1. Home
  2. Baggrund
  3. Danskerne glemmer at holde til højre
0

Danskerne glemmer at holde til højre

Danskerne glemmer at holde til højre
0
0

Kender du det? Der ligger et eller andet grødhoved med 90 km/t i midterbanen på motorvejen og højresporet er tommere end indersiden af en WoodWood-kasket.

Tilt trods for, at den danske lov om færdsel påbyder højrekørsel og at mangel på samme straffes med bøde, undlader overraskende mange danskere at give plads på vejene. Men på trods af, at politiet i 2012 gav 4.206 klip i danskernes kørekort, efter de havde placeret sig forkert på vejen, er budskabet ifølge en samling oprevne billister, endnu ikke trængt igennem. Det seneste år har Facebook-gruppen ”Hold til højre” sat fokus på problemet og opbakningen har været overvældende. ”Det er pudsigt, fordi folk jo ikke normalt kører over for rødt eller blæser rundt oppe på fortovet. Det at holde til højre er på ingen måde anderledes end andre færdselsregler” siger en af stifterne bag gruppen, Rasmus Wagner.

Læs også:  BMW i5: Kåret som årets bil i Danmark 2024

Men hvorfor kan de danske bilister ikke finde ud af at holde til højre? Store dele af det danske motorvejsnet er eftertiden blevet udvidet med tre spor, men størstedelen af de danske bilister finder åbenbart tryghed i det midterste. Vejdirektoratet har tidligere forsøgt at lære de tungnemme danskere at holde til højre på vejene, men skal man tro græsrodsbevægelsen, har kampagnen ikke trængt igennem. Og det, at en græsrodsbevægelse, som Facebook-gruppen ’Hold til højre’ ender med at få større gennemslagskraft end en kostbar kampagne fra en offentlig myndighed er meget i tråd med tiden, mener stifterne: ”Facebook har jo demokratisk potentiale til meget mere end ’Jeg spiser ostemad’- opdateringer. Stemmerne bag en sag kommer fra medmennesker og ikke en offentlig myndighed.” forklarer Rasmus Wagner.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

Men hvordan håber stifterne, at en Facebook-gruppe kan påvirke danskernes trafikkultur? ”Vi begyndte selvfølgelig hurtigt at diskutere, hvordan folks engagement kunne overføres fra skærmen og rent faktisk få indflydelse på danskernes kørsel.” fortæller Rasmus. Indtil videre er det blevet til en streamer til bagklappen, som der kan bestilles igennem Facebook-siden, såfremt man ønsker at støtte budskabet.

Besøg Facebook-gruppen her.