1. Home
  2. Baggrund
  3. Danskerne i Le Mans – et historisk perspektiv
0

Danskerne i Le Mans – et historisk perspektiv

Danskerne i Le Mans – et historisk perspektiv
0
0

Når snakken ved Sankt Hans-bålet falder på årets Le Mans, tager vi danskere det som en selvfølge, at vi har blandet os i toppen af de fleste af klasserne. Det skyldes først og fremmest én mand – Mr. Le Mans, Tom Kristensen. Ham vender vi lige tilbage til senere.
Danmark har nemlig ikke altid været en naturlig del af de 24 timers legendarisk motorløb på Circuit de la Sarthe i Frankrig. Her på BilSektionen har vi kastet et historisk blik tilbage på de mest skelsættende øjeblik for danskere i Le Mans.

1983 – første danske deltagelse:

Selvom Le Mans blev afviklet for første gang i 1923, skal vi skrue kalenderen frem til 1983, før en racerkører med dansk pas første gang skulle køre Le Mans.
Passet lød Jens Winther, og inden han blev ringet op af hans kommende teamkammerat, Angelo Pallavicini, havde han udmærket sig i EM og VM for sportsvogne i egen BMW M1.
Netop M1’eren blev også Jens Winthers debutracer. Dog ikke Jens Winthers egen M1, men derimod Angelo Pallavicinis guldfarvede M1’er.
M1’eren med besætningen Jens Winther, Angelo Pallavicini og Leopold von Bayern havde aldrig en chance for at vinde den samlede sejr i Le Mans anno 1983. Til det var Porsche alt for suveræn op gennem 1980’erne, og 1983 var ingen undtagelse. De otte første slutplaceringer var Porsche-besatte af 956-modellen.
I gruppe B var Jens Winther og co. klart i front gennem store dele af de 24 timer, men en svigtende gearkasse sendte den første dansker ud af Le Mans, uden at han nåede at gennemføre alle 24 timer.

1984 – første danske team:

Efter Jens Winthers debut året før gik det pludselig stærkt med antallet af danske deltagere i 1984-udgaven af Le Mans. Her valgte BMW-forhandleren nemlig at stille op i sin egen BMW M1 med to danske medkørere – danske Lars-Viggo Jensen og den engelske tandlæge David Mercer – og dermed var antallet af deltagende danskere i Le Mans fordoblet.
Dramatikken toppede for det danske team, der havde Fru Winther som teamchef, allerede inden at selve løbet var i gang. Kvalifikation, hvor Winther og co. ellers satte hurtigste tid, endte med at blive præget af, at Winthers engelske teamkammerat, David Mercer, i pitten kørte ind i teamchefen for et af de private Porsche-hold. Selvom David Mercer var uden skyld i uheldet, slog det skår i glæden ved den flotte kvalifikation.
Selve løbet sluttede for det danske team efter kun 96 omgange, da problemer med forhjulslejet tvang teamet ud af racet. Det var nemlig den eneste reservedel, som teamet ikke havde taget med til Frankrig.

Læs også:  Nye biler sladrer om danske bilister

1986 – første dansker gennemfører Le Mans:

Der skulle gå fire år fra den første danske Le Mans-deltagelse til, at en dansker faktisk præsterede at gennemføre de 24 krævende timer. Og det blev manden, der indledte danskernes indtog på Le Mans, der fik æren af at fuldføre løbet. Jens Winther kørte i sin URD C83 bil med en 3.5-liters rækkesekser en imponerende 2.plads hjem i C2-gruppen. Det var nok til samlet 11. plads. Hans teamkammerater var denne gang danske Lars-Viggo Jensen og engelske David Mercer. Le Mans ’86 blev præget af en voldsom ulykke ved 3-tiden natten til søndag, hvor østrigske Jo Gartner mistede livet efter en voldsom ulykke på Mulsanne-langsiden. Efter ulykken måtte David Mercer og Jens Winther køre bilen hjem til mål uden hjælp fra Lars-Viggo Jensen, der år forinden oplevede en brændende Aston Martin på nærmeste hold. Han ønskede ikke at køre længere.

1990 – første danske Le Mans-sejr:

I mange år var bilernes topfart en endnu større faktor, end de er i dag. Der var nemlig ikke chikaner på Mulsanne-langsiden, og de allerhurtigste sportsvogne var derfor på over 400 km/t, når de hamrede ned ad Mulsanne. Det blev der dog lavet om på i år 1990, efter at kørerne krævede chikaner på langsiden for at øge sikkerheden.
Jaguar stillede op med tre fabriksbiler, og i bil nummer tre var danske John Nielsen holdkaptajn. En rolle, som han senere skulle komme til at benytte sig af. Nielsen kvalificerede sig sammen med teamkammeraterne Price Cobb og Eliseo Salazar på en beskeden niendeplads, da Jaguaren havde haft tekniske vanskeligheder. Dengang var det tilladt for et team at ændre på kørerbesætningen, når løbet var i gang, og det gik tidligt om morgenen søndag ud over Eliseo Salazar. På det tidspunkt havde han ikke engang været i bilen endnu, men John Nielsen, der mente, at Salazar var for hård ved gearkassen og ikke hurtig nok, skiftede Salazar ud med den rutinerede Martin Brundle, hvis egen bil var udgået.
Opskriften virkede, og John Nielsen kørte selv Jaguaren først over stregen til den første danske Le Mans-sejr nogensinde.

1997-2014 – Mr. Le Mans indtager tronen på Le Mans:

Der kunne skrives tykke bøger om Tom Kristensens bedrifter på Le Mans, men hvis den artikel ikke skal fylde flere sider, bliver der kogt lidt ned på ordene. Selvom det kan virke lidt uretfærdigt over for en mand, der har betydet så meget for dansk motorsport, som Tom Kristensen har.
Og historien om Tom Kristensen og Le Mans har faktisk en lidt speciel begyndelse. I lang tid så det nemlig ud, som om at John Nielsen ville blive eneste dansker, der deltog i Le Mans årgang 1997. En uge før løbets start manglede det tyske Joest-team dog en tredje kører til deres rutinerede besætning. Tom Kristensen, der ellers var dybt fokuseret på Formel 3000-race, takkede ja, da han blev tilbudt sædet. I samarbejde med Michele Alboreto og Stefan Johansson, der begge var 40 år, kørte Tom Kristensen sin første sejr i hus.

Læs også:  Guide til flexleasing af bil

Som vi alle ved er det langt fra den eneste sejr, som Tom K er i besiddelse af, men faktisk skal vi frem til år 2000, før Tom K igen kunne stille sig øverst på sejrsskamlen søndag eftermiddag.
År tusindeskiftet markerede samtidig begyndelsen på en æra for Tom Kristensen og den tyske bilgigant Audi. Æraen tog sin begyndelse, da Tom Kristensen i år 2000 var en af favoritterne til den samlede sejr i den legendariske Audi R8 med Emanuele Pirro og Frank Biela. Og drengene i den rødfarvede Audi R8 levede op til favoritværdigheden og tog sejren foran de to andre fabriks-Audier.
I 2001 tog Tom Kristensen sejren med samme besætning, og i 2002 fuldendte Tom K, Frank Biela og Emanuele Pirro deres hattrick med tredje sejr ud af tre mulige.
I 2003 trak Audi sig som fabriksteam, og Tom K benyttede chancen til at køre Le Mans for Bentley (der som bekendt er ejet af VW ligesom Audi) i den smukke Bentley Speed 8-racer.
Kristensen viste sig at være ligeglad med, hvilket logo der sad på fronten af raceren, og sammen med Rinaldo Capello og Guy Smith vandt Tom Kristensen sit fjerde Le Mans på stribe.
Bentley ville ikke mere i Le Mans efter at have fundet, og derfor røg Tom K over i et privatteam i 2004. Japanske Team Goh blev løsningen, og Kristensen kom atter tilbage til R8-raceren. I selskab med Seiji Ara og Rinaldo Capello tog Mr. Le Mans sin femte sejr i træk og sjette i alt. Dermed blev han sammen med Jacky Ickx den mest vindende kører i Le Mans-historie.
Tom Kristensen bragte sig dog allerede alene i front året efter, da han i det private amerikanske Champion-team, der også kørte i en Audi R8, vandt sammen med Marco Werner og J. J. Lehto. Seks sejre på stribe for Tom K og syv i alt.
Herefter tog Tom Kristensen sig en sejrspause i to år, indtil han i 2008 atter stod øverst på sejrsskamlen og takkede de mange tusinde danske tilskuere. Det gjorde han takket være 24 timer i selskab med Rinaldo Capello, Alan McNish og Audis R10 dieselracer.
Ovenpå sejren i 2008 havde Tom Kristensen fire år, hvor tingene ikke faldt ud til danskerens fordel, og vi skal derfor frem til 2013, før Tom Kristensen kunne tage sin niende og seneste sejr. Sejren blev kørt hjem i Audi R18 TDI’eren med Alan McNish Loïc Duval som makkere.

Læs også:  Skal din sommerbil, være den nye Mercedes-AMG SL?

Andre bemærkelsesværdige danske præstationer i Tom Kristensen-æraen:

Mens Tom Kristensen har høstet samlede sejre har en masse danskere leveret fremragende resultater i 24-timers løbets øvrige klasser.
Blandt andet har Jan Magnussen 4 klasse-sejre i den øverste GT-klasse. Alle sejrene har Big-Mag hentet hos amerikanske Corvette Racing, der har domineret i GT-klasserne med deres brølende V8-racere gennem de sidste mange år. Jan Magnussen vandt tre af sine sejre i træk, da han sammen med Oliver Gavin og Olivier Beretta hev sejrene hjem i årene 2004, 2005 og 2006. Senest vandt Jan i 2009 med Johnny O’Connell og Antonio Garcia.
2009 var generelt et godt Le Mans år set med danske briller på trods af Tom Kristensens tredjeplads. Danske Team Essex i deres Porsche RS Spyder præsterede nemlig en klassesejr i LMP2. Anført af Casper Elgaard, der med makkerne Kristian Poulsen og Emmanuel Collard, kørte Porsche RS Spyderen sig ind på en samlet 10.-plads og en klassesejr for de mindste af prototyperne.

Vi kan desværre ikke skrive om danskere i Le Mans-historien uden at måtte forholde os til den mere dystre side af motorsporten. I 2013 var løbet kun 9 minutter gammelt, da danske Allan Simonsen kørte galt. Allan Simonsen døde som følge af de kvæstelser, som han pådrog sig, og han blev kun 34 år gammel. Det lagde en sort skygge over Le Mans 2013, og Tom Kristensen måtte med tårer i øjenkrogene forlade et interview med TV2, efter at han havde dedikeret sin sejr til Allan Simonsen.