BMW investerer 900 millioner dollars i sin nye fabrik I South Carolina, USA for at bygge den nye X4, en mere sporty udgave af den eksisterende X3.
Bilen er bygget på den kommende X3, og vil have fire sæder. Når bilen lanceres i 2014, forventes det også at en ny 4-hjulstrukken topmodel ved navn X4M ved blive præsenteret senere på året.
På trods af at X4 deler den same platform og dermed drivlinje, chassis og ophæng med X3, forventes det at X4 vil være designet I en langt mere sportslig og aggressiv retning. BMW X4 skal altså fungerer som en sportslig udgave af den lavere model, X3, på samme vis som X6 gør det kontra X5.
Den skal konkurrere med Porsches kommende Cajun, der også vil have 3 døre og et mere aggressiv udtryk end den eksisterende Cayenne. En anden konkurrent hedder Audi Q5. Sportslige stationcars sælger ikke godt i USA, og BMW mener at den nye X4 er en mere spiselig bil for de amerikanske købere.
Køreegenskaberne i fokus
Motorudvalget vil bestå af de kendte 4- samt 6-cylindrede benzin og diselmotorer, sammenkoblet med en 6-trins manuel gearkasse, en 7-trins DSG automatgearkasse eller 8-trins DSG automatgearkasse i M-modellen. Det forventes at bilen udelukkende leveres med 4-hjulstræk.
Vi kan naturligvis også forvente at se BMWs eget Dynamic Performance Control-system, som fordeler trækkraften til de individuelle hjul, for at opnå bedre vejgreb.
Topmodellen, X4M, vil naturligvis få individuelle træk, og en ny udgave af den 6-cylindrede twinturbo-motor vi kender fra biler som BMW 1M Coupé. BMW X4 vil naturligvis have individuel multilink-affjedring for- såvel som bag.
I forhold til X3 vil bilen også være sænket, med øget stivhed i affjedringen for at undgå krængning. Dette vil også blive hjulpet på vej af et sæt unikke fjedre og støddæmpere, der vil være kontrollerbare.