1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Datsun bliver genoplivet
0

Datsun bliver genoplivet

Datsun bliver genoplivet
0
0

Renault-Nissans administrerende direktør, Carlos Ghosn har bekræftet at navnet ‘Datsun’ endnu engang vil blive benyttet til budgetbiler til bestemte markeder. Ghosn offentliggjorde nyheden under et pressekonference i Indonesien i dag, og de asiatiske markeder vil blive de første til at få Datsun produkter, sammen med Rusland og Indien. Datsun vil være at finde i alle tre markeder inden 2014.

Datsun blev originalt solgt mellem 1932 og 1981, hvorefter modeller blev optaget som en del af Nissans modellinje. Genopstandelsen for Datsun har været rygtet igennem længere tid, men Nissan vurderer at det nu er det rigtige tidspunkt at genintroducere produktnavnet.

Udviklingslande i fokus

Selvom Datsun er blevet kaldt Nissans tredje globale brand, sammen med Nissan og Infiniti, vurderes det ikke at vi vil få bilerne at se i Europa.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Andy Palmer, administrerende vicepræsident for Renault-Nissan, bekræftede for nyligt ved Geneva Motor Show, at den japanske fabrikant planlagde en budgetbil, som skulle rivalisere Tato Nano, dog uden at bekræfte Datsun navnet.

“We’re talking about a range of cars that would provide a value-for-money opportunity in several segments,” he said. “I won’t use the word cheap, as the customers won’t want a cheap car, but they will want value for money, which means quality and good design that they can afford.

“If you look at the number of people on bikes who want to move to move up to a car, the possibilities are enormous. But at the moment there is very little on offer.”

Palmer afslørede, at hvert marked ville få biler med forskellige specifikationer. På pressemødet i Indonesien, afslørede Ghosn også at selskabet har planer om store investeringer i landet, som er den største økonomi i regionen.

Læs også:  Sådan Kører Du Økonomisk: Tips til Både Benzin-, Diesel- og Elbiler

Selskabet ønsker at øge salget i landet fra 60,000 til 200,000 enheder om året, inden 2016. Nissan planlægger at investere over 2,2 milliarder kr. i en ny fabrik ved Cikampek, nær Jakarta.