dage, for at udforske den verden som nogle af verdens rigeste tager ned for at opleve. I parkeringskælderen holder der bla. en McLaren SLR i en bizar ombygning, Ferrari F40, Ferrari 458 og noget så vanvittigt som en Ferrari 250 Testa Rossa, som tidligere er set solgt til 39.8 millioner US Dollars.
Vi pakker kameragrejet og har kasinopladsen som mål for vores gåtur gennem byen. Turen er bestemt ikke kedelig, her er det helt tydeligt at bilparken er af en helt anden kaliber, end den vi er vant til i Danmark. Det vrimler med Mercedes S-klasser og Rolls Royce, som ligner det der må være overklassens taxier. Af køretøjer som millionærene selv har medbragt, er det alt som rimer på eksotiske superbiler – for ikke at glemme de skinnende yachter der ligger og pryder klippesiderne i havnene.
Vi kommer forbi en lille intim F1 butik, som er placeret i en lille gyde, og har været det i mere end 25 år. Her har kvinden, der ejer butikken, fået stoppet mere end 16.000 varenumre ind på meget få kvadratmeter. Man finder alt fra det nyeste Ferrari merchandise til gamle F1 team jakker. Det er tydeligt at mærke på hele byen, at de vil deres årlige Formel1 grand prix, som første gang blev afholdt i 1929 – og som vender tilbage igen til maj 2015. Hvis du ikke skulle være helt bekendt med Grand Prixet i Monaco, så går ruten udelukkende rundt i Monacos smalle gader, og er et af de mest populære årlige Grand Prix’er. I gaderne kan du se de traditionelle curbs og dækspor – langsiden med startpositioner og målstreg er også intakt året rundt.
Vores dag ender som planlagt på kasinopladsen, som er en plads foran Monacos dyreste hoteller og det traditionelle kasino. Her kommer de stinkende rige verdensmænd, cruiser gerne en omgang for at vise sig, hvorefter de smider bilen. Vi så bl.a. Bugatti Veyron, Ferrari LaFerrari, Ferrari 458 Speciale, Porsche 911 GT3 og mange flere! Godt råd, find en god plads på Café de Paris helt ud til vejen og nyd synet af den ene superbil efter den anden. Om du betaler 150 kr. for en pindemad er op til dig.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

Lørdag, turen går op i bjergene, hvor vi for alvor kan teste M235i’s evner. Vi satte navigationen mod Nice, og ved hjælp af zoom funktionen fandt vi nogle sjove snørklede veje på vejen dertil. Hvis du taler det lokale sprog, eller kan finde en lokal der begår sig godt på engelsk, kan det også være en god hjælp.

Bilen skuffer endnu engang ikke, den er lige så sjov som den lover. Du kan køre bilen til grænserne uden du føler, du er ved at miste grebet – jeg vil gå så langt som at sige at det er den sjoveste bil jeg har kørt. Jeg har kørt biler der var langt hurtigere end M235i, men her føler du virkelig at du har lov til at lege med alle kræfter uden at du behøver skifte underbukser bagefter.
Da vi kører igennem Monaco på vej hjem er det sjovt at opleve hvordan den dybrøde BMW får blikke, som tydeligvis kun er fra kendere, og ikke folk som tror det er en Ferrari.
Aftenen brugte vi på at besøge fyrste Albert II’s, private bilsamling som gemmer tæt på 100 biler. Her findes alt fra de helt tidlige Formel1 biler til de allerførste hestevogne. Desværre falder vores interesse lidt udenfor biler fra før krigstiden, som en stor del af samlingen består af.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Søndag, nu er det tid at strække benene i BMW på en lang tur hjemad mod München – vi beslutter os for, at det skal være en ren transport etape uden stop. Men på vejen hjem bliver vi klogere, da vi når til Chur i Schweiz – her beslutter vi at tage en afstikker til Arosa, en tur på cirka 50 km, i smukt bjerglandskab op til en ægte ski-by. Det er en meget nervepirrende tur derop, da du føler du kører på et knivblad lige på kanten til at ryge ud over. Arosa havde ikke rigtig noget at tilbyde på denne tid af året, så vi bytter pladser i bilen og har en spændende nedkørsel foran os – det er bare ikke kedeligt i en bil med 326 hk, baghjulstræk og en dejlig buldren i de Schweiziske alper!
Vi ender i München og beslutter, at vi skal have det sidste med af ekstraordinære biler, så vi går forbi Maximillianstrasse, som også er et yndet bilspotter sted, men her kan et par Porscher, Rolls Royce og en enkelt Ferrari ikke rigtig imponere os længere…

Vi synes:

Den hidtil mest underholdende BMW vi har kørt med under 400 hk. Den kan sagtens slå benene væk under dig, men ikke så brutalt som en M3 gør det. Vi venter spændt på M2!

BMW M235i
3.0 liters rækkesekser turbomotor
Ydelse: 326 hk v. 5.800 omdr/min, 450 Nm v. 1.300 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,0 sekunder
Forbrug: 12,3 km/l – 189 g/km
Køreklar vægt: 1.530 kg
Mål i cm: 445, 177, 141
Bagagerumsvolumen: 390 liter
Pris fra: 725.900 kr.