Home Bilnyheder Dødfødt Saab 900 dukker op
0

Dødfødt Saab 900 dukker op

Dødfødt Saab 900 dukker op
0
0

Dette er den dødfødte Saab 900 der skulle genoplive fabrikanten under privat ejerskab, efter General Motors solgte Saab til Spyker i 2010.

Kodenavnet var ’Projekt 540’ og bilen var baseret på den helt nye, Saab-konstruerede Phoenix-platform. Denne femdørs hatchback skulle have været afsløret sidste år, sammen med en nyfortolkning af den klassiske Saab cabriolet.

Linjerne blev strøget af den amerikanske designer Jason Castriota og som disse billeder viser drog den kraftig inspiration fra den klassiske Saab 900. Den forhøjede bagende er nærmest identisk med Saabs mest succesfulde model nogensinde og på fronten finder man en lille hilsen til Audi A5, som er et brand Saab var ivrig for at stjæle købere fra.

Motorer fra BMW

Den 4.5 meter lange 900 skulle have fået kræfterne leveret af en Saab-modificeret udgave af 1.6-liters turbomotoren der findes i Mini, der anvender stop-start teknologi og genvinding af bremseenergi. Den første udgave af 900 forventedes at have 200 hestekræfter.

BMW offentliggjorde en aftale med Saab i 2010, der bestod af levering af motorer og den nye 900 ville også være tilgængelig som hybrid, med en elektrisk motor på bagakselen. Drivlinjen blev udviklet af American Axle og Saab i Sverige og vil blive anvendt på en anden bil i fremtiden

Phoenix-platformen blev udviklet til at være nem at opgradere i fremtiden og blev konstrueret i samarbejde med Scania. Eventuelt ville platformen også danne basis for en helt ny, 5 meter lang 9-5 samt en forlænget udgave til de asiatiske markeder.

Ifølge kilder var en efterfølger til 9-5 med Phoenix-platformen det næste projekt, efter produktionen af den nye 900, sammen med en forretningsplan for at fastholde eksisterende kunder med GM-baserede Saab modeller. Saab ønskede også at fortsætte med den GM-baserede 9-4X, der blev bygget i Mexico.

tags: