1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Brugttest: Honda CR-Z
0

Brugttest: Honda CR-Z

Brugttest: Honda CR-Z
0
0

En hybrid GTI – det er som om de to ord i sammenhæng ikke går helt rent ind, hos bilentusiaster. GTI handler vel i bund og grund om en frisk motor i en mindre bil, som skal være velfungerende til daglig brug – giver en elmotor en ekstra dimension? Vi finder svaret på om Hondas CR-Z, kan opfylde nogle af disse krav…

CR-Z kom på gaden for 4 år siden – bilen vi har fået fingre i står til salg hos Bilhuset Haldrup i Aalborg, har kørt 28.000 km, er fra april 2011 og koster 194.000 kr.
Da bilen blev præsenteret gik designet rent hjem hos både fans og kritikere – en virkelig velproportioneret bil, som designmæssigt har fundet inspiration fra VW Scirocco, og alligevel er CR-Z helt sin egen. Forfra potent med sin store indsugning og karakteristiske skarpe linjer. Set i profil fremstår den lav og utrolig smuk med sin spidse front. Bagfra, et helt unikt Honda look, som trækker linjer til noget vi kender fra Civic. Om hybridemblemet klæder bagklappen vender vi tilbage til.
Så snart man kører i noget ekstraordinært i bymiljø, får man mange blikke især fra kendere – det gør sig bestemt også gældende med den Ferrari røde CR-Z med sine frække blå LED forlygter. Det drømmer enhver bilentusiast vel i al hemmelighed lidt om.

Kabinen fremstår som vi kender det fra flere af de senere Honda modeller, med en masse knapper som kan gøre kabinen lidt uoverskuelig, især hvis du ikke har sat dig ind i de forskellige funktioner. Du finder også i CR-Z den rumskibsagtige instrumentering som skifter farve alt efter din flittighed med højrefoden, fra grøn til blå til rød. Hvis du er en sand feinschmecker vil du have svært ved at finde dig rigtig godt tilrette i sædet. Kabinen er et rent plastikinferno, som mangler sans for samlings detaljer – det findes i både hård, hårdere og stenhårdt plastik. Det lader dog til at det har sin fordel de hårde plastdele for selvom bilen ikke er årshund endnu, virker det som nyt.
Sæderne ser sporty ud, men leverer ikke meget støtte i siderne, men vi taler altså også kun om en bil med 124 hk.
Når det er sagt er du rimelig godt kørende med det udstyr som bilen er udstyret med som standard. Xenonlygter, regnsensor, automatisk nedblændende bakspejl, fartpilot og parkeringssensor er bare nogle af de goder du får.
Apropos parkeringssensor, så får du sandsynligvis stor glæde af den, for det er nemlig meget svært at orientere sig bagud. Bagendens funky design har en hage, da det mest af alt minder om en hækspoiler, der sidder lige der hvor lygtepæle og bautasten har det med at gemme sig.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Har du brug for plads til kæresten og lidt let baggage, er du ret godt stillet i CR-Z – for omme på bagsædet er der ikke plads til meget andet end lidt baggage, to dværge eller et sæt børn. Det er nærmest fysisk umuligt at sidde på bagsædet, hvis du måler meget over 150 cm. Har du planer om en tur ned gennem Europa, kan du med god samvittighed gøre det. Hybridteknologien giver pote ved tankstanderen og selvom 20 km/l snildt kan matches af en typisk turboladet bil i dag, var det imponerende tal på tidspunktet.

Rent køredynamisk overrasker CR-Z. På papiret ser bilen lidt småkedelig ud; 124 hk, 4 cylindre og en 0-100 km/t tid på 9.9 sekunder. Når du kommer bag rattet fornemmer du straks at der er en speciel intensitet i bilen, det virker næsten som om du sidder på motoren, som giver en rigtig god resonans i kabinen. Speederresponsen er intens og giver dig med det samme fornemmelsen af at det er en GTI, der vil være med i flokken. Generelt har jeg det lidt stramt med speederpedaler der er svære at dosere, og den oplevelse får jeg desværre lidt her – det første stykke af pedalen er enten eller.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Hondas V-TEC motorer har sjældent været kendte for deres bundtræk, men det er der rettet lidt op på i CR-Z. Den gør det nemlig muligt, at allerede fra lave omdrejninger at sende de dyrebare kræfter i asfalten. Det er ingen revolution i sig selv, men det betyder at du er fri for at tæske motoren op i omdrejninger hver gang du gerne vil først ud af lyskrydset eller skal lave en overhaling.
Med en stor forkærlighed for Hondas V-TEC sugemotorer, er jeg naturligvis stor fan af den hidsige Civic Type-R, og slægtskabet mellem de to kommer til udtryk i CR-Z. Begge er tilbyder en frisk og kontant køreoplevelse – du ved altid hvor bilen befinder sig på vejen, takket være et styretøj der tilfredsstiller enhver bilentusiast.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

I regnskabets time kan CR-Z ikke stå mål med nutidens GTI’er. En moderne GTI levere jo rask væk 300 hestekræfter, men til trods for det, er CR-Z en en velfungerende og sjov bil, der levere et nydeligt km/l tal, men som på alle måder er upraktisk med et meget lille baggagerum og svært begrænsede bagsæder. Elmotoren synes ind imellem lidt overflødig. CR-Z kan ikke køre på elmotoren alene ved f.eks. køkørsel, men giver til gengæld et bedre træk ved lave omdrejninger. I sidste ende er det er ikke noget vi ikke har set før.

Søger du en mere hardcore GTI oplevelse så snyd ikke dig selv for en tur i Civic Type-R, fra omkring 2007 – den kan du sagtens finde for de samme penge i flot stand. I sidste ende koster hybridteknologien, også som brugtkøb. Havde markedsprisen været omkring 150.000 kroner for en lettere brugt model som denne, ville den have set noget mere konkurrencedygtig ud.